۰ نفر

مهار کرونا بدون خروج از مسیر کار و تولید

۲۴ فروردین ۱۳۹۹، ۶:۰۰
کد خبر: 430576
مهار کرونا بدون خروج از مسیر کار و تولید

در مواجهه با کرونا یک پرسش دشوار وجود دارد ؛ چگونه می‌توان شیوع آن را با فاصله گذاری اجتماعی کنترل کرد، به طور که همزمان فعالیت های اقتصادی هم از روال نسبی خود خارج نشود؟ مدیران استانی در تلاش هستند به تبعیت از راهکارهای ستاد ملی مبارزه با کرونا راه حل های بینابینی برای این مسأله پیدا کنند چراکه بیکاری و خارج شدن واحدهای اقتصادی از مسیر کار و تولید ضربات و آسیب های مهلکی دارد که کم از آسیب های کرونا نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، یکی از استان‌هایی که فعال بودن واحدهای تولیدی آن نقش زیادی در امنیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در درون استان و خارج از آن دارد، استان خوزستان است. قطب صنعت نفت ایران؛ «سید نورالله حسن زاده »معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان در خصوص آمادگی صنایع برای بازگشایی و چگونگی اجرای پروتکل های بهداشتی در آنها تصریح کرد: استان ما کارخانجات بزرگی مانند صنایع پتروشیمی، فولاد، سیمان و نیشکر دارد که به دلیل نقشی که در صادرات و اقتصاد کشور دارند ،  در ایام کرونایی هم کار خود را تعطیل نکرده اند  و مشغول فعالیت‌اند. وی با اشاره به اینکه خوزستان در صنایع کوچک و بزرگ خود حدود ۶۰۰ هزار کارگر دارد افزود : البته این واحدها تا جایی که امکان داشته سعی کرده‌اند مسائل بهداشتی را رعایت کنند و استانداری نیز بر اجرای پروتکل های بهداشتی نظارت داشته است . تاکنون موردی از ابتلا به بیماری کرونا در میان کارگران و مهندسین بخش صنعت خوزستان وجود نداشته است. به گفته وی جانبازان شاغل در این واحدها همچنین کارگران دارای بیماری آسم یا دیابت به مرخصی فرستاده شده بودند . معاون استاندار خوزستان گفت : این استان همچنین دارای ۴۰۰ واحد قطعه سازی است که هرچند در یک دوره کوتاه فعالیت شان محدود شده بود ولی در حال حاضر و با حمایت‌های صورت گرفته به چرخه تولید بازگشته‌اند. وی همچنین تأکید کرد :۴ کارخانه تولید الکل خوزستان نیز با تمام ظرفیت در حال تولید است که کارخانه تعاونی الکل خرمشهر به دلیل فشار مضاعفی که به تجهیزاتش وارد شد حدود ۱۰ روز کار را تعطیل کرده بود که پس از نوسازی تجهیزات مجدداً به چرخه تولید بازگشته است .  وی در مورد صنایع کوچک این استان نیز گفت : بیشتر تعطیلی صنایع در این مدت مربوط به صنایع متمرکز در شهرک‌های صنعتی و دیگر صنایع کوچک و کارگاه ها بوده است که هم اکنون در حال اعلام پروتکل‌های بهداشتی به آنها هستیم تا آنها نیز بتوانند کار خود را از سر بگیرند.وی با تشکر از مردم خوزستان در همراهی برای کنترل ویروس کرونا اظهار امیدواری کرد کارگران هم برای سلامت خود وخانواده و دیگر اقشار جامعه رعایت مسائل بهداشتی را در محل کار داشته باشند .  

ضرورت تدوین پروتکل‌های دقیق

استان مرکزی یکی از قطب های صنعتی کشور به شمار می رود که بیش از سه  هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ دارد .  از این رو رعایت مسائل بهداشتی و اجرای پروتکل‌های کرونایی مربوط به کار در کارخانه‌ها می تواند نقش بزرگی در کنترل این بیماری در سطح استان مرکزی داشته باشند .«عماد مردانی» رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی  تصریح کرد : رعایت مسائل بهداشتی در طرح فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی که برای عموم در جامعه  وجود دارد خیلی با پروتکل های ویژه محیط کار کارگری و کارخانه ها متفاوت است، زیرا صنایع می تواند یکی از مکان های انتشار ویروس در جامعه باشد . ما در حال حاضر جلوی تردد ماشین های شخصی بومی را می گیریم ولی مگر می شود جلوی تولیدات و کالاهای ساخته شده در یک شهر و استان را در محدوده استان دیگر گرفت. وی افزود : سلامت محصولات تولیدی به سلامت کارگر گره خورده و ما نمی توانیم این دو را از هم جدا کنیم.

 وی گفت : متأسفانه تاکنون هیچ پروتکل خاصی برای رعایت مسائل بهداشتی در محیط کارخانه ها تعریف نشده و چیزی به دستمان نرسیده است و فقط در حال حاضر به تحویل فرضاً ۱۰۰ لیتر الکل به یک واحد تولیدی بزرگ اکتفا شده ولی سؤال اینجاست که آیا واقعاً می شود یک فضای ۱۰ هزار متر مربعی را با این میزان الکل ضدعفونی کرد.  از سوی دیگر لباس کار این کارگران باید چگونه باشد؛ سرویسی که قرار است اینها را جابه‌جا کند باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؛ این‌ها مسائلی است که ما را نگران می کند. عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی استان مرکزی اعلام کرد : استان ما حدود ۱۰۰ هزار کارگر در بخش صنایع دارد که با احتساب خانواده‌هایشان نیم میلیون نفر می شوند و شکی نیست که سلامت این تعداد از جمعیت استان می تواند چه نقشی در قطع زنجیره انتقال کرونا داشته باشد . از سوی دیگر وقتی در یک واحد صنعتی کارگری به کرونا مبتلا می شود انگار به کل تولید لطمه وارد می شود و خود آن فرد نیز طرد می شود. رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی گفت :در هفته جاری تست کرونای یک کارگر در یک واحد صنعتی بزرگ مثبت اعلام شد متأسفانه همه کارگران روحیه خود را از دست دادند و همه تقاضای مرخصی داشتند و حتی یک نفر حاضر نشد پشت دستگاهی که این کارگر کار می کرده بایستد  و کار کند؛ تا وقتی که پروتکل های بهداشتی قابل اعتمادی برای کارگران نداشته باشیم بدیهی است که شاهد چنین وضعیتی باشیم. وی البته این را هم گفت که هیچ واحد صنعتی چه دولتی چه غیردولتی  در استان مرکزی در چند هفته گذشته تعطیل نبوده است و فقط کارگاهای داخل شهر مجبور به تعطیلی شده بودند . وی خاطر نشان کرد : عدم تعطیلی صنایع هم طبیعی است چون کارفرما هم می گوید من هم باید تولید نکنم هم حقوق بدهم هم بیمه پرداخت کنم و در نهایت دولت به من می گوید، می‌توانی وام ها و بیمه کارگران را با یک تنفس ۳ ماهه پرداخت کنی . پس این مسائلی است که ما باید در کنار پروتکلی که هنوز به دستمان نرسیده توجه کنیم. وی همچنین در مورد آمار بیکاری کارگران استان مرکزی در پی شیوع کرونا گفت : بیشتر کارفرماها فکر می کردند پس از تعطیلات نوروز همه چیز عادی می شود به همین دلیل  دست نگه داشته بودند و دست به تعدیل نزدند ولی با ادامه شیوع کرونا  شک نکنید تعدیل ها  از آخر این ماه خود را نشان می دهد.از سوی دیگر کارگری که هنوز تکلیف افزایش حقوقش برای سال جدید مشخص نشده انگیزه بالایی برای کار ندارد که دولت برای تولید بیشتر باید هرچه زودتر این مشکل را حل کند .

ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در استان فارس

از سوی دیگر جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا  اعلام کرد که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که طرح هوشمند مقابله با کروناست و برخی نمودهای آن کنترل ترددها، لغو تجمع‌ها و تعطیلی صنوف غیر ضرور است کماکان با قوت و قاطعیت در استان پابرجاست و تداوم خواهد داشت.

عبدالرضا قاسم پور گفت: این طرح هوشمند بر اساس شیوه سابق و همه موارد پیش بینی شده با هدف حفظ سلامت مردم تا ۳۰ فروردین به همین شکل تداوم پیدا می کند.

وی ادامه داد: تمام مباحث پیش بینی شده در این طرح از جمله کنترل مبادی ورودی شهرها، لغو تجمع ها و مراسم‌های رسمی و غیررسمی، تعطیلی هتل ها و مراکز اقامتی، گردشگری و تاریخی و صنوف غیرضرور همچنان پابرجاست.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس افزود:همچنین همه فروشگاه‌های بزرگ و مشاغل مهم و حساس باید پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند. جانشین استاندار فارس در ستاد مدیریت بیماری کرونا ادامه داد: تنها صنوفی که اسامی آنها پیش از این نیز اعلام شده و مایحتاج ضروری مردم را تأمین می‌کنند همچنان فعالیت خواهند کرد.

وی بیان کرد: احتمال تغییر جزئی در فعالیت یک تا دو صنف حسب ضرورت و نیاز مردم و شرایط زمانی وجود دارد که در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.

 قاسم پور گفت: به واحدهای تولیدی استان نیز که در ایام نوروز به صورت داوطلبانه فعالیت خود را تعطیل کردند، ابلاغ شده است، اگر می‌خواهند فعالیت خود را از سر بگیرند محدودیتی برای آنان وجود ندارد اما باید حتماً به صورت دقیق پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و وسایل و لوازم مراقبتی و ایمنی و حفاظتی و بهداشتی را برای کارکنان و کارگران خود فراهم کنند و آموزش های لازم را در این زمینه به آنان ارائه دهند و به طور جد بر اجرای پروتکل ها نظارت داشته باشند.

وی افزود: دستگاه‌های نظارتی نیز نظارت‌های لازم را انجام می دهند تا پروتکل های بهداشتی در کارخانه ها و واحدهای تولیدی به درستی اجرایی شود.

وی ادامه داد: در بحث اصناف نیز اتاق اصناف، اتحادیه های صنفی،  سازمان صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه های علوم پزشکی مکلف شدند نظارت جدی تر و قوی تری را بر رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشند.

 قاسم پور افزود: دستگاه های اجرایی استان فارس ضمن رعایت این مصوبه باید شرایطی را فراهم کنند تا برای حفظ سلامت کارکنان و ارباب رجوع، کارکنان حضور کمتری در محل کار داشته باشند و به شکل دورکاری و استفاده از مرخصی استحقاقی فعالیت کنند البته مرخصی استحقاقی جزو مرخصی آنان محسوب نمی شود.

وی ادامه داد: اولویت دستگاه های اجرایی استان برای حضور نیافتن کارکنان در محل کار با افراد مسن و افراد دارای بیماری زمینه‌ای باشد.

 قاسم پور در ادامه به تداوم کنترل مبادی ورودی شهرها در سطح استان اشاره کرد و افزود: این کنترل ها کماکان با قوت تا ۳۰ فروردین ادامه خواهد داشت و در تمام محورهای مواصلاتی استان کنترل های لازم صورت می گیرد. وی ادامه داد: همچنین فعالیت های آموزشی در مدارس و مقطع کارشناسی دانشگاه ها تا ۳۰ فروردین تعطیل است و باید از ظرفیت فضای مجازی استفاده شود.