۰ نفر

شافعی: اقتصاد ایران با یک اورژانس رفتن درست نمی‌ شود

۲ تیر ۱۴۰۰، ۲۲:۵۸
کد خبر: 539074
شافعی: اقتصاد ایران با یک اورژانس رفتن درست نمی‌ شود

رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید تصمیم گیران کلان اقتصادی کشور باید به این جمع بندی برسند که به جای راهکارهای کوتاه مدت، اصلاح ساختاری در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اتاق بازرگانی ایران در هفته‌های گذشته و در چارچوب برنامه‌های انتخاباتی بارها از لزوم برنامه ریزی کلان برای برون رفت اقتصاد کشور از شرایط فعلی سخن گفته و در این مجموعه حتی طرح پیشنهادی خود به دولت سیزدهم را نیز رسما منتشر کرده است.

غلامحسین شافعی – رییس اتاق بازرگانی ایران – در ادامه اظهارنظرهای فعالان بخش خصوصی درباره مسیر پیش‌روی اقتصاد ایران در سال‌های آینده گفت: بررسی شرایط اقتصادی کشور در قریب به نیم‌قرن اخیر، یک سیکل معیوب و تکرار شونده از اشتباهاتی را نشان می‌دهد که ماحصل آن‌ها، مشکلاتی همچون تورم، رشد نرخ بیکاری، عدم ثبات اقتصادی، فقر پایدار و نابرابری‌های بالا در اجتماع بوده است و از منظر کلان نیز، رشد اقتصادی ایران در ۱۰  سال گذشته تقریباً صفر بوده است. بارها در باب این چالش‌ها سخن گفته‌ایم اما اصلاحی حاصل نشده است. اقتصاد ما به‌مثابه دیواری فرسوده است که هر از چند گاهی بر آن رنگی می‌زنند و ظاهرش را سامانی می‌دهند اما به‌واسطه بنیان‌های تضعیف شده، بار دیگر سیمای همان دیوار فرسوده ظاهر می‌شود.

او تصریح کرد: آمارهای اعلامی از سوی منابع رسمی نشان می‌دهد که در بازه سال‌های  ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ اقتصاد کشورمان حدود ۱۱ درصد کوچک شده و به‌رغم همه ادعاهای موجود، سهم اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی در این چهار دهه گذشته به نصف تقلیل یافته است.

رییس پارلمان بخش خصوصی، عامل بروز این شرایط را غفلت از بخش تولید و صنعت عنوان کرد و افزود: بازهم در رجوع به آمارها مشاهده می‌کنیم که سهم اشتغال بخش صنعتی طی ۲۵ سال گذشته حدود ۳۰ درصد بوده اما بخش خدمات با افزایش‌های مکرر، ۵۰ درصد از اشتغال را در خود جای داده است. این تنها یک برش از وضعیتی است که عنوان شد.

شافعی اظهار کرد: در این سال‌ها، مسئله اقتصاد بارها مورد تأکید قرار گرفته اما به‌راستی چرا اقدامات و تلاش‌های اصلاحی راه به‌جایی نمی‌برد؟ پاسخ شفاف است، با یک درمان سرپایی و اورژانسی، نمی‌توان این زخم را بهبود بخشید و اقتصاد ایران به یک جراحی عمیق نیاز دارد.

او با اشاره به چالش‌های اجتماعی و معیشتی جامعه، گفت: امروز از مشکل معیشت، عدم ازدواج جوانان، کاهش نرخ رشد جمعیت و... سخن به میان می‌آوریم و ابراز نگرانی می‌کنیم اما اگر ریشه همه این مسائل بررسی شود، اقتصاد را به‌عنوان یک عامل اصلی در بروز و حتی حل این مسائل مشاهده خواهید کرد. جامعه نگران آینده نامطمئن و ناپایدار خود است.

رییس اتاق مشهد، تأکید کرد: معیشت مردم با شعارهایی که یارانه و صدقه وعده می‌دهند، قابل‌حل نیست. اقتصاد زمانی سامان می‌گیرد که بخش مولد توسعه‌یافته و از پی آن اشتغال پایدار و رفاه جامعه رقم بخورد.

شافعی افزود: اگر آن‌هایی که خود را معتقد و مدعی عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب می‌دانند، به تأکیدات معظم له در باب اقتصاد توجه می‌کردند، با مشکلات امروز مواجه نبودیم. رهبری راهکار و مسیر نجات اقتصاد کشور را مردمی کردن اقتصاد آن می‌دانند.

او با بیان اینکه دولت نمی‌تواند اقتصاد را منهای نقش‌آفرینی بخش خصوصی اداره کند، عنوان کرد: ثروت آفرینی واقعی برای کشور از مسیر فعالیت‌های مولد ممکن می‌شود و بخش‌های غیرمولد، بهره‌ای برای اقتصاد و آینده ایجاد نخواهند کرد.

شافعی با انتقاد از رویکردهایی که باعث می‌شوند تا فعالیت‌های دلالی، واسطه‌گری و رانت جویی در کشور سهل‌تر و پرسودتر از تلاش‌های تولیدی و صنعتی باشد، خاطرنشان کرد: امروز سیستم پاداش‌دهی کشور برای فعالیت‌های غیرمولد، زمینه بیشتری فراهم کرده و آنکه در عرصه تولید قدم می‌گذارد، دچار خسران می‌شود و مکرر با موانع و مشکلات درگیر است. اگر قرار است اقتصاد سامانی بگیرد و اصلاحی در این حوزه رقم بخورد، در گام نخست باید این رویه اصلاح شود وگرنه هر تلاش دیگری، به‌مثابه مشت بر سندان کوبیدن است.