۰ نفر

همه جزئیات وام یک میلیونی

۱۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۱۶
کد خبر: 429517
همه جزئیات وام یک میلیونی

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری گفته قرار است در کنار سایر حمایت‌های در نظر گرفته شده برای اقشار ضعیف، اعتباری یک‌ میلیون تومانی به ‌تمام یارانه‌بگیران در قالب وام پرداخت شود. قبل از اینکه اشتباهی رخ دهد، باید در این مورد خیلی شفاف چیزهایی را بدانیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، اولین نکته این است که وام به‌نوعی دریافت یک‌جای چندماه یارانه نقدی به‌حساب می‌آید و قرار است دریافت‌کنندگان آن، در چندماه آینده یارانه دریافت نکنند تا به‌این شکل اقساط وام را تسویه کنند. همچنین رقم یک‌میلیون تومان، سقف وام قابل پرداخت به خانوارهای پنج‌نفره است و به‌ همین ترتیب هرچقدر از تعداد اعضای خانوار کم شود و در اصطلاح بعد خانوار کوچک شود، رقم وام نیز کاهش پیدا می‌کند. بیایید چیزهایی دیگری را که باید در این مورد بدانیم، مرور‌کنیم.

* یک: دریافت‌کنندگان وام همه خانوارهایی هستند که اسم‌شان در فهرست مشمولان دریافت یارانه نقدی وجود دارد. آمارهای دولت این تعداد را ۲۳میلیون خانوار اعلام کرده است. این یعنی قرار نیست به‌ازای هر نفر یک‌میلیون واریز شود و سقف یک‌میلیون تومان هم احتمالا نصیب خانوارهای پنج‌نفره خواهد شد.

* دو: بازپرداخت وام مورد اشاره حسن روحانی در مدت ۲۴‌ماه انجام می‌شود و قرار است اقساط به‌تدریج از حساب یارانه خانوارها کم شود. این یعنی دریافت‌کننده وام برای مدتی یارانه ماهانه خود را پیش‌خور کرده است.

* سه: رئیس‌جمهوری گفته، تلاش می‌کند وام را در روزهای باقیمانده از فروردین‌ماه پرداخت کند اما اگر این وعده عملی نشد، وام در اردیبهشت‌ماه به ‌حساب مشمولان واریز خواهد شد.

* چهار: یک منبع آگاه در سازمان برنامه و بودجه کشوری درباه جزئیات طرح گفته، خانوارهای یارانه‌بگیر این وام را در قالب اعتبار خرید دریافت می‌کنند. او تاکید کرده که جزئیات و نحوه پرداخت در حال تدوین است و چیز بیشتری مشخص نیست. اعتبار خرید یعنی پول را فقط می‌توان برای خرید مایحتاج ضروری استفاده کرد.

* پنج: مهم است بدانید میزان اعتبار، وام یا هر چیزی دیگری که قرار است به حساب سرپرستان خانوار واریز شود، با وام یک تا دومیلیون تومانی وعده داده شده به صاحبان کسب‌و‌کار‌های آسیب‌دیده از کرونا مثل رانندگان تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس، دستفروشان و کارگران فصلی، متفاوت است. همچنین به رقم یارانه سه‌مرحله‌ای ۲۰۰ تا ۶۰۰هزار تومانی که گفته بودند به اقشار آسیب‌پذیر و بدون درآمد تعلق می‌گیرد، ارتباطی ندارد.