۰ نفر

کدام گروه کارگری بیشترین ضربه را از کرونا خورد؟

۱۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۴۸
کد خبر: 450407
کدام گروه کارگری بیشترین ضربه را از کرونا خورد؟

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت:کارگران صنوف و ساختمانی روزمزد بیشترین آسیب را از کرونا دیدند. کارگران نظافتچی و ظرف شوی رستوران‌ها کارگرانی بودند که از حداقل ترین حقوق برخوردار بودند که با کرونا همین درآمد را هم از دست دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به اینکه  کارگران صنوف و ساختمانی روزمزد در بحث کرونا بیشترین آسیب را دیدند گفت: بعضی از مشاغل مانند رستوران‌ها، هتل‌ها، تالارهای پذیرایی و مسافرخانه ها آسیب جدی در بحث کرونا دیدند، بخشی از کارگران این مجموعه بیمه بودند، که با وضعیت پرداخت ناقص بیمه بیکاری حقوق کامل دریافت نکردند. 

وی ادامه داد: علاوه بر کارگران بیمه شده، کارگرانی بودند که در رستوران ها و هتل ها ظرف می شستند, یعنی به تعداد ظروفی که می شستند دستمزد دریافت می کردند, به طور مثال برای شست و شوی یک بشقاب 500 تومان دریافت می کردند. این کارگران آسیب جدی دیدند. کارگران شرایط زندگی سخت و دشواری دارند, برخی کارگران گرسنه هستند اما نجابت دارند. در حالی که یک نفر زمانی که به رستوران مراجعه می کند حداقل 40هزارتومان برای صرف یک پرس غذا پرداخت می کند اما سهم کارگر برای نظافت ظروف رستوران برای هر بشقاب و قاشق حدود 1000 تومان است. 

 ابوی افزود: صنوفی مانند آرایشگاه‌ها و خشک شویی‌ها مشتری خود را در دوران کرونا از دست داده اند. میزان مراجعه مردم به خشک شویی‌ها از ترس کرونا بسیار کم شده است، بسیاری از خشک شویی ها بیان می کنند, با توجه به اینکه حجم مشتری کاهش یافته است, صرفه اقتصادی ندارد که دیگ بخار خشک شویی را روشن نگه داریم. از دیگر کارگران که آسیب جدی دیدند, کارگران نظافتچی منازل ومغازه ها بودند. بسیاری از خانواده ها از ترس شیوع این ویروس  دیگر نظافتچی در منزل خود راه نمی دهند. این دسته از کارگران در کف جامعه بودند،‌ بیمه و قرارداد کار و درآمد ثابت نداشتند و در حال حاضر با وضعیت دشواری دست و پنجه نرم می کنند. 

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه جامعه کارگری یک سال مانده به پایان کار این دولت هیچ امیدی در جهت بهبود معیشت زندگی ندارند گفت: می گویند مرغ کیلویی15 هزار تومان است اما درمغازه ها مشاهده می کنیم که قیمت مرغ کیلویی 20هزار تومان هم می رسد. مرغ غذایی بود که کارگران می توانستند تهیه کنند اما با گران شدن آن مشاهده می کنیم که مرغ هم از سفره کارگران حذف شد.