۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

کشور باید ارزان تر اداره شود / حذف دلار ۴۲۰۰تومانی در بودجه سال آینده

۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۰۲
کد خبر: 585399
کشور باید ارزان تر اداره شود / حذف دلار ۴۲۰۰تومانی در بودجه سال آینده

بهروز محبی با اشاره به ورود قریب الوقوع بودجه 1401 به مجلس گفت: اقتصاد ایران در شرایط فعلی نیازمند بودجه ای بدون کسری است، ضمن اینکه از طریق اصلاح ساختار بودجه باید تلاش شود، کشور ارزان تر از شرایط فعلی اداره شود.

اقتصادآنلاین- مهدی بیک؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مهمترین اِلمان هایی که در جریان بررسی بودجه آینده باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: بودجه 1401 بعد از تدوین توسط سازمان برنامه و بودجه راهی هیات دولت شده و بر اساس اعلام مسئولان پس از تصویب در هیات وزیران به زودی راهی مجلس خواهد شد. مهمترین گزاره‌ای که نمایندگان در بحث بررسی بودجه 1401 مورد توجه دارند، نداشتن کسری در بودجه سال آینده کشور و تصویب بودجه ای با اعداد و ارقامی واقعی است.

محبی یادآور شد: زیربنای بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور از جمله رشد نقدینگی و پایه پولی، تورم، افزایش فقر و...کسری بودجه است. امروز همه از ضرورت نداشتن کسری بودجه صحبت می کنند، اما باید دید از طریق کدام راهکارهای اقتصادی است که می توان بودجه ای با تراز عملیاتی مثبت و بدون کسری ارائه کرد؟ این مهمترین پرسشی است که اقتصاد ایران در شرایط فعلی باید به آن پاسخ دهد.

نماینده مردم سبزوار با اشاره به اینکه راه حل کلی حذف کسری بودجه در وهله نخست، دستیابی به منابع پایدار و در مرحله بعدی مدیریت درست هزینه ها است، گفت: بدون دستیابی به منابع پایدار از یک طرف و مدیریت مطلوب هزینه ها از سوی دیگر، رسیدن به بودجه ای بدون کسری، بیشتر به یک رویای در دور دست شبیه است تا واقعیتی که بتوان روی آن حساب جدی باز کرد.

او ادامه داد: این مهم با توجه به این واقعیت که کشور با تورم بالایی مواجه است، یک چالش جدی برای دولت و مجلس است. در شرایطی که اقتصاد ایران با تورم بالای 40درصدی روبه روست به طور طبیعی هزینه های دولت نیز افزایش پیدا می کند. از سوی دیگر، چشم انداز درآمدهای نفتی کشور نیز به دلیل تحریم ها  چندان روشن نیست. ضمن اینکه استحصال قابل توجه درآمدهای مالیاتی با توجه به شیوع پاندومی کرونا و رکود بازار کسب و کار چندان محتمل نیست.

 محبی افزود: نباید فراموش کرد، سال 1400 در بحث فروش نفت، نه 2میلیون و 300هزار بشکه پیشنهادی دولت و نه 1میلیون و 500هزار بشکه پیش بینی شده توسط مجلس محقق نشدند. موضوعی که نشان می دهد اقتصاد ایران در سال 1401 نیز نباید حساب جدی روی درآمدهای نفتی باز کند. اقتصاد ایران برای عبور از این دوران گذار نیازمند به کارگیری روش هایی است که از طریق آن بهره وری را تا حد بالایی ارتقا دهد، ضمن اینکه ضروری است، هزینه های غیر ضروری کشور در بخش های مختلف کاهش پیدا کند.

توسعه پایه های مالیاتی برای دستیابی به درآمدهای پایدار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: نمایندگان ضمن اصلاح ساختار بودجه، می بایست به دنبال روش هایی باشند که کشور را ارزان تر از شرایط فعلی اداره کنند. در حوزه درآمدهای مالیاتی باید به گونه ای برنامه ریزی شود که پایه های مالیاتی توسعه پیدا کند، بدون اینکه فشار مضاعفی متوجه حقوق بگیران و تولید کشور شود. در شرایط فعلی اقتصاد ایران با حفره های مالیاتی فراوانی روبه رو است که این حفره ها باید شناسایی و روند دریافت مالیات از آنها آغاز شود.

او ادامه داد: موضوع بعدی بحث مولد سازی دارایی های دولت است. بر اساس اصل 44قانون اساسی، دولت باید از طریق کوچک سازی به سمت چابک تر شدن حرکت کند. این روند باید مبتنی بر یک نقشه راه معقول از سال 1401 برنامه ریزی شود. ضمن اینکه شفاف سازی بودجه شرکت های دولتی از سال 1401 در دستور کار قرار خواهد گرفت. در حوزه واگذاری سهام شرکت های دولتی نیز باید به درستی برنامه ریزی شود تا بخشی از بودجه از این طریق تامین شود.

محبی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین در این خصوص که سرنوشت تخصیص دلار 4200 تومانی در بودجه 1401 چه خواهد شد؟ گفت:امروز کلیت مجلس درباره ضرورت حذف ارز 4200 تومانی هیچ شک و شبهه ای ندارد. این ارز باعث رانت می شود و مفسده آمیز است. اما در عین حال با توجه به وضعیت تورم افسارگسیخته کشور، نمایندگان نهایتا پذیرفتند که تا پایان سال جاری، روند تخصیص ارز ترجیحی به برخی اقلام خاص تداوم داشته باشد. 

نماینده سبزوار در مجلس گفت: در عین حال، کمیسیون برنامه بودجه از دیوان محاسبات، مرکز پژوهش های مجلس و سایر نهادهای پژوهشی و تحقیقاتی درخواست کرده که تبعات حذف ارز ترجیحی را به صورت دقیق و علمی بررسی کنند تا مشخص شود در صورت حذف ارز ترجیحی چه تاثیری در شاخص های اقتصادی مانند تورم، فقر، رشد اقتصادی و...خواهد داشت. این گزارش های تکمیلی به زودی در اختیار نمایندگان قرار می گیرد تا روند حذف ارز ترجیحی در بودجه 1401 آغاز شود.

محبی در پایان خاطر نشان کرد: شخصا معتقدم ، حذف ارز ترجیحی در اقتصاد ایران به یک ضرورت بدل شده است. این ضرورت باید با در نظر گرفتن همه جوانب و با کمک کردن به 5دهک پایینی جامعه باید در دستور کار قرار بگیرد. اقتصاد ایران باید تلاش کند، روند چند نرخی موجود در قیمت ارز را پایان دهد تا امکان برنامه ریزی و سرمایه گذاری های پایدار برای فعالان اقتصادی فراهم شود.