۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تخصیص نابرابر واکسن چقدر برای اقتصاد جهانی هزینه دارد؟

۱۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۴۵
کد خبر: 504239
تخصیص نابرابر واکسن چقدر برای اقتصاد جهانی هزینه دارد؟

بر اساس بررسی جدید انجام شده، پیش‌بینی می‌شود توزیع نابرابر واکسن تا 9.2تریلیون دلار به اقتصاد جهانی ضرر بزند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش بلومبرگ، اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه نسبت به کشورهای ثروتمند که واکسیناسیون را تقریبا در مقیاس گسترده آغاز کرده‌اند، بیشتر در معرض آسیب قرار دارند؛ زیرا سیستم‌های بهداشتی شکننده آنها بیشتر تحت فشار افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا است.

سرعت بهبود اقتصاد جهانی به دلیل تاخیر در واکسیناسیون ویروس کرونا در کشورهای فقیرتر نسبت به همتایان ثروتمند، ممکن است کاهش یابد و یا حتی از مسیر خود خارج شود.

بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط بلومبرگ، به طور متوسط 4.54میلیون دوز واکسن کرونا در هر روز طی هفته گذشته در سراسر جهان توزیع شده اما از مقیاس گسترده دور است. ایالات متحده و بریتانیا، حدود 40درصد از 119.8میلیون دوز تایید شده در جهان را تشکیل می‌دهند.

گفتنی است که بازارهای در حال توسعه و نوظهور به طور کلی عملکرد بسیار پایین‌تری دارند. در قاره آفریقا تنها مصر، مراکش، سیشل و گینه یکی از انواع واکسن‌ها را تزریق کرده‌اند. بیشتر کشورهای آسیای میانه و آمریکای مرکزی هنوز واکسیناسیون را آغاز نکرده‌اند یا به کندی در حال انجام آن هستند.

این بدان معنی است که کشورهای در حال توسعه از نظر اقتصادی بیشتر عقب می‌مانند و به دلیل عدم تامین تقاضای کالاها و قطعات تولیدی از سوی کشورهایی که حتی به صورت کامل واکسیناسیون را انجام داده‌اند، فضای بازگشت برای آنها نیز محدود می‌شود. 

بر اساس مطالعه جدید انجام شده، تخصیص نابرابر واکسن کووید-19 می‌تواند تا 9.2تریلیون دلار به اقتصاد جهانی ضرر برساند.