۰ نفر

از تولید جت تجاری تا تاکسی هوایی

۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 403419
از تولید جت تجاری تا تاکسی هوایی

کنسرسیومی با حضور شرکت‌های دانش بنیان در حال ساخت قطعات هواپیما است. بومی‌سازی تولید هواپیما بویژه هواپیماهای کوچک حمل و نقل عمومی مانند ایرتاکسی‌ها تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی وحمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  5 برنامه در حوزه حمل و نقل عمومی هوایی را تشریح کرد که منجر به تولید هواپیماهای بومی می‌شود. به گفته منطقی، «برنامه‌هایی تدوین شده است، همزمان 5 برنامه را به پیش می‌بریم که این برنامه‌ها از نظر اشتغالزایی و توسعه حمل‌و‌نقل هوایی ظرفیت زیادی دارد ولی این بخش ناشناخته است.»

مرکز نوآوری در دانشگاه

منطقی نخستین برنامه برای بومی‌سازی تولید هواپیما و قطعات وابسته را برگزاری رویداد دانشگاهی در مورد کسب و کارهایی در محیط بومی ایران با کمک هواپیماهای حمل و نقل عمومی نام برد. وی افزود: «دیدگاه ما در بومی‌سازی این است که اگر کسب و کار راه بیفتد صنایع دیگر هم راه می‌افتد.»

دومین برنامه برای توسعه بومی‌سازی حمل و نقل هوایی و ساخت هواپیما راه‌اندازی فرودگاه‌هایی برای آموزش خلبانان برای استفاده از هواپیمای شخصی است. منطقی با اشاره به این برنامه گفت: «در 45 نقطه ایران فرودگاه‌هایی دایر می‌شود. افراد برای آموزش خلبانی پذیرفته می‌شوند. مخصوصاً برای افرادی که می‌خواهند از هواپیماهای شخصی استفاده کنند. تاکنون در 20 نقطه فرودگاهی این آموزش‌ها شروع شده است.»

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه افزود: «سومین برنامه برای بومی‌سازی ساخت هواپیما این است که هواپیمای بومی بسازیم که قیمت تمام شده آن کم باشد تا ارزانتر ساخته شود. در قسمت ساخت قطعات، برخی قطعات مثل بدنه داخلی‌سازی شده بود. اما داخلی‌سازی قسمت‌هایی مثل قطعات الکترونیکی هدایت و ناوبری هواپیما، ملخ، موتور و...نیز پیگیری می‌شود. این فعالیت‌ها زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌شود. کنسرسیومی از شرکت‌های دانش بنیان تشکیل شده که در حال ساخت قطعات است.همین مجموعه متشکل از 15 زیر سیستم الکترونیکی و ناوبری است.»

به‌گفته منطقی «برای ساخت قطعات هواپیما تسهیلات مالی ارائه می‌شود. این تسهیلات در قالب لیزینگ است به همین منظور صندوق شکوفایی برای ساخت هواپیما در داخل تشکیل شده است و در حال مذاکره با یک نهاد مالی نیز هستم داریم تا ساخت قطعات توسعه یابد.»

تاکسی هوایی می‌آید

منطقی خاطرنشان کرد:« ساخت تاکسی هوایی چهارمین برنامه معاونت توسعه فناوری‌های ریاست جمهوری برای بومی‌سازی هواپیما است. ما می‌خواهیم همه توانایی‌ها را برای ساخت ایرتاکسی تجمیع کنیم. ایرتاکسی‌ها برای سفرهای کوچک استفاده می‌شود. برای مثال اگر برای توسعه یا بازدید سواحل مکران بخواهیم سفر جاده ای انجام دهیم زمان و هزینه زیادی می‌برد اما برای جابه‌جایی متخصصان در این منطقه می‌توانیم از تاکسی هوایی استفاده کنیم. یکی از طرح‌هایی که در حال حاضربرنامه‌ریزی برای آن انجام شده و دنبال سرمایه‌گذاران برای شروع ساخت آن هستیم تولید ایرتاکسی است. در نظر داریم بزودی یکی از ایر تاکسی‌ها را در سواحل مکران راه بیندازیم. برای ایر تاکسی 3 برنامه داریم که تا قبل از پایان امسال حتماً راه‌اندازی شود. ایرتاکسی ظرفیت زیادی دارد که می‌تواند به‌عنوان ذیل برنامه بومی‌سازی ساخت هواپیما از آن نام برده شود.»

منطقی گفت: «چون ایجاد بخش هوایی جدید پیچیدگی‌های زیادی دارد و مجوزهایی از سازمان هواپیمایی نیاز دارد ساخت ایرتاکسی‌ها را در شرکت‌های کوچک هوایی دنبال می‌کنیم. این شرکت‌های کوچک ذیل شرکت فرودگاه‌ها فعالیت می‌کنند. بنابراین شرکت‌های کوچک با چند هواپیما می‌توانند فعالیت‌های ایرتاکسی را نیز شروع کنند. در این راستا یک شرکت ایرتاکسی در بخش بالگردی برای حمل و نقل‌های دریایی، بالگردهای مدرن را وارد مدار کرده است.»

جت‌های تجاری

منطقی افزود: فعالیت دومی برای توسعه ایرتاکسی‌ها، راه‌اندازی جت‌های تجاری با کمک ایرلاین‌ها است. ایرلاین‌ها در این فعالیت خدمات، خلبان، خدمه و بخش‌های فنی را فراهم می‌کنند متقاضیان صرفاً برای تسریع زمان سفر از جت‌های تجاری بهره می‌برند. ایرتاکسی‌ها، جت‌های تجاری و بالگردهای مدرن تا آخر سال راه می‌افتد.»

ساخت موتور

منطقی همچنین به ساخت موتور هواپیما اشاره کرد و گفت: «موتور هواپیماهای هوانوردی عمومی را می‌توانیم در داخل بسازیم. فقط نکته مهم این است موتوری که ساخته می‌شود باید تحت تست‌های متعددی قرار گیرد.بنابراین زمان بهره‌برداری از آن طولانی‌تر می‌شود به این منظور همکاری نزدیکی با سازمان هواپیمایی شروع کردیم تا ضمن اینکه طراحی و ساخت موتور سرعت لازم را داشته باشد بتوانیم تأییدیه این سازمان را هم اخذ کنیم. به این ترتیب از ترکیبی از همکاری‌های خارجی، ساخت داخل و خرید داخل استفاده می‌کنیم تا هواپیمای ساخت داخل در بخش هوانوردی عمومی با قیمت تمام شده کمتری ساخته شود. با داخلی‌سازی هواپیما و قطعات آن«50 درصد به صرفه‌جویی فعلی اضافه می‌شود، صرفه‌جویی فعلی 30 درصد ارزی در این بخش به حدود 80 درصد می‌رسد که عدد بسیار بزرگی است.»

وی در مورد تجربه بومی‌سازی و تجربه ناموفق این اقدام در هواپیمایی ایران 140 گفت: در مورد تجاری‌سازی ایران 140 عجله کردیم. هواپیما را موقعی گرفتیم که طراحی آن تمام شده بود و مجوزهای استفاده از آن را گرفته بودیم. ولی معمولاً بحثی هست اینکه هر هواپیمای جدید را در خط وابسته به مجموعه کارخانه‌ای راه‌اندازی می‌کنند و هواپیما حدود 4 هزار ساعت پرواز می‌دهند تا همه اشکالات آن نمایان شود. هواپیما وقتی در محیط‌های مختلف پرواز می‌کند اشکالاتی ممکن است پیدا کند که باید در طراحی آن تغییراتی داد تا اصلاح شود.ولی ما در بومی‌سازی ایران 140این فاز را نداشتیم. بنابراین الان در بومی‌سازی حتماً این فاز را انجام می‌دهیم. برای مثال برای ایر تاکسی، مجموعه تخصصی این کار را می‌کند تا ایرادها در بهره‌برداری اولیه بر طرف شود.»

منطقی در پایان در خصوص وضعیت نوسازی ناوگان نیز گفت: «خرید هواپیما مشکل پیچیده ای نیست، خرید هواپیمای نو برای ما امکان پذیر نیست اما هواپیمای دست دوم می‌توانیم خریداری کنیم. هر چند هواپیمای نو در خطوط ما اقتصادی نیست. در هر صورت اگر کانال مالی فعال برای خرید هواپیما را به روش‌های مختلف ایجاد کنیم می‌توانیم هواپیما خریداری کنیم. یکی از این کانال‌های مالی سازمان بورس است که در حال برنامه‌ریزی برای خرید از طریق تأمین مالی این سازمان هستیم.»