۰ نفر

یک پژوهشگر ریسک پیش‌بینی کرد؛

خروج ایران از تمرکز سیاست خارجی دولت بعدی آمریکا

۲۵ شهریور ۱۳۹۹، ۲۳:۳۶
کد خبر: 467345
خروج ایران از تمرکز سیاست خارجی دولت بعدی آمریکا

یک پژوهشگر ریسک پیش بینی کرد که در اولین سال رئیس جمهور بعدی آمریکا یک بحران عظیم در شرق آسیا رخ می‌دهد که تمرکز سیاست خارجی آمریکا بر آن قرار می گیرد و ایران از تمرکز آمریکا خارج می شود که کاهش ریسک­های ژئوپلتیک در بازار ایران نتیجه آن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمد حسین ادیب بر این باور است که رئیس جمهور بعدی آمریکا هرکس که باشد آمریکا با برداشتن تمرکز سیاست خارجی خود از ایران، دست از سر کشور ما برخواهد داشت.

وی پیش بینی می کند در اولین سال کاری رئیس جمهور بعدی آمریکا باید منتظر یک بحران عظیم در شرق آسیا بود.

مشروح نظرات ادیب را در ادامه می خوانید.

 آمریکا خاورمیانه ای می خواهد از نظر سیاسی متفرق ، از نظر اقتصادی در بن بست و از نظر اجتماعی فاقد روحیه

آمریکا چه خاورمیانه ای می خواهد ؟

ادیب: آمریکا یک خاورمیانه می خواهد از نظر سیاسی متفرق ، از نظر اقتصادی در بن بست و از نظر اجتماعی فاقد روحیه ، ایران و غیر ایران هم ندارد. آمریکا به کشورهای عربی خاورمیانه را هم در همین چهارچوب نگاه می کند.

استراتژی آمریکا مهار چین و تضمین ابرقدرت بودن اقتصادی آمریکاست
جهت نگاه آمریکا به چین چگونه است ؟

ادیب: چین اگر با همین فرمان پیش برود به اولین قدرت اقتصادی جهان تبدیل می شود و آمریکا به عقب رانده می‌شود لذا استراتژی آمریکا مهار چین و تضمین ابرقدرت بودن اقتصادی آمریکاست .

راهبرد آمریکا تضعیف اقتصاد کشور های نفت خیز است تا رشد بالای اقتصادی آمریکا تضمین شود
جهت نگاه آمریکا به کشورهای نفتی چگونه است ؟

ادیب: پانزده سال قیمت نفت بالا بود و این به رشد بالای اقتصادی کشورهای نفت خیز و تضعیف اقتصاد آمریکا منجر شد . راهبرد آمریکا تضعیف اقتصاد کشور های نفت خیز است تا رشد بالای اقتصادی آمریکا تضمین شود.
 در دهه گذشته اقتصاد چین و اقتصاد کشورهای نفت خیز خیلی رشد کرد و اقتصاد آمریکا خیلی تضعیف شد ؛ راهبرد آمریکا اکنون معکوس کردن این روند است و ورای اینکه چه کسی در آمریکا رئیس جمهور شود این راهبرد احتمالا در دستور کار است .

رئیس جمهوری بعدی آمریکا هرکس باشد، تمرکز از ایران برداشته خواهد شد

در دوران رئیس جمهور بعدی آمریکا چه اتفاقی قابل پیش بینی است ؟

ادیب:  در دوران بوش پسر ، رایس رئیس گروه مشاوران امنیتی بوش گفت آمریکا در مجموع روسیه را می بخشد ، فرانسه را نادیده می گیرد و ایران را تنبیه می کند.

در دوران رئیس جمهور بعدی آمریکا چه اتفاقی می افتد ؟ پیش بینی شما چیست ؟

ادیب: ورای اینکه چه کسی انتخاب شود استراتژی آمریکا بر سه ضلع استوار می شود : چین را تنبیه می کند ، فرانسه و اروپا را ندیده می گیرد و ایران را می بخشد .

باید منتظر یک بحران عظیم در شرق آسیا در اولین سال کاری رئیس جمهور بعدی آمریکا بود

بیشتر توضیح دهید ؟

ادیب : در استراتژی امنیتی ده ساله آمریکا آمده است که در ده سال آینده تمرکز سیاست خارجی آمریکا از خاورمیانه به شرق آسیا منتقل میشود انتقال تمرکز سیاست خارجی آمریکا بر شرق آسیا مستلزم این است که تمرکز سیاست خاورمیانه ای آمریکا از ایران برداشته شود به زبان صریح تر اکنون تمرکز سیاست خاورمیانه ای آمریکا بر ایران است ، این تمرکز برداشته می شود .
در اولین سال رئیس جمهور بعدی آمریکا یک بحران عظیم در شرق آسیا رخ می‌دهد که تمرکز سیاست خارجی آمریکا بر آن قرار می گیرد و ایران بوسیله آمریکا فراموش می شود .

ابعاد این بحران چیست ؟

ادیب : این قدر بزرگ است که دست از سر ما بر می دارند. در دوران ترامپ تمرکز سیاست خاورمیانه ای آمریکا بر ایران بود در دوران رئیس جمهور بعدی هر کس که می خواهد باشد تمرکز سیاست خاورمیانه ای آمریکا بر ایران نخواهد بود.

احتمالا آمریکا دیپلماسی مثلثی در مورد ایران در پیش می‌گیرد

سیاست خاورمیانه ای آمریکا چگونه خواهد بود ؟

ادیب : احتمالا آمریکا دیپلماسی مثلثی در مورد ایران در پیش می‌گیرد .

 دیپلماسی مثلثی روسیه در خاورمیانه

دیپلماسی مثلثی را توضیح می دهید ؟

ادیب : در دوران جنگ سرد آمریکا دو دشمن داشت شوروی و چین اما سعی می کرد به چین و شوروی بیشتر نزدیک باشد تا شوروی و چین به یکدیگر، در خاورمیانه هم آمریکا ممکن است با در پیش گرفتن دیپلماسی مثلثی سعی کند به تهران، ریاض و تل آویو نزدیک تر باشد تا این سه به یکدیگر. اکنون دیپلماسی روسیه در خاورمیانه مثلثی است روسیه سعی می کند به سه قطب تهران، تل آویو و آنکارا نزدیک تر باشد تا این سه به یکدیگر .

 نوسانات شدید بازار بعد از برداشته شدن تمرکز سیاست خارجی آمریکا از ایران

 فعال اقتصادی باید منتظر کاهش ریسک های ژئوپلیتیک باشد

این تغییرات بر بازار ایران چه تاثیری خواهد داشت ؟

ادیب: وقتی تمرکز سیاست خارجی آمریکا از ایران برداشته شود بازار در ایران دچار نوسانات شدید می شود. فعال اقتصادی باید منتظر کاهش ریسک های ژئوپلیتیک باشد. کاهش ریسک های ژئوپلیتیک شرایط ضد تورمی ایجاد می کند .

فعال اقتصادی ایران باید آمادگی واکنش بازار به کاهش ریسک های ژئوپلیتیک را داشته باشد
استراتژی معاملاتی فعال اقتصادی در ایران باید چگونه باشد ؟

ادیب : موفقیت ترکیبی از شانس و آمادگی است. فعال اقتصادی ایران باید آمادگی واکنش بازار به کاهش ریسک های ژئوپلیتیک را داشته باشد .

پایان مذاکرات دولت افغانستان و طالبان، موسم برداشته شدن تمرکز آمریکا از ایران

تمرکز آمریکا کی از روی ایران برداشته می شود؟

ادیب: پس از پایان مذاکرات دولت افغانستان و طالبان.

کی نوسانات شدیدی که اشاره کردید را می شود انتظار کشید؟

ادیب: پس از پایان مذاکرات دولت افغانستان و طالبان، دولت آمریکا در صدد تغییر رویکرد در خصوص ایران خواهد شد.

 سقوط قیمت نفت از عوامل گران شدن دلار

دلار چرا گران شد ؟

ادیب: نود و پنج درصد صادرات ایران انرژی محور است و ارزش صادراتی آن با قیمت نفت رابطه یک به یک دارد و قیمت نفت نسبت به قبل از کرونا نصف شده است لذا ورود ارز به اقتصاد ایران به سبب سقوط قیمت نفت حدودا نصف شده است یکی از عوامل گران شدن دلار به سقوط قیمت نفت مربوط می شود.

  رشد 32 درصدی نقدینگی از عوامل افزایش نرخ دلار

عامل دوم گران شدن دلار به چه چیز مربوط می شود ؟

پاسخ: رشد نقدینگی بیش از رشد تولید کالا و خدمات است و اختلاف رشد نقدینگی با رشد کالا و خدمات به صورت افزایش نرخ ارز خود را نشان می دهد و عامل رشد نقدینگی ، قدرت خودافزایی سپرده است و قدرت خودافزایی سپرده یعنی سودی که بانکها به سپرده پرداخت می کنند. نقدینگی در یکسال گذشته ٣٢ درصد رشد کرده است. این رشد عامل افزایش نرخ دلار است.

نقش بانک ها در افزایش نرخ دلار

دیدگاه شما در خصوص این میزان از رشد نقدینگی چیست ؟

ادیب: عملا ایران بانک محور است ، افزایش نرخ دلار محصول این است که به سبب ضعف دولت سیاستگذاری به وسیله بانکها تعیین می شود و نه دولت.

سیاست نزدیکی تل آویو به برخی کشورهای عربی را چگونه ارزیابی می کنید ؟

‌ادیب : سفیر یکی از کشورهای غربی گفته بود استراتژی غرب این است که حرف آخر را در کشور های عربی ممالک عربی نزنند بلکه حرف اول در کشورهای عربی بوسیله چهار قدرت غیر عرب تهران ، تل آویو ، آنکارا و مسکو زده شود ، شاید استراتژی این باشد که در کشور های عربی همه مطرح باشند جز کشور های عربی.