۰ نفر

پرسش از یک مقام مسئول؛

یارانه معیشتی کرونا در سال ۱۴۰۰پرداخت می‌شود؟

۶ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۳۹
کد خبر: 493017
یارانه معیشتی کرونا در سال ۱۴۰۰پرداخت می‌شود؟

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا وزارت رفاه درباره بروزرسانی بانک اطلاعاتی گفت: اطلاعات بانکی تا انتهای شهریور ۹۹ به روز شده است. برای دریافت و رصد اطلاعات بانکی، بازه های زمانی شش ماهه در نظر گرفته و تحلیل روندی انجام می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حسین میرزایی درباره ارائه بسته حمایت معیشتی به اقشار کم درآمد و فاقد درآمد ثابت گفت: تا هفته گذشته برای برخی مشمولان واریزی انجام نشده بود که انجام شد. به نقل از بنده گفته شد مبالغ برای جاماندگان واریز شده، نخیر، همان مشمولان بودند، منتها با تاخیر برای شان واریز صورت گرفت.

وی درباره معرفی افراد جدید و تامین منابع برای ارائه بسته حمایت معیشتی اظهار کرد: ما تعدادی را به عنوان رزرو شناسایی و آماده کرده ایم. به جهت اینکه ما اشراف مان بر وضعیت اقتصادی اجتماعی مردم بیشتر است. هنوز مصوبه ای به ما اعلام نشده است. اگر از ما بخواهند ما هم اعلام می کنیم.

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا وزارت رفاه درباره بروزرسانی بانک اطلاعاتی گفت: اطلاعات بانکی تا انتهای شهریور ۹۹ به روز شده است. برای دریافت و رصد اطلاعات بانکی، بازه های زمانی شش ماهه در نظر گرفته و تحلیل روندی انجام می شود، نه تحلیل مقطعی؛ اطلاعات بانکی و سایر شاخص های بانکی از سال ۹۵ تا انتهای شهریور ۹۹ به روز است و اطلاعات تامین اجتماعی هم تا انتهای آبان به روز رسانی شده است و آخرین اقلام اطلاعاتی موجود را دریافت کردیم. بنابراین به روزرسانی اطلاعات انجام شده است.

وی افزود: اما متاسفانه همه سازمان ها با سازمان اسناد و املاک مشکل دارند. رهبری هم فر مودند که به منظور کاهش  مشکلات مردم پایگاه اطلاعات ملی ایرانیان ایجاد شود. اگر صحبت از حمایت عمومی جامع است باید همه دستگاه ها همکاری کنند. این لطف نیست بلکه وظیفه قانونی آنهاست که اطلاعات لازم در اختیار وزارت رفاه قرار بگیرد.

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا وزارت رفاه درباره درخواست پول در قبال ارائه اطلاعات گفت: متاسفانه برخی دستگاه ها در قبال در اختیار قرار دادن اطلاعات پول طلب می کنند و دیتا را بهانه ای برای درآمدزایی می دانند. البته تا کنون که بابت دریافت اطلاعات پولی از ما طلب نکرده اند. اطلاعات، اطلاعات ملی است.

میرزایی در پاسخ به اینکه چرا تنها ۳۴ میلیون نفر مشمول بسته حمایت معیشتی اقشار کم درآمد و فاقد درآمد ثابت شده اند توضیح داد: در تعیین تعداد مشمولان دخیل نبوده ایم؛ البته مردم یکپارچگی حاکمیتی را نگاه می کنند، این درست است اما ما در وزارت رفاه وظیفه شناسایی را برعهده داشتیم.

وی ادامه داد: ما در وزارت رفاه پیگیر هستیم که اگر امکانش فراهم شود به این فهرست افزوده شود، اما ما دخالتی در این باره نداریم و مسئول مدیریت منابع نیستیم و فقط مسئول شناسایی هستیم.

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا وزارت رفاه در پاسخ به اینکه برخی افراد در شرکت هایی کار می کنند، بیمه برایشان رد می شود اما حقوق بالایی ندارند، مشمول بسته نشده اند؟ اظهار کرد: باید پایگاه ملی قراردادهای تابع قانون کار وجود داشته باشد. وقتی قرارداد الکترونیکی باشد کارفرما نمی تواند بیمه رد کند و حقوق نپردازد.

میرزایی ادامه داد: ۹ میلیون نفر کسانی بودند که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بوده اند و همه در اولویت بودند و مشمول شده اند. برای انتخاب ۲۵ میلیون نفر باقی مانده شاخص هایی را درنظر گرفته بودیم. افراد دارای درآمد، افراد بیمه شده و غیره نیز از فهرست مشمولان حذف شدند و روی گروه های پایینتر متمرکز شدیم.

وی افزود: شاخص های دیگری چون تراکنش بانکی و .... هم وجود دارد. پایه و مبنای بررسی ما درآمدهای ثبتی است. ممکن است فردی درآمد بالا نداشته باشد و با حساب شخصی اش، امور خیریه را اداره کند، چرا باید اینگونه باشد، باید سازوکار قانونی را  طی کرد و خیریه ها دارای حساب حقوقی و شرکتی باشند. تراکنش های بانکی باید شفاف باشد. اکنون این امکان وجود ندارد و هرپولی به حساب افراد بیاید یک درآمد محسوب می شود.

میرزایی ادامه داد: توصیه ما این است که اگر افرادی خیریه دارند و کار خیر انجام می دهند یک موسسه خیریه ثبت کنند. نمی توانیم روی تک تک استثنائات ورود کنیم. قرار بود حساب شخصی و تجاری از همدیگر جدا شوند که هنوز محقق نشده است.

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا وزارت رفاه در پاسخ به اینکه برخی ادعا کردند افراد صاحب خانه و خودروی لوکس بسته حمایتی دریافت کرده اند اظهار کرد:  آیا کسانی که این ادعا را مطرح می کنند، مطمئن هستند که این املاک و امکانات به نام خود آن فرد است؟ اگر اموال به نام خود فرد باشد امکان ندارد مشمول بسته معیشتی شده باشد.

میرزایی درباره خانوار بدسرپرست و هزینه کرد این پول در جای دیگر  و اینکه آیا راهکاری برای آن وجود دارد؟ گفت: از نظر قانونی و قضایی فردی که سرپرست خانوار است می تواند معارض شود که چرا پول را برای همسر و فرزندانش واریز کرده ایم. اینجا تزاحم حقوقی و قانونی وجود دارد. این کار از نظر حقوقی و قضایی و صیانت از حقوق شهروندی و ملاحظات بسیاری دارد و بعید می دانم امکان پذیر باشد که مبالغ حمایتی خانوار بدسرپرست به حساب فردی غیر از سرپرست واریز شود، مگر با حکم حقوقی و دادگاهی که عضو خانواده بتواند برود ساختار خانواده را تغییر دهد.

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا وزارت رفاه درباره اینکه آیا این پرداخت ها سال آینده ادامه می یابد؟ گفت: فعلا مشخص نیست ارائه این بسته حمایتی دقیقا تا چه زمانی ادامه یابد.