۰ نفر

ریزش مشتریان خشکشویی‌

۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۰۴
کد خبر: 412913
ریزش مشتریان خشکشویی‌

رقابت خشکشویی‌های سنتی و آنلاین در حالی بالا گرفته که به گفته این فعالان صنفی کاهش قدرت خرید مردم موجب ریزش تعداد مشتریان دریافت اینگونه خدمات به یک‌سوم تا نصف شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال، بازار بعضی از کسب و کارها سکه می‌شود و فعالیت بعضی از شغل‌ها شبانه‌روزی. نزدیک عید روزهای خانه‌تکانی و شست‌وشو و پاکیزگی است و کسب و کارهایی مثل قالیشویی و خشکشویی که با این موضوع مرتبط هستند روزهای پرکاری دارند. خیلی وقت است که دیگر کمتر کسی قالی و پرده و پتو را در خانه می‌شوید. قالیشویی فرش‌ها را می‌شوید و ماشین‌های لباسشویی کار شست‌وشوی لباس را خیلی راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر کرده‌اند. شاید کم باشند کسانی که لباس‌های معمولی مثل پیراهن مردانه را به خشکشویی بدهند ولی هنوز هم هیچ‌کس کت و شلوار را در ماشین لباسشویی نمی‌اندازد. بعضی چیزها مثل پرده‌های سنگین و پتوهای دونفره در ماشین لباسشویی جا نمی‌شوند و بعضی دیگر را هم حتی اگر بشود در خانه شست، به سختی می‌شود اتوکشی کرد، همین چیزهاست که مغازه‌های خشکشویی را به یکی از مهم‌ترین واحدهای صنفی محله‌ها تبدیل کرده است؛ اهمیتی که اغلب به چشم نمی‌آید.

 شتاب زندگی شهری و مشغله‌های فراوان مردم فرصت انجام بعضی کارها را در منزل از آنها گرفته و اگر نباشد کسب‌وکارهایی که دست مردم را در این موارد بگیرند، بسیاری از کارها بر زمین می‌ماند. خشکشویی و لباسشویی ازجمله مشاغلی است که با وجود لاکچری‌نامیده‌ شدنش اتفاقا ازجمله مشاغل بسیار واجب است تا جایی که در یکی‌دو سال اخیر حتی خشکشویی‌های آنلاین هم به میدان آمده‌اند تا کار سریع‌تر و راحت‌تر پیش برود و اتفاقا استقبال نسبتا خوبی هم از آنها شده است. بعضی از پارچه‌ها و لباس‌ها را اصلا نمی‌شود و نباید با آب شست، بعضی دیگر باید با مواد مخصوص لکه‌گیری شوند، بعضی دیگر را نمی‌شود با اتوهای خانگی صاف و صوف کرد و برخی هم اصلا در ماشین‌های لباسشویی خانگی جا نمی‌شوند. اما با همه اینها کسب وکار خشکشویی‌ها این روزها خیلی روبه‌راه نیست...

کسادی؛ حرف نخست بازار

مغازه‌های خشکشویی دیگر به پروپیمانی چندسال پیش نیست و مثل قدیم لباس و پرده و پتو از در و دیوار آنها بالا نمی‌رود، می‌گویند در یکی دو سال گذشته مشتری‌هایشان نصف شده و درآمدشان به یک سوم کاهش یافته است، می‌گویند گرانی مواد مورد نیاز برای کار امانشان را بریده است، می‌گویند هیچ‌کس به فکرشان نیست که نیمی از روز را بیکارند و تازه مالیاتشان را هم 2برابر کرده‌اند، آنها هرچه می‌گویند گله و شکایت است.مدیر یکی از خشکشویی‌های غرب تهران در تشریح شرایط کارشان می‌گوید: قیمت مواداولیه مورد نیازمان تا 10برابر افزایش پیدا کرده و تازه همان هم با کیفیت مناسبی به دستمان نمی‌رسد. مثلا پرکلرین که از مهم‌ترین مواد مورد نیاز کار ماست قبلا از آلمان و هلند با کیفیت بالا وارد می‌شد و هر بشکه 330کیلویی آن را 2تا 3میلیون تومان می‌خریدیم ولی الان هر بشکه پرکلرین چینی را باید 10میلیون تومان بخریم درحالی‌که کیفیت بسیار پایینی دارد و به فاصله کوتاهی تبخیر می‌شود. مهران سعادتی می‌افزاید: حتی برای تهیه مواد و لوازم ساده‌ای مثل چوب‌لباسی و کاور پلاستیکی که تولید داخل کشور است هم باید چند برابر قبل هزینه کنیم و چوب‌لباسی‌ای را که بسته‌ای 3هزار تومان می‌خریدیم الان 25هزار تومان می‌خریم. پودر لباسشویی یکی از اساسی‌ترین مواد مورد نیاز خشکشویی‌ها که وارداتی هم نیست، هم مقدارش در بازار و هم کیفیتش کاهش پیدا کرده است. او می‌گوید: قبلا هر بسته 15کیلویی پودر را 6تا 8هزار تومان می‌خریدیم  اما  امروز باید برای هر بسته 180هزار تومان بپردازیم و تازه با این مبلغ پودری را تهیه کنیم که برای افزایش حجم، مقدار زیادی نمک با آن مخلوط کرده‌اند و باعث آسیب به لباس‌ می‌شود.

دخل و خرجی که نمی‌خواند

افزایش چندبرابری هزینه‌های خشکشویی‌ها در شرایطی است که نرخ خدمات آنها افزایش چندانی نیافته و با این حال آمار مشتری‌های آنها به نصف رسیده است. رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران با تأیید رشد جهشی هزینه‌های خشکشویی‌ها  می‌گوید: با وجود آنکه قیمت مواداولیه بیش از چند صددرصد افزایش داشته اما ما نهایتا 10درصد افزایش قیمت داشتیم زیرا بیش از این اصلا منطقی نبود و کاهش 50درصدی مشتریان بیشتر می‌شد.ابوالفضل رجب‌زاده ادامه می‌دهد: کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که خدمات شست‌وشوی لباس و اتو یک کار لوکس محسوب شود. اولویت مردم تامین خوراک و پس از آن تهیه پوشاک  است ، دیگر کمتر کسی توان مالی لازم برای استفاده از خدمات خشکشویی‌ها را دارد. او خشکشویی‌های آنلاین را عامل دیگر رکود کسب و کار این صنف تلقی کرده و  می گوید: خشکشویی‌های ‌‌  اینترنتی از در منزل لباس‌های مشتری را زیرقیمت تحویل گرفته و در مکانی نامشخص می‌شویندو متأسفانه هیچ نظارتی هم  بر این موضوع وجود ندارد. رجب‌زاده  با اشاره  به مکاتبه با ارگان‌های دولتی برای ساماندهی آنلاین‌ها  می‌افزاید: کسی پاسخگوی فعالیت نابسامان خشکشویی‌های اینترنتی نیست. اما احمد شهریاری، مدیر یک خشکشویی در مرکز شهر تهران  می‌گوید‌: از آنجا که این قبیل کسب و کارها هنوز به‌طور کامل شناخته شده نیستند، نمی‌توانند تأثیر زیادی بر کار ما داشته باشند، مردم هنوز به این کسب وکارها اعتماد کامل ندارند و بعید است که ریزش مشتری به‌دلیل فعالیت خشکشویی‌های آنلاین  باشد.

خشکشویی لباس چقدر آب می‌خورد

قیمت‌های خشکشویی‌های آنلاین تفاوت خیلی زیادی با مغازه‌ها ندارد، البته نرخ‌های مصوب اتحادیه خشکشویی و لباسشویی فقط برای برخی اقلام لباس است و در بقیه موارد مغازه‌ها می‌توانند قیمت را براساس هزینه و مواد مصرفی و نوع کار تعیین کنند. آنلاین‌ها هم برای اینکه بازار را نبازند قیمت‌های مشابهی با مغازه‌ها برای خدماتشان تعیین کرده‌اند. هم‌اکنون نرخ مصوب خشکشویی و لباسشویی در مغازه‌ها به این شرح است: کت و شلوار 32هزار تومان، کت 20هزار تومان، شلوار 12هزار تومان، مانتوی ساده 20هزار تومان، پیراهن مردانه 13هزار تومان و دامن 12هزار تومان. نرخ همین خدمات در یکی از خشکشویی‌های آنلاین شهر تهران به این شرح است: کت و شلوار 35هزار تومان، کت 22هزار تومان، شلوار 13هزار تومان، پیراهن مردانه 13هزار تومان، مانتوی ساده 30هزار تومان و دامن 13هزار تومان. البته برخی از آنلاین‌ها قیمت‌های کمتری هم دارند، حتی کمتر از قیمت مغازه‌ها که این موضوع با افزایش هزینه‌های این کسب و کار نمی‌خواند. البته به گفته فعالان صنفی، برخی از خدمات پرتقاضا مثل شست‌وشوی پرده که قیمت مصوب ندارند با همان نرخ‌ سال گذشته انجام می‌شود تا از ریزش بیشتر مشتری جلوگیری شود.

حال و روز آنلاین هم خوب نیست

خشکشویی‌های اینترنتی نه‌تنها قیمت مناسبی دارند بلکه با حذف هزینه و زحمت رفت‌وآمد، کار را برای مشتریانشان بسیار آسان کرده‌اند و همین باعث می‌شود که فراگیرشدن فعالیت آنها تهدیدی برای کسب‌و‌کار مغازه‌ها تلقی شود، اما به‌نظر می‌رسد آنها هم در این شرایط اقتصادی اوضاع و احوال مناسب‌تری ندارند. مدیر یکی از این مراکز می‌گوید: 2سال است که فعالیت اینترنتی داریم و در سال اول با استقبال بسیار خوبی مواجه شدیم ولی امسال مشتری‌های ما به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است. حسین زمانی می‌افزاید: گرانی‌ دلار هزینه تجهیزات و مواداولیه را چند برابر کرده و ما نمی‌توانیم متناسب با هزینه‌ها، قیمت‌هایمان را افزایش دهیم. به گفته او خشکشویی‌های آنلاین زیرنظر اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت می‌کنند و مانند تمام استارتاپ‌های دیگر تابع قوانین مشخصی هستند. مدیر این خشکشویی اینترنتی نمی‌پذیرد که فعالیت آنها به درآمد مغازه‌ها آسیب زده باشد، او می‌گوید: ما فقط در بعضی از مناطق تهران فعالیت می‌کنیم و بسیاری از مناطق کششی برای اینگونه فعالیت‌ها ندارند. وی ادامه می‌دهد: کاهش مشتری در تمام صنوف اتفاق افتاده و ناشی از شرایط اقتصادی نامناسب و کاهش قدرت خرید و اولویت‌بندی‌های خانواده‌هاست.

نبض بازار

نرخ مصوب خشکشویی و لباسشویی برای کت و شلوار 32هزار تومان، کت 20هزار تومان، شلوار 12هزار تومان، مانتوی ساده 20هزار تومان، پیراهن مردانه 13هزار تومان و دامن 12هزار تومان است. البته به گفته فعالان صنفی، برخی از خدمات پرتقاضا مثل شست‌وشوی پرده که قیمت مصوب ندارند با همان نرخ‌ سال‌گذشته انجام می‌شود تا از ریزش بیشتر مشتری جلوگیری شود

رشد حداقلی قیمت

رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران: هزینه‌های خشکشویی‌ها رشد جهشی داشته و با وجود آنکه قیمت مواداولیه بیش از چند صددرصد گران شده اما در نرخ خدمات نهایتا 10درصد رشد داشتیم زیرا افزایش قیمت بیش از این اصلا منطقی نبود و کاهش 50درصدی مشتریان بیشتر می‌شد