۰ نفر

طرح‌های حمایتی دولت از اقشار کم‌برخوردار چیست؟

۱۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۴۱
کد خبر: 450396
طرح‌های حمایتی دولت از اقشار کم‌برخوردار چیست؟

معیشت مردم و کمک به اقشار کم‌درآمد همواره از اولویت‌های دولت بوده، بر این اساس طرح‌ها و سیاست‌های پنج‌گانه‌ای را برای حمایت از افراد کم‌ برخوردار برابر تکانه‌های اقتصادی در نظر گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، معیشت مردم همواره جزو اولویت‌های دولت تدبیر و امید بوده است و تلاش کرده تا در برابر تکانه‌های اقتصادی ناشی از شرایط مختلف که در جامعه ایجاد می‌شود از افراد کم درآمد و کم برخوردار حمایت کند.

در همین راستا «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری روز چهارشنبه طی سخنانی گفت که «اولویت دولت موضوع معیشت مردم است و مجبوریم سیاست‌هایی وضع کنیم که به ما اطمینان دهد زندگی طبقات ضعیف جامعه را در حداقل‌ها اداره می‌کنیم.»

دولت سیاست‌های مختلفی برای حمایت از مردم اتخاذ کرده است که از آن جمله می‌توان به ارائه بسته‌های معیشتی بنزین و کرونا اشاره کرد.

بسته حمایت معیشتی بنزین

ارائه بسته حمایت معیشتی بنزین به افزایش قیمت بنزین در ۲۴ آبان ماه برمی‌گردد. هنگامی که قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای به ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد به سه هزار تومان رسید.

در همان دوران سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که از درآمد حاصل از محل افزایش بهای بنزین که معادل ۲۹ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است را بین ۱۸ میلیون خانوار (معادل ۶۰ میلیون نفر) تحت عنوان «حمایت معیشتی دولت»  تقسیم می‌کند.

نخستین مرحله این طرح ۲۸ آبان ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. خانواده یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده پنج نفره ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت کردند.

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه این طرح حمایتی دهم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار مشمول واریز می‌شود و تا کنون نیز طی هشت مرحله پرداخت شده است.

بسته حمایتی کرونا

یکی دیگر از سیاست‌های حمایت معیشتی دولت، کمک به افرادی است که در جریان شیوع بیماری کرونا دچار آسیب شدند است، به این صورت مصوب شد پرداخت نقدی برای سه میلیون نفر که حداقل درآمد را دارند انجام شود.

بر این اساس، قرار شد برای حدود سه میلیون نفر (بین یک تا ۱.۵ میلیون خانوار را تشکیل می‌دهند) مبلغی در چهار ماه پرداخت شود، سه میلیون نفری که فاقد هرگونه درآمد ثابت یا موقت هستند، مستمری بگیر نیستند یا پرداخت کنندگان هیچکدام از صندوق های بیمه نیستند مشمول دریافت بسته حمایتی هستند.  

اولین مرحله واریز آن ٢٧ اسفندماه و دومین مرحله ۳۰ فروردین ماه، انجام شد. همچنین یک مرحله نیز ویژه ماه مبارک رمضان (اول اردیبهشت) پرداخت شده بود. مرحله سوم نیز ۲۹ اردیبهشت واریز شد و مرحله پایانی این کمک‌ها ۳۱ خردادماه واریز شد.

میزان پرداخت به تناسب بعد خانوار است و مبلغی ثابت برای هر نفر نخواهد بود؛ به طوری که برای خانوار تک نفره ۲۰۰ هزار تومان، دو نفره ۳۰۰ هزار تومان، سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰ هزار و پنج نفره و بالاتر ۶۰۰ هزار تومان است.

تسهیلات یک میلیون تومانی به یارانه بگیران

ستاد اقتصاد دولت برای کاهش پیامدهای اقتصادی کرونا پرداخت وام یک میلیون تومانی به ۲۴ میلیون خانواده ایرانی که یارانه نقدی (۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی) می‌گرفتند را تصویب کرد.

در مرحله نخست بیش از ۱۷ میلیون خانوار این وام یک میلیون تومانی را دریافت کردند. در مجموع ۲۱ میلیون و ۵۱ هزار و ۳۹۳ خانوار معادل ۸۷ درصد از خانوارهای یارانه بگیر، تسهیلات مذکور را دریافت کردند و پرونده این تسهیلات به صورت رسمی در ۲۲ خرداد ماه بسته شد.  

تسهیلات حمایتی به مشاغل آسیب دیده از کرونا

پس از شیوع کرونا در کشور، بسیاری از کسب و کارها تعطیل و کارگران و کارفرمایان خانه نشین شدند. از همین رو،  دولت تصمیم گرفت با اعطای تسهیلات از بیکار شدن دایمی افرادی که تحت تاثیر ویروس کرونا خانه نشین شده بودند، جلوگیری کند و به این صورت حامی فرصت های شغلی باشد.

در این زمینه تصمیم بر آن شد تا پایان خردادماه مبلغی برای کارفرمایان پرداخت شود تا بخشی از مشکلاتشان را برطرف کرده و اثرات شیوع کرونا به حداقل برسد.  

بر اساس اعلام دولت، ‌ رقم تسهیلات پرداختی به تعداد کارگران در هر بنگاه بستگی دارد. بر این اساس، به ازای هر کارگر شاغل ۱۲ میلیون تومان به کارفرمای متقاضی پرداخت می‌شود که ۷۰ درصد این مبلغ برای پرداخت مزد شاغلان و ۳۰ درصد آن برای سایر هزینه‌های عملیاتی کسب و کار است.  

براساس آخرین اعلام معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون تا کنون ۴۰ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

بیمه بیکاری کرونا

بیکاری، یکی از تبعات اقتصادی شیوع کروناست که به ‌واسطه اعمال محدودیت‌های ترددی و تعطیلی کسب ‌وکارها، دامن‌گیر بخش قابل‌توجهی از نیروی کار کشور شده است.

دولت برای حمایت از معیشت کسانی که بالاجبار در دوره شیوع کرونا کار خود را از دست داده‌اند، پنج هزار میلیارد تومان در نظر گرفته که با تزریق به صندوق بیکاری، صرف حمایت از کسانی خواهد شد که با تعطیلی مشاغل در اپیدمی کرونا از ادامه کار بازمانده‌اند.

بر اساس آخرین آمار در مجموع ۸۵۱ هزار و ۸۶۴ نفر در سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری وزارت تعاون ثبت‌نام کردند که ۷۱۱ هزار و ۸۰۰ نفر مشمول دریافت بیمه‌بیکاری هستند.