۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ادغام بانک‌‌های مهر اقتصاد و سپه، عامل تشدید رشد نقدینگی / چرا تورم فروکش نمی‌کند؟

۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۹:۵۹
کد خبر: 585819
ادغام بانک‌‌های مهر اقتصاد و سپه، عامل تشدید رشد نقدینگی / چرا تورم فروکش نمی‌کند؟

بر اساس گزارش بانک مرکزی، نقدینگی در پایان مهرماه به بیش از ۴۲۲۷هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ماه مشابه سال گذشته و ابتدای امسال به ترتیب رشد ۴۲.۸ و ۲۱.۶درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین، رشد نقدینگی در پایان شهریور برابر با ۴۰.۵ درصد گزارش شده بود که بنابراین حاکی از افزایش ۲.۳ واحد درصدی در مهر ماه است.

با این وجود بانک مرکزی اعلام کرده‌ که ۲.۷ واحد درصد از رشد نقدینگی مربوط به افزایش پوشش آماری (اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفتر کل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مهر اقتصاد به بانک سپه) بوده است.

به عبارت دیگر در صورت عدم لحاظ پوشش آماری مذکور، رشد نقدینگی در پایان مهر نسبت به ابتدای سال معادل ۱۹.۳ درصد و در دوازده ماهه منتهی به این ماه معادل ۴۰.۱ درصد می‌بود.

با این وجود حتی با در نظر گرفتن اثر ادغام بانک‌ مهر اقتصاد بر تشدید رشد نقدینگی، مقایسه آن با سال گذشته نشان می‌دهد که رشد نقدینگی تا چه اندازه افزایش یافته‌است.

رشد نقدینگی در پایان مهر ۱۳۹۹ نسبت به ابتدای سال گذشته برابر با ۱۹.۷ درصد و نسبت به مهر ۱۳۹۸ برابر با ۳۷.۲ درصد بود.

همچنین رشد پایه پولی در پایان مهر امسال نسبت به ابتدای سال و همچنین ماه مشابه سال گذشته به ترتیب برابر با ۳۶.۴ و ۱۵.۵ درصد گزارش شده‌است.

سال گذشته رشد پایه پولی در پایان مهر ماه نسبت به ابتدای سال و همچنین ماه مشابه سال ۱۳۹۸ به ترتیب برابر با ۳۹.۱ و ۱۰.۱ درصد گزارش شده بود.

بر اساس این گزارش، عمده دلیل رشد پایه پولی افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بوده که این موضوع نیز عمدتا ناشی از کسری بودجه و استقراض دولت از نظام بانکی بوده‌است.

این آمار نشان می‌دهد که عدم فروش مناسب اوراق بدهی دولت طی دو ماه گذشته و اصرار بر روش‌های دیگر برای پوشش کسری بودجه چه تاوانی در پی دارد.

این آمار به خوبی دلیل عدم فروکش کردن محسوس تورم طی ماه‌های گذشته را با نشان‌ می‌دهد.