۰ نفر

آخرین آمار ثبت‌نام در طرح یارانه دستمزد؛

کدام استان‌ها مشمول دریافت یارانه دستمزد شدند؟

۲۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۹:۰۳
کد خبر: 481635
کدام استان‌ها مشمول دریافت یارانه دستمزد شدند؟

آخرین آمار عملکرد طرح یارانه دستمزد نشان می دهد که تاکنون بیش از ۱۲ هزار نفر در این طرح ثبت نام و بیش از ۲۳۰۰ کارفرما از آن استقبال کرده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طرح یارانه دستمزد یکی از برنامه‌های موثر دولت در حوزه اشتغال و از جمله سیاست های فعال بازار کار است که توسط وزارت کار به منظور ایجاد و حفظ اشتغال در استان های دارای آمار بالای بیکاری به اجرا درآمده است.

این طرح پیش از این در ۸ استان ایلام، کردستان، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان عملیاتی شده و استانهای آذربایجان غربی، اردبیل، خوزستان، بوشهر، خراسان شمالی، گلستان، مازندران و هرمزگان نیز به تازگی به این طرح پیوسته و  در مجموع ۱۶ استان  مشمول پرداخت یارانه دستمزد شناخته شده اند.

جامعه هدف این طرح را جوانان بیکار شغل اولی و زنان سرپرست خانوار جویای کار در مناطق محروم و کم برخوردار و بنگاههای اقتصادی رسمی و فعال در شهرستان های کم برخوردار از اشتغال تشکیل می دهند.

مطابق آخرین آمار عملکرد اجرای طرح یارانه دستمزد، تاکنون ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در این طرح ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۹۶۴۲ نفر موفق به عقد قرارداد و جذب بازار کار شده اند. بیش از ۲۳۰۰ کارفرما نیز از این طرح استقبال کرده و ثبت نام کرده اند.

استان لرستان با ثبت ۳۰۷۴ داوطلب و کرمانشاه با ثبت ۴۹۱ کارفرما بیشترین تعداد ثبت نام کنندگان در این طرح را به خود اختصاص داده اند.

یارانه دستمزد وجهی است که وزارت کار به صورت ماهانه بابت بخشی از دستمزد نیروی کار شغل اولی زیر ۳۷ سال به کارفرما می پردازد. کارآفرینان و کارفرمایانی که از نیروی کار با تحصیلات دیپلم و بالاتر با اولویت فارغ التحصیلان دانشگاهی در واحدهای خود استفاده کنند، از ۳۰ درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار به عنوان یارانه بهره مند می شوند.

به دنبال شیوع کرونا در کشور، اجرای این طرح با اولویت بنگاههای به شدت آسیب دیده از کرونا و فعال در یکی از ۱۴ رسته مصوب شده، در دستور کار قرار کرفته است. وزارت کار به دنبال شیوع کرونا در کشور، اجرای این طرح را با اولویت بنگاههای به شدت آسیب دیده از کرونا و فعال در یکی از ۱۴ رسته مصوب شده، در دستور کار قرار داد به نحوی که تمام استانهای مشمول طرح با توجه به بحران کرونا تحت پوشش این طرح هستند.

در صورت جذب نیروی کار توسط کارفرما، به میزان یکسال (۱۲ماه) یک سوم دستمزد مصوب شورای عالی کار به عنوان یارانه دستمزد به وی پرداخت می شود.

متقاضیان و کارفرمایان برای ثبت نام در این طرح می توانند به سامانه   https://pyd.mcls.gov.ir/  و برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مراحل ثبت نام به  این بخش  مراجعه کنند.

از نگاه بسیاری از کارشناسان یارانه دستمزد نه یک طرح بلکه ابزاری تشویقی برای جلب و جذب نیروهای کار جدید توسط کارفرمایان بخش خصوصی در استان های کم برخوردار است و با توجه به شرایط حاضر و بحران کرونا، عملیاتی شدن آن می تواند نیاز اشتغال بسیاری از جوانان و فارغ التحصیلان جویای کار و بنگاهها را برطرف کند.