۰ نفر

افزایش نگرانی ها درباره ضربه موج جدید کرونا به اقتصاد جهانی

۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۳۴
کد خبر: 558480
افزایش نگرانی ها درباره ضربه موج جدید کرونا به اقتصاد جهانی

فعالیت کارخانه‌های آسیا در ماه اوت با موج جدید شیوع کروناویروس و مشکلات زنجیره تامین در سراسر این قاره به شدت کاهش یافته و این موضوع نگرانی‌ها درباره تاثیر اختلال تولید بر اقتصاد جهان در پی کاهش مصرف را افزایش داده است.

به گزارش رویترز، فعالیت کارخانه‌های آسیا در ماه اوت با موج جدید شیوع کروناویروس و مشکلات زنجیره تامین در سراسر این قاره به شدت کاهش یافته و این موضوع نگرانی‌ها درباره مشکلات اختلال تولید بر اقتصاد جهان در پی کاهش مصرف را افزایش داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، فعالیت‌های تولیدی در ماه اوت با سرعت کمتری در ژاپن، کره جنوبی و تایوان افزایش یافت چرا که کمبود تراشه و تعطیلی کارخانه‌ها تولید را مختل کرد، که این علامت جدیدی از تأثیر ماندگار این بیماری همه گیر است.

فعالیت‌ کارخانجات چین نیز در ماه اوت برای اولین بار در تقریبا یک و نیم سال گذشته کاهش یافت چرا که محدودیت‌های کرونایی و مشکلات عرضه و قیمت بالای مواد اولیه بر تولید تأثیر گذاشته است.

نتیجه بسیار کمتر از حد انتظار بازار بود و روند شکننده بهبود اقتصاد چین که به اقتصاد جهانی کمک کرده بود از رکود ناشی از همه گیری خارج شود، را نشان می‌دهد.

الکس هولمز، اقتصاددان نوظهور آسیایی در موسسه Capital Economics می‌گوید: اختلالات ناشی از ویروس کرونا به لیست تهدیدهای تولیدکنندگان این منطقه از جمله کمبود تراشه و هزینه بالای حمل و نقل می‌افزاید.

شاخص مدیران خرید (PMI) بخش تولیدی (کایکسین/ مارکیت) از 50.3 در ماه ژوئیه به 49.2 در ماه گذشته رسید و از مرز 50 که رشد را از کاهش جدا می‌کند، عبور کرد.

وانگ ژه، اقتصاددان ارشد در گروه کایکسین اینسایت Caixin Insight در این باره می‌گوید: جدیدترین موج کرونا، یک چالش جدی برای عادی‌سازی شرایط اقتصادی که از سه ماهه دوم سال گذشته آغاز شد، ایجاد کرده است.

شاخصPMI نهایی جیبون بانک ژاپن از 53.0 در ماه ژوئیه به 52.7 در ماه اوت کاهش یافت و تعداد سفارشات جدید این کشور برای صادرات اولین کاهش خود را از ژانویه ثبت کرد.

شاخص PMI کره جنوبی نیز برای ماه آگوست به 51.2 رسید که از 53.0 در ماه ژوئیه کاهش نشان می‌دهد اما برای یازدهمین ماه متوالی بالاتر از مرز 50 باقی مانده است.

این در حالی است که اقتصادهای نوظهور آسیایی که زمانی به عنوان محرک رشد اقتصاد جهانی شناخته می‌شدند، در رهایی از تاثیرات ناشی از همه گیری کرونا نسبت به کشورهای پیشرفته عقب مانده‌اند چرا که تاخیر در عرضه واکسن و افزایش موارد ابتلا به نوع دلتا به مصرف و تولید کارخانجات آسیب می‌رساند.