۰ نفر

رییس جمهور درجلسه هیات دولت؛

جنگ امروز، جنگ اقتصادی است/ وظیفه تامین ارز بر عهده صادرات غیرنفتی است

۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۳
کد خبر: 470813
جنگ امروز، جنگ اقتصادی است/ وظیفه تامین ارز بر عهده صادرات غیرنفتی است

رییس جمهور با بیان اینکه جنگ امروز، جنگ اقتصادی است، گفت: جنگ اقتصادی در سه سال آخر شروع شد، آنچه پیش از این بود، تحریم اقتصادی بود نه جنگ.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی طی سخنانی در جلسه هیات دولت با اشاره به رأی اعتماد مردم به علیرضا رزم‌حسینی وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت صمت، گفت: الحمدلله با این رأی وزیر مشخص شد، آن هم وزیر وزارتخانه‌ای که در خط مقدم مبارزه با تحریم است و بار تأمین کالاهای اساسی و ضروری و بخش بزرگی از بار تولید را بر دوش دارد. البته وزارتخانه کشاوری و وزارتخانه های دیگر هم مسئولیت تولید را در بخش خودشان برعهده دارند.

وی با بیان اینکه در پیوست حکم وزیر صمت، چهار مسئله و مسئولیت مهم را بر دوش وزیر قرار داده‌ام، گفت: اولین مأموریت، بحث جهش تولید است که امسال همه ما مسئولیت داریم این شعار را محقق کنیم.

روحانی با بیان اینکه در زمینه تولید، حرکت ما در امسال باید بهتر از سال‌های قبل باشد، گفت: البته آماری که درباره تولید داده شده، نشان می‌دهد علی رغم مسئله کرونا در چهارپنج ماه اول امسال نسبت به سال گذشته در بسیاری از بخش‌های صنعتی شاهد رشد هستیم. برخی از کالاهای مهم تولیدی ما مثل فولاد و پتروشیمی تا کالاهای مورد نیاز مثل لوازم خانگی و خودرو همه این‌ها تولیدشان نسبت به پنج ماهه پارسال رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این بسیار مهم است که مردم بدانند که علی رغم سختی‌ها و تحریم، بخش تولیدی ما هم در کشاورزی و هم در صنعت و هم در بخش‌هایی از خدمات که البته در بخشی از خدمات عقب هستیم، بحمدالله شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای هستیم و این جهش تولید و رونق تولید امسال به‌عنوان وظیفه‌ای مضاعف بر دوش همه ماست.

روحانی، دومین مأموریت مهم وزارت صمت را صادرات کالا عنوان کرد و گفت: برخی دوستان در فضای مجازی می‌گویند قبل از این دولت هم تحریم بوده و الان هم تحریم است. می‌گویند شما قبلاً می‌گفتید که مشکلات ناشی از عدم مدیریت است ولی امروز می‌گویید ناشی از تحریم است.

وی در پاسخ به این انتقاد گفت:‌جنگ اقتصادی در این سه سال اتفاق افتاده است. آنچه در گذشته بوده،کم یا زیاد تحریم بوده، نه جنگ. ما در روزهای سخت، حداقل یکمیلیون بشکه  نفت صادر می‌کردیم آن هم با قیمت هر بشکه ۱۲۰ دلار. اوایل سال ۹۲ قیمت نفت به ۱۰۴ دلار رسیده بود. در هر صورت قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار بوده و صادرات نفت حدود یکمیلیون بشکه بوده است. بانک‌های ما در شرایطی که امروز هستند، نبوده‌اند و شرایط بهتری را داشته‌اند.

روحانی افزود: البته در دولت دوازدهم شرایط بهتری پیش آمد و از لیست سیاه FATF هم خارج شدیم اما متأسفانه باز مشکلاتی پیش آمد به خاطر اینکه برای برخی لوایح چهارگانه‌ای که هم مورد تأکید دولت بود هم مورد تأکید جلسه سران قوا، مشکل پیش آمد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: حالا که امروز در بخش‌های امثال صادرات نفت با مشکلات بزرگتری مواجه هستیم، صادرات کالاهای دیگر باید جبران بکند و این صادرات خب یک بخش بزرگ آن مربوط به صنعت است. حالا اگر پتروشیمی و فولاد را به‌عنوان دو بخش اصلی روی آن‌ها حساب کنیم، البته امثال مس و موارد دیگر هم در کنار آن داریم،‌ امروز بخش تأمین ارز مورد نیاز کشور عمدتاً بر دوش صادرات غیر نفتی است، و این صادرات غیر نفتی البته کشاورزی و خدمات هم هست و ممکن است برق هم صادر کنیم، ولی بار اصلی در بخش صادرات بر دوش صنعت است.

وی با بیان اینکه مسئولیت سوم وزارت صمت، تهیّه کالاهای ضروری برای کشور است، اظهار داشت: وزارتخانه صمت دستگاهی است که به‌طور مداوم و ساعتی باید مراقب باشد چه کالایی در بازار وجود دارد، چه کالایی کم است چه کالایی باید وارد شود و چه کالایی باید خریداری شود و اولویت دارد. علی‌رغم کرونا و تحریم، در کالاهای اساسی دچار مشکل نبوده‌ایم و کالا به‌موقع وارد بازار شده،‌ حالا در قیمت‌های ممکن است اشکالاتی پیش آمده باشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: تهیه کالاهای اساسی و ضروری برای ما بسیار مهم است و ما بحمدلله در شرایط سخت کرونا حرکت ما در تهیه کالاهای بهداشتی که مورد نیاز مردم بوده و دارو، حرکت درستی بوده حالا البته همه دستگاه‌های ما نیازمندی‌شان با آنچه امروز در ارز برای آن‌ها تأمین می‌شود، فاصله دارد. شرایط ما شرایطی است که این فاصله را باعث شده است. این همانی است که من می‌گویم در بسیاری از مشکلاتی که امروز در جامعه داریم باید آدرس درست بدهیم که چرا این مشکلات وجود دارد.

وی افزود: همیشه ممکن است مشکلات ساختاریِ قدیمی و مدیریتی وجود داشته باشد، امّا درصدشان چقدر است در این شرایط جنگ؟ باز نروند مقایسه کنند با شرایط تحریم. امروز در شرایط جنگ هستیم و این جنگ از ۹۷ شروع شده است. تحریف نکینم در واقعیت‌های جامعه. همانطور که رهبری فرمود در دفاع هشت ساله نباید واقعیت‌ها تحریف شود، امروز هم در جنگ اقتصادی واقعیت‌ها نباید تحریف شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما واقعیت‌ها را به‌ همان صورتی که هست باید برای مردم تبیین کنیم و بگوییم مبداءشان کجاست و مقدارش چقدر است، اظهار داشت: مثل این است که کسی در باره جنگ هشت ساله ما با عراق بگوید خب ما قبلاً هم با عراق جنگ داشته‌ایم در سال‌های ۵۱ و ۵۲. این در حالی است که آنوقت یک درگیری‌های کوچک در برخی نقاط مروزی بوده و تعدادی هم کشته و اسیر شده‌اند. این درگیری کوچک را با جنگ مقایسه می‌کنید؟ شرایط امروز کشور و قبل از سال ۹۷ هم همان است. بله، تحریم بوده قبلا هم بوده، گاهی بیشتر گاهی کمتر. ولی جنگ اقتصادی از سال ۹۷ شروع شده.

روحانی افزود: آدرس اشتباه ندهیم، تحریف نکنیم، ‌واقعیت‌ها را برای مردم بیان کنیم. البته این معنایش این نیست که ما در برابر توطئه‌های دشمنان ترسیده‌ایم و عقب‌نشینی کرده‌ایم یا مشکل داریم. امّا شرایط جنگ با شرایط صلح متفاوت است و همه باید این واقعیت‌ها را بدانند.

وی با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند اشکال دولت این است که نگاهش به بیرون است، گفت: پاسخ این حرف در پنجشنبه‌ها است که ما هر هفته افتتاح داریم. این حرف غلط که نگاه دولت به بیرون است را دیگر تکرار نکنید.

روحانی، چهارمین وظیفه‌ مهم وزارت صمت را نظارت بر بازار دانست و با بیان اینکه ما در شرایط جنگ باید بازار، انبارها و گمرکات را مراقبت کنیم، خاطرنشان کرد: تصمیم‌هایی که در روزهای اخیر گرفته شد تا بانک مرکزی و گمرک کمک کنند تا ما بتوانیم کالاهای دپوشده که حالا مجموعاً ۸ میلیون تن کالا دپو شده که ۳ و نیم میلیون آن کالای اساسی است، را آزاد کنیم.

وی ادامه داد: کالا خریداری شده،‌ حمل شده، آمده در بندر پیاده شده و وارد انبار شده و امروز نمی‌تواند از گمرک خارج شود. البته مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود منتها باید این کار را سرعت ببخشیم تا وزارت صمت بتواند این نظارت دقیق را بر بازار و بر انبارها به‌خوبی داشته باشد.

روحانی ادامه داد: ما در جلسه اخیر دولت الکترونیک تصمیم گرفتیم که در جلسه بعدی  که چند هفته آینده خواهد بود، موضوع جلسه ما سامانه‌ای باشد که از ثبت سفارش و زمانی که شروع می‌شود و می‌آید تخصیص ارز می‌شود، تا ‌تأمین ارز، سفارش کالا، زمانی که کالا تهیه می‌شود و حمل می‌شود،‌ تا زمانی که روی کشتی است و اینکه چه زمانی به بندر می‌رسد و کی تخلیه می‌شود و کی خارج می‌شود، بعد در کدام انبار می‌رود و در چه فروشگاه‌هایی توزیع می‌شود؛ تمام این چرخه باید به داخل سامانه بیاید. اگر این اطلاعات را در کنار هم جمع کنیم نظارت آسان‌تر می‌شود. البته در کنار وزارت صمت، وزارت دادگستری، تعزیرات حکومتی، قوه قضائیه همه در کنار هم باشیم تا این مشکل حل شود تا بتوانیم به نتیجه برسیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه گاهی حرف‌هایی در رسانه‌ها زده می‌شود که باید درباره آن‌ها برای مردم توضیح داد تا واقعیت را بدانند، ‌اظهار داشت: می‌گویند اشکال این دولت این است که نگاهش به بیرون است؛ اگر نگاه دولت به داخل بود، این مشکلات را نداشتیم. پاسخ این حرف، پنجشنبه‌ها است. هر پنجشنبه ما به این حرف پاسخ می‌دهیم. نه، نگاه ما به داخل است، نگاه اصلی ما به تولید داخلی است.

روحانی ادامه داد: این افتتاح‌هایی که غیر از پنجشنبه‌ها انجام می‌شود که حالا من پنجشنبه را به‌عنوان نمونه گفتم، گواه این ادعاست. همین دیروز ۳۵۰۰ میلیارد تومان پروژه برق افتتاح شده است. ما معمولاً ‌در دولت‌های قبل در طول سال برقی که اضافه می‌شده و نیروگاه‌هایی که اضافه می‌شده مثلاً ۱۶۰۰ و ۱۷۰۰ مگاوات برق بوده که در هر سال اضافه می‌شده است. ما در ۵ ماه ۱۶۱۰ مگاوات برق افتتاح کرده ایم و تا پایان سال نیز ادامه دارد. ده واحد نیروگاه دیگر تا پایان سال افتتاح می‌شود. بنابراین نگاه ما به بیرون است یا داخل؟

وی افزود: تولید محصولات کشاورزی ما از ۹۷ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن رسیده‌، این نگاه به داخل است یا خارج؟ ما که در بنزین، گازوئیل، گاز و گندم و حتی در برخی محصولات به خودکفایی نزدیک شده‌ایم، نگاه ما به داخل بوده یا خارج؟ نگاه ما به داخل است. اینکه گاز ما از ۶۰۰ میلیون متر معکب در روز به ۱۰۰۰ میلیون می‌رسد، نشان می‌دهد که نگاه ما به داخل بوده. این حرکتی است که ما امروز شاهد آن هستیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فولاد ما نسبت به سال ۹۲ نزدیک به ۲ برابر شده و در آلومینیوم ۷۰ درصد اضافه تولید داریم، گفت: در بقیه امور ازجمله در پتروشیمی هم حرکت‌هایی ایجاد شده، پس این حرفِ نادرستِ ناصحیحِ غلطِ تحریف‌کننده را تکرار نکنید؛ نگویید نگاه دولت به بیرون است. بله نگاه دولت این است که باید با دنیا تعامل کرد. هزار بار دیگر تکرار می‌کنیم، ما گفته‌ایم تعامل سازنده. مقام معظّم رهبری تصریح فرمود تعامل گسترده و سازنده. بله باید با دنیا تعامل سازنده و گسترده داشته باشیم. ما امروز هم واردات داریم هم صادرات.

روحانی ادامه داد: اینکه نگاه ما به بیرون است یا به داخل، شما امروز می‌بینید شرکت‌های دانش‌بنیان ما ۳۵۰ شرکت شتاب‌دهنده داریم. در روز اول این دولت یک شرکت هم نداشتیم؛ الان ۳۵۰ شرکت داریم. ما ۵۲۰۰ شرکت دانش‌بینیان داریم که آغاز این دولت ۵۵ شرکت بوده است؛ یعنی شرکت‌های دانش‌بنیان ۹۵ برابر شده است. این همه شرکت دانش‌بینان به این معناست که نگاه به داخل است یا بیرون؟ نگاه به جوانان و دانشگاه است. نگاه به جوانان تحصیلکرده این جامعه است. واقعیت‌ها را برای مردم بگوییم. مشکلات را بگوییم امّا کارهایی هم که شده را برای مردم توضیح دهیم تا مردم واقعیت‌ها را بدانند که در چه شرایطی هستیم. اگر کسی بگوید همه مشکلات بر دوش مدیریت اجرایی دولت است این حرف اشتباه و غلط و نادرست است.

روحانی افزود: همه امروز بار سنگین بر دوش داریم این بار سنگین را قوای سه‌گانه، نیروهای مسلح و مردم عزیز ما باید تحمل کنیم و به مقصد برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه مدیران ما را دلسرد نکنید، اظهار داشت: کار را باید به مردم واگذار کنیم. می‌گوییم سهام شرکت‌ها و کارخانجات به مردم واگذار و سیاست‌های اصل ۴۴ اجرا و پیاده شود و اگر یک موردی در واگذاری اگر اشکالی دارد، اشکالش را رفع کنیم و اصل واگذاری را زیر سوال نبریم. تا زمانی که اقتصاد و تولید در اختیار دولت باشد، مسایل ما حل نمی‌شود و باید رقابت را آزاد کنیم باید مردم به صحنه بیایند.

رئیس جمهور در ادامه به اهمیت جذب سرمایه خارجی و ایرانیان مقیم خارج اشاره کرد و گفت: با دادن امنیت شخصی و امنیت به سرمایه هایشان، سرمایه زیادی وارد کشور داخل شود که این به نفع آنها و مردم و کشور است.

روحانی با بیان تلاش آمریکا برای توطئه چینی علیه ایران گفت: البته خود آمریکایی‌ها در یک شرایط بسیار سختی گرفتار شده اند. دیشب اگر مناظره را بعضی از مردم ما دیده باشند یا امروز در فضاهای مطبوعاتی و مجازی بخوانند، می‌بینند آنها چه وضعی دارند و در چه اوضاعی گرفتار شده اند از یک طرف بدترین مدیریت را در کرونا داشتند، بدترین میزان بیکاری امروز دامن آنها را گرفته است و از یک طرف ناآرامی داخلی در داخل آمریکا از شرایط قبل بدتر است از طرف دیگر در سیاست خارجی هیچ پیروزی به دست نیاوردند. در سیاست خارجی هم ناموفق بودند و نه تنها نسبت به ایران، نسبت به منطقه و پاسفیک و اروپا و نفتا ناموفق بودند. در سیاست خارجی همه جا ناموفق بودند.

رئیس جمهور افزود: یک کشوری که این همه مشکلات دارد، طبیعی است این مشکلات را می‌خواهد به دنیای بیرون آمریکا منتقل کند. آن وقت علیه ایران توطئه و تلاش می‌کند. البته تا ما اسم آمریکا را می‌بریم که آمریکا جنایت می‌کند، کانال‌های خارج‌نشین آنچنان ماتم می‌گیرند و عزادار می‌شوند، می‌گویند نه اینجوری نیست چرا دولت می‌گوید آدرس واشنگتن دی سی است. یک عده هم در کنار و گوشه دنبال آنها را می‌گیرند اما این یک واقعیت است چه بپسندید و چه نپسندید.

روحانی تصریح کرد: امروز خصمانه‌ترین و جنایتکارترین سیاست‌ها و تروریستی‌ترین سیاست‌ها را آمریکا علیه ملت ایران و این ۸۴ میلیون جمعیت بکار گرفته است و شما در همه زمینه‌ها دارید می‌بینید که امروز با این مشکلات مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه مقابله با این مشکلات وحدت، اتحاد و دست در دست یکدیگر دادن است، گفت: باید به این تریبون‌هایی که ملت در اختیار ما گذاشته، احترام بگذاریم و سخنی به نفع مردم و در مسیر اتحاد بگوییم. اگر در این مسیر باشیم که هر کدام بخواهیم رقابت‌های حزبی و جناحی را پیش بکشیم، مسلماً ما به آن اهدافی که امروز داریم نخواهیم رسید.

رئیس جمهور تاکید کرد: دشمنان ما در این 3 سال ناموفق و ان‌شاء الله در این ماه‌های آخر هم ناموفق خواهند بود و شرایط این چنین نخواهد ماند و تغییر خواهد کرد و اگر بایستیم و متحد باشیم و صدای ما واحد باشد و عمل ما در کنار هم باشد، از این مشکلات می‌توانیم به خوبی عبور کنیم.

 روحانی افزود: راه هم‌افزایی، همکاری و وحدت زبانی و وحدت عملی است.