۰ نفر

سرپیچی 65درصد پزشکان از قانون

۲ مهر ۱۳۹۸، ۸:۴۴
کد خبر: 382940
سرپیچی 65درصد پزشکان از قانون

31 مرداد، 15 شهریور، 31 شهریور؛ این سه تاریخ‌هایی هستند که با درخواست پزشکان مهلت آنها برای ثبت‌نام نصب کارتخوان در مطب‌هایشان تمدید شد. حالا مهلت سوم هم به پایان رسید، اما در نهایت فقط 35 درصد از آنها اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند. این میزان از مقاومت و سرپیچی از نص صریح قانون و تلاش برای عمل‌نکردن به آن از سوی یک صنف مشخص که به‌صورت واضح تخلف و مبادرت به انجام جرم تلقی می‌شود، در نوع خود منحصر‌به‌‌فرد و عجیب است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، با تصویب قانون نصب کارتخوان در مطب پزشکان اول‌بار قرار بود همه پزشکان تا تاریخ 23 مرداد سال جاری در سامانه‌ای که در این خصوص طراحی شده‌ بود، ثبت‌نام کنند اما مهلت ثبت‌نام سه‌بار تمدید شد و در نهایت روز گذشت مهلت آنها به اتمام رسید، اما براساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و نظارت بر برون‌سپاری سازمان امور مالیاتی فقط 35 درصد پزشکان اقدام به نصب کارتخوان در مطب‌هایشان کرده‌اند؛ این یعنی 65 درصد از آنها با بی‌توجهی مطلق به قانون اقدام به ثبت‌نام نکرده‌اند، این در حالی است که بر اساس اعلام قبلی مسئولان مربوطه، از روز گذشته نداشتن کارتخوان در مطب پزشکان، مصداق فرار مالیاتی و تخلف بوده و جرم محسوب می‌شود.

پرده اول: «هم‌زمان با اعتراض اغلب پزشکان برای ثبت‌نام در نظام سامانه فروش و استفاده از پایانه فروشگاهی (کارتخوان بانکی) مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و برون‌سپاری سازمان امور مالیاتی از تمدید ثبت‌نام کارتخوان تا 31مرداد خبر داد».

پرده دوم «به دنبال پیگیری‌های مکرر سازمان نظام پزشکی مبنی بر فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم و آموزش جامعه پزشکی در مدت زمان کافی برای استفاده از کارتخوان، مهلت ثبت‌نام در سامانه مالیاتی تا ۱۵ شهریور تمدید شد».

پرده سوم «‌این اعتراض‌ها تا جایی پیش رفت که سازمان نظام پزشکی در قالب یک نامه رسمی اعلام کرد که پزشکان نحوه کار با دستگاه کارتخوان را بلد نیستند و قبل از هر‌گونه اقدام، باید شیوه کار با این دستگاه به پزشکان آموزش داده شود و مهلت ثبت‌نام تا 31 شهریور تمدید شد».

سال گذشته بود که موضوع نصب کارتخوان در مطب پزشکان به عنوان یک خواست عمومی ابتدا در فضای مجازی و سپس در رسانه‌ها مطرح شد، حال در شرایط کنونی و با اتمام مهلت ثبت‌نام پزشکان در سامانه کارتخوان، براساس خبری که خبرگزاری فارس منتشر کرده است، اعضای شورای عالی نظام پزشکی، بر حل مشکلات مالیاتی جامعه پزشکی به دور از دخالت‌های رسانه‌ای و در فضایی کارشناسانه بدون تنش، تهدید یا استفاده از عبارت‌های نامتناسب و با در‌نظر‌گرفتن شرایط اقتصادی کشور، تأکید کرده‌اند و قصد دارند به جای پاسخ‌گویی به افکار عمومی و رسانه‌ها این موضوع را در سکوت خبری بررسی کنند.  

روزهای آخر شهریور نشستی در سازمان نظام پزشکی با حضور رئیس کل سازمان امور مالیاتی و معاونان، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی، معاون کل وزارت بهداشت، رئیس کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای عالی نظام پزشکی و رئیس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران و جامعه جراحان کشور برای بررسی آخرین وضعیت نصب کارتخوان در مطب پزشکان برگزار شد و طرفین ماجرا توافق کردند که در کمیته‌ای مشترک و با حضور نمایندگان تام‌الاختیار، راهکارهای مناسب درباره بحث نصب کارتخوان و مالیات پزشکان بررسی شده و درباره حل مشکلات مالیاتی جامعه پزشکی، در فضایی کارشناسانه، بدون تنش، تهدید و  با در‌نظر‌گرفتن شرایط اقتصادی کشور بحث و اطلاع‌رسانی شود.

هرچند جزئیات بیشتری از این خبر در دسترس نیست اما بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، در این نشست مقرر شده است که با اصلاح شرایط تبعیض‌آمیز و حرکت به سمت عدالت و شفافیت به‌گونه‌ای که کلیه صنوف به صورت یکسان در مسیر قانونی قرار گیرند، طراحی روش‌های تشویقی و درخور صنوف مشمول در‌مقایسه‌با روش‌های کمتر مؤثر، بررسی شود و تفاهم روی درآمدها، تعرفه‌های واقعی، روش دقیق محاسبه هزینه‌ها متناسب با تورم و...، ‌بهره‌بردن از نظرات کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، به‌ویژه جامعه پزشکی مشمول برای حرکت مناسب‌تر به سمت اهداف قانونی و مالیاتی برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای این قانون پیش روند. همچنین در این نشست اعلام شد که تصمیم‌گیری‌ها باید به نحوی باشد که از هرگونه هجمه و جنجال که سلامت و اعتماد مردم و به‌ویژه بیماران را نشانه می‌رود، پیشگیری کند.

در حالی مصوبه الزام پزشکان به نصب کارتخوان در مطب‌هایشان تصویب شد که سازمان نظام پزشکی کشور بارها عنوان کرد استفاده‌نکردن از کارتخوان، عامل فرار مالیاتی نیست و از طرفی بارها تأکید کردند اگر بنا بر شفافیت در درآمدهاست، این اقدام باید برای همه اقشار جامعه انجام شود. پزشکان در حالی ارتباط بین کارتخوان و فرار از مالیات را تکذیب می‌کنند که بررسی بودجه‌های سنواتی، ازجمله بودجه ۹۶ در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مدعی وجود اختلافی حداقل شش هزار میلیاردتومانی مالیات پرداختی بخش سلامت با آنچه باید این بخش پرداخت می‌کرد، بود؛ ازاین‌رو مجلس شورای اسلامی پیشنهاد الحاق بندهایی را داد که براساس آن همه صاحبان این حرف مکلف‌اند در سال ۱۳۹۸ از پایانه فروشگاهی (دستگاه کارتخوان) استفاده کنند.

اواسط شهریور هادی خانی، مدیرکل دفتر بازرسی ویژه مبارزه با پول‌شویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی دراین‌باره گفته بود: «مبارزه با فرار مالیاتی یکی از بحث‌های مهم و کلیدی در اقتصاد کشور است، درخصوص نظام مالیاتی با دو واژه سروکار داریم؛ اولا یک حقیقت وجود دارد و آن اینکه امروز اصلی‌ترین، صریح‌ترین، مهم‌ترین و شاید کلیدی‌ترین شیوه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی، پول‌شویی و نظام‌بندی به اقتصاد کشور، مبارزه با سوداگری، مبارزه با دلال‌بازی نامشروع و اصلاح و نوین‌سازی نظام مالیاتی است. بنده امروز بسیار متأسفم از اعلام این خبر که با وجود تعامل خوب سازمان با قشر تحصیل‌کرده پزشکان و تمدید دوباره فرصت، پزشکان در آزمون شفاف‌سازی اقتصاد کشور و اعتمادسازی مردم به شفافیت اقتصادی کشور نمره خوبی را دریافت نکرده‌اند و این در حالی است که انجام این فرایند ۱۰، ۱۵ دقیقه از وقت پزشکان را خواهد گرفت. اعلام کرده‌ایم که تا ابتدای مهرماه ساماندهی کارتخوان برای پزشکان را عملیاتی خواهیم کرد و امیدواریم این زمان نمره قبولی آنان را ارتقا دهیم اما واقعیت این است که از تعداد پزشکان مشمول فقط ۱۹ درصد به اجرای قانون تمکین کرده‌اند».

بااین‌حال همان زمان محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی دراین‌باره  گفته بود: «ما آمار ثبت کار‌تخوان‌‌ها در سازمان امور مالیاتی را نداریم اما براساس آمار و بررسی‌‌های سازمان نظام پزشکی بیش از 90 درصد پزشکان از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند. سازمان نظام‌ پزشکی بارها درباره نصب کارتخوان تأکید کرده است؛ اما با توجه به اینکه سامانه‌ای که در این زمینه طراحی شده تا 17 شهریور مشکلاتی داشت، برخی از پزشکان نتوانستند در سامانه ثبت‌نام کنند. این مسائل باعث شد برخی از پزشکان نتوانند در این سامانه ثبت‌نام کنند».

حال با پایان مهلت ثبت‌نام پزشکان در سامانه کارت‌خوان باید منتظر ماند و دید برخورد سازمان امور مالیاتی با تخلفات کارتخوانی پزشکان چگونه خواهد بود؟