۰ نفر

شروع یک زندگی مشترک چقدر هزینه برای مرد و زن می‌تراشد؟

۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۰۸
کد خبر: 395431
شروع یک زندگی مشترک چقدر هزینه برای مرد و زن می‌تراشد؟

انگار که این دریا را پایانی نیست. شروع به‌حساب کتاب که بکنی، ممکن است ساعت‌‌ها پای ماشین حساب بنشینی اما باز هم چیزی را از قلم بیندازی. شروع یک زندگی مشترک این روزها تبدیل به چالش بزرگی شده؛ چالشی که برطرف کردن آن به میلیون‌ها تومان پول و سرمایه نیاز دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، هزینه‌های گرفتن مراسم عروسی و به خانه خود رفتن را که برآورد کنی به آسانی از مرز 200میلیون تومان هم می‌گذرد و می‌توان گفت که تامین کمتر از نیمی از آن به‌عهده عروس است. رسم و رسوم‌  برگزاری جشن عروسی هنوز به قوت خود باقی است و حتی هر سال تجملات و تشریفات بیشتری نسبت به سال قبل باب می‌شوند؛ مراسمی که بیش از پیش اختلاف طبقاتی موجود در جامعه را به رخ همه‌مان می‌کشد؛ این سوی ماجرا عده‌ای دیگر هرگز به برگزاری مراسم حتی فکر هم نمی‌کنند و آن سوی ماجرا عده‌ای دیگر، رنگ و لعاب و زرق برق بیشتری به جزئیات جشن خود اضافه می‌کنند. در نهایت اما این خود عروس و دامادند که برای چگونگی برگزاری مراسم خود تصمیم می‌گیرند؛ می‌توانند کلیشه‌ها را دنبال کنند و می‌توانند راه و رسم خودشان را پیاده کنند.

هزینه‌های عروس

جهیزیه 

 80/000/000 تومان 

خانواده عروس که تا همین یکی دو سال پیش می‌توانستند با 40 تا 50میلیون تومان یک جهیزیه‌ آبرومند و کامل برای دخترشان فراهم کنند حالا باید حداقل 80میلیون تومان وجه نقد داشته باشند چرا که دیگر فروشندگان امین‌حضور هم حاضر به فروش قسطی اجناس خود نیستند. البته هستند خانواده‌هایی که در همین شرایط با کمتر از 20میلیون تومان جهیزیه خود را تهیه می‌کنند اما اگر بخواهیم میانگینی که این روزها توسط خانواده‌های ایرانی خریداری می‌شود را پایه محاسبات خود بگذاریم، مهم‌ترین اقلام جهیزیه این روزها در چه بازه قیمتی قرار دارند؟ 

 

اجاق گاز ایرانی     از 2میلیون تومان تا 5میلیون و 700هزار تومان

یخچال و فریزر ایرانی     از 2میلیون و 500هزار تومان تا 25میلیون تومان

جاروبرقی ایرانی    از580هزار تومان تا 4میلیون و 980هزار تومان

ماشین لباسشویی ایرانی    از 900هزارتومان تا 11میلیون تومان

ماکروفر ایرانی     قیمت از یک میلیون و 200هزار تومان تا 4میلیون و800هزار تومان

اجاق گاز خارجی    از 4تا 13میلیون تومان

یخچال خارجی     از 12میلیون تا 28میلیون و 800هزار تومان

جاروبرقی خارجی     از 900هزار تومان تا 4میلیون تومان

ماشین لباسشویی خارجی     از 5میلیون و 500میلیون تا 15میلیون تومان

ماکروفر خارجی    از 2میلیون تومان تا 16میلیون تومان

قوری کتری    از 280هزار تومان تا  یک میلیون و 600هزار تومان

سرویس غذاخوری چینی    از 560هزارتومان تا 4میلیون و 500هزارتومان

سرویس قابلمه تفلون     از600هزار تومان تا 3میلیون و 500هزار تومان

قاشق و چنگال    از 480هزار تومان تا 6میلیون و 480هزار تومان

میز اتو     از 70هزارتومان تا 700هزار تومان

سرویس و تکه‌های بلور     ازیک میلیون تومان تا 5میلیون تومان

فرش ماشینی 6متری     از یک میلیون و 200هزارتومان تا 8میلیون تومان

آیینه و شمعدان     از 532هزار تومان تا 5میلیون تومان

اتوی بخار     از 306هزار تومان تا 2میلیون و 800هزار تومان

سرویس پلاستیک    از 600هزار تومان تا یک میلیون تومان

روتختی     از 300هزار تومان تا 2میلیون تومان

حلقه و ساعتِ مرد    ‌ بین 3 تا 4میلیون تومان

هزینه‌های داماد

تلویزیون و سرویس خواب

 5تا 7میلیون تومان 

تهیه تلویزیون بسته به برند، اندازه و... از 3میلیون تا 30میلیون تومان هزینه برای شما خواهد تراشید اما میانگین هزینه‌ای که عموما هم توسط داماد می‌شود بین 4تا6میلیون تومان است. سرویس خواب هم از آن کالاهایی است که خیلی وقت‌ها مسئولیت تامین آن با داماد است و این روزها به‌طور میانگین حدود 5 تا 7میلیون تومان قیمت دارد.

باغ یا تالار

02 تا03میلیون تومان 

اگر تعداد مهمان‌های شما کمتر از 100نفر باشد می‌توانید با 15میلیون تومان در شهریار یا غرب تهران مراسم خود را برگزار کنید اما اگر 200مهمان داشته باشید، با توجه به قیمت منو تالارها که بین 70تا 100هزار تومان به ازای هر نفر تعیین شده، حداقل 20میلیون تومان هزینه مراسم عروسی شما می‌شود. نرخ رایج بین زوج‌ها 30میلیون تومان است اما در‌ ماه گذشته در برخی باغ تالارها یا هتل‌های شمال تهران مراسم‌هایی با هزینه‌های سرسام‌آور بیش از 300میلیون تومان هم برگزار شده است.

دسته گل و ماشین ِ عروس

 یک میلیون و 500هزار تومان 

هزینه دسته‌گل عروس حداقل 500هزار تومان برآورد می‌شود. تزئین ماشین هم می‌توان گفت با کمتر از 700هزار تومان در بین عموم مردم انجام نمی‌شود. اگر از آنهایی باشید که دل‌تان بخواهد راننده و ماشین هم در اختیارتان باشد باید حدود یک میلیون تومان دیگر برای شب عروسی خود کنار بگذارید. اگر هزینه کرایه اتومبیل و در اختیار بودن راننده را کم کنیم، تزیین ماشین و تهیه دست گل برای عروس عموما بین یک تا یک و نیم میلیون تومان هزینه روی دست داماد می‌گذارد.

آرایشگاه عروس

 5 تا 7میلیون تومان 

اینفلوئنسرهای اینستاگرام یا آرایشگرهایی مانند ش.ن که برای خود اسم و رسمی دارند و شهرتی دست و پا کرده‌اند، برای گریم صورت عروس، استفاده از تاج، رنگ مو و... 20میلیون تومان و چه بسا بیشتر نرخ گذاشته‌اند. اما شما می‌توانید با 2 میلیون تومان هم عروس شوید. نرخ میانگین آرایش و پیرایش عروس در آرایشگاه‌ها امروز حدودا بین 5 تا 7میلیون تومان است.

گروه موسیقی به همراه تجهیزات

 3 تا 4 میلیون تومان 

برگزاری مراسم عروسی به گرفتن سالن و سرو غذا منوط نمی‌شود. گروه موسیقی‌ای که برای مراسم خود دعوت می‌کنید عموما بین 3 تا 4میلیون تومان از شما درخواست خواهند کرد. اینجا هم نرخ‌ها می‌توانند تا خیلی بیش از عرف پیش بروند. یکی از دی‌جی‌‌های معروف تهران‌ می‌گوید که بسته به نوع مراسم و درخواست صاحب مجلس ممکن است نرخ‌هایش تا 15و 20میلیون تومان هم بالا رود. از سوی دیگر، در مراسم‌های معمولی‌تر دستمزد گروه موسیقی بین یک تا 2میلیون تومان است.

لباس و کفش عروس

 3تا 4 میلیون تومان 

اگر لباس عروس برای دوخت سفارش داده شود، به‌طور میانگین 3 تا 4 میلیون تومان به همراه کفش هزینه روی دست داماد می‌ماند. اینجا هم تعیین یک کف یا سقف ممکن نیست اما اگر بنا به خرید یا دوختن لباس ندارید می‌توانید با یک تا 2 میلیون تومان صاحب لباس عروس برای یک شب شوید. در مقابل مزون‌های مشهوری در کلانشهرها وجود دارند که قیمت لباس‌هایشان از 10 و 15میلیون تومان هم تجاوز می‌کند.

 

حلقه و ساعت و سرویس طلایِ عروس

 20میلیون تومان

عروس علاوه بر اینکه احتمالا به واسطه نگین‌ها و... حلقه گران‌تری خواهد داشت، به سرویس طلا هم نیاز دارد! امروزه سرویس‌ طلاهای معمولی 20میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. البته هستند مردهایی که در همین شرایط هم با روی آوردن به طلای دست دوم یا سرویس‌های بسیار ساده با چیزی بین 5تا 7میلیون تومان سرویس طلای مورد نظرشان را تهیه می‌کنند اما نرخ عرف در جامعه بین 15تا 20میلیون تومان تخمین زده می‌شود. در این میان اگر داماد حدود 2میلیون تومان برای حلقه و 2 میلیون تومان هم برای ساعت عروس کنار بگذارد در نهایت برای تامین این اقلام حداقل 20میلیون تومان هزینه کرده است.

آرایشگاه داماد

500 هزار تومان 

هزینه آراستن داماد از 300هزار تومان شروع شده و تا 2میلیون تومان هم پیش می‌رود. به‌طور میانگین بین 400تا 600هزار تومان در این بخش توسط زوج‌های ایرانی هزینه می‌شود.

کت، شلوار و کفش داماد

 2تا 4میلیون تومان 

هزینه تامین کت و شلوار داماد کم‌تر از لباس عروس است. به‌طور میانگین می‌توان با 3میلیون تومان لباس‌های داماد را فراهم کرد که این رقم در برخی اقشار جامعه به یک میلیون تومان می‌رسد و برخی دیگر حتی از 8میلیون تومان هم تجاوز می‌کند.

عکاسی و فیلمبرداری

 8/000/000 تا 12/000/000 تومان 

آتلیه رفتن و در باغ عکس گرفتن این روزها مفصل‌تر از سابق شده. مراسم فرمالیته پیش از عروسی، پوشیدن لباس اسپورت، سفر رفتن برای عکاسی (‌چه داخلی چه خارجی)، استفاده از هلی‌شات در روز مراسم و... موجب می‌شود که هزینه‌ تهیه کلیپ و عکاسی از عروس و داماد به 50 و حتی 70میلیون تومان هم برسد. به‌طور میانگین اما، هزینه عکاسی و فیلمبرداری از مراسم، بین 8تا 12میلیون تومان است. البته اگر سراغ عکاس‌های تازه‌کار بروید می‌توانید هزینه‌ها را تا 3میلیون‌ تومان هم کاهش دهید