۰ نفر

بر اساس تصمیم هیات دولت؛

چرا عیدی ۳۰۰هزار تومان زیاد شد؟

۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۲۶
کد خبر: 503242
چرا عیدی ۳۰۰هزار تومان زیاد شد؟

بر اساس تصمیم هیات دولت رقم عیدی کارکنان و بازنشسته ها یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است،این رشد ۳۰۰ هزار تومانی نسبت به پیش بینی بودجه به اعمال فوق العاده ۵۰ درصدی بر می گردد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس ماده(۷۵) قانون مدیریت خدمات کشوری امتیاز میزان عیدی پایان سال کارمندان و بازنشستگان معادل ۵۰۰۰ است. این امتیاز در ضریب سالانه حقوق در نهایت تعیین کننده میزان عیدی کارکنان است.

بر این اساس، در بودجه ۱۳۹۹  عیدی کارکنان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان  تعیین شده بود و میزان افزایش حقوق ۱۵ درصد بود؛ به طوری که حداقل دریافتی برای کارکنان و بازنشسته ها ۲.۸ میلیون تومان مصوب و اجرایی شد.

در حالی رقم نهایی عیدی در هیات دولت مصوبه می شود و احتمال تغییر آن وجود دارد که با  تصمیم امروز (چهارشنبه)  دولت مبلغ عیدی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد.

پیگیری ها نشان می دهد که دلیل این افزایش به اعمال فوق العاده ۵۰ درصدی امتیاز قانونی برای حقوق کارکنان در پایان سال گذشته  بر می گردد که در نتیجه بر تغییر ضریب و محاسبات عیدی موثر بوده است.

این در حالی است که اعمال ۵۰ درصدی فوق العاده، بعد از تصویب قانون بودجه بود و طبیعتا در آن زمان در محاسبه عیدی گنجانده نشده بود.

اما این که  ماجرای این ۵۰ درصد چیست  و بر چه مبنایی دولت نسبت به آن اقدام کرد موضوعی است که به تاکید قانون برنامه برنامه ششم توسعه برای کاهش اختلاف حقوق کارکنان و یک مجوز در سال‌های گذشته در قانون برنامه پنجم توسعه بر می‌گردد؛ به طوری که در مفاد(۶۵)، (۶۶) و (۶۸) فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری امتیازاتی برای تعیین حقوق کارکنان مشخص شده و بر همین اساس در قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده که دستگاه‌ها می‌توانند این امتیاز را تا ۵۰ درصد افزایش دهند.

مانع اصلی برای اجرای این مجوز قانونی و اعمال آن در حقوق کارکنان به تامین مالی آن بر می‌گشت، اما در نهایت در پایان سال گذشته سازمان برنامه و بودجه بخشنامه‌ای صادر و طی آن اعلام کرد که مجوز لازم برای استفازه از این امتیاز برای دستگاه‌ها فراهم شده و از اول اسفند ماه تمامی دستگاه‌هایی که تا پیش از این از مزایای ۵۰ درصد برخوردار نبودند می‌توانند از آن استفاده کنند.