۰ نفر

بازار تازه خرید و فروش وام ازدواج

۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۰۹
کد خبر: 369627
بازار تازه خرید و فروش وام ازدواج

در‌ حالی‌ که بسیاری از مردم به‌ دنبال گرفتن وام از شبکه بانکی هستند، برخی از زوج‌های جوان قید وام ۳۰میلیون تومانی را که دولت به آنها می‌دهد، زده‌اند و آن را می‌فروشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، در آگهی‌های از این دست یک‌ طرف و در برخی دیگر هر دو طرف عقدنامه وام خود را می‌فروشند و برخی نیز خواستار شریک هستند. میانگین قیمت خرید این وام‌ها ۱۰میلیون تومان است اما خریدارانی هم در این بازار حضور دارند که با قیمت پایین‌تر و حدود هفت‌میلیون تومان از زوج‌ها خریداری می‌کنند که با سود چندمیلیونی این امتیاز وام را به متقاضیان دیگر بفروشند. برخی از این وام‌ها آماده برداشت هستند و فقط نیاز به این دارد که ضامن کارمند و نامه کسر از حقوق آن تهیه شود.

در سوی دیگر نیز افرادی از قبیل کارمندان سازمان‌های دولتی هستند که آگهی زده‌اند و نامه کسر از حقوق خود را برای ضمانت وام به فروش گذاشته‌اند. در یکی از این آگهی‌ها ذکر شده: فروش دو عدد وام که سود هر دو وام چهاردرصد است و بازپرداخت وام ازدواج پنج‌ساله و وام مسکن جانبازی با بازپرداخت بلندمدت ۲۰ساله هر دو وام با شرایطی کاملا آسان و راحت آماده واگذاری است. در بعضی از این آگهی‌ها آگهی‌دهنده ذکر کرده که هنوز این وام هیچ‌کدام از مراحل را طی نکرده و خریدار باید مراحل آن را انجام دهد.

در‌ حالی که زمان بازپرداخت برخی از این وام‌ها برای مبلغ ۳۰میلیون تومان ۶۰ماه ذکر شده، اما این فاکتور در بسیاری دیگر از آگهی‌ها که مبلغ آن دوبرابر است(یعنی وام ازدواج هر دو نفر را شامل می‌شود) نیز ۶۰ماهه اعلام شده است. این آگهی‌ها محدوده جغرافیایی خاصی ندارد و زوج‌های جوان از همه‌ استان‌ها و شهرهای کشور اقدام به فروش وام ازواج خود کرده‌اند.اگر شخصی بخواهد وام ۳۰میلیون تومانی ازدواج را از شخصی دیگر به مبلغ ۱۰میلیون تومان بخرد، با احتساب سود چهاردرصد(سه‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان) پس از پرداخت آخرین قسط این وام برای فرد ۴۳میلیون و ۶۰۰هزار تومان تمام می‌شود.

افرادی هم آگهی خرید وام ازدواج ثبت کرده‌اند که تعدادشان همانند گروه اول کم نیست. یکی از این خریداران وام ازدواج می‌گوید: چون خودم مصرف‌کننده هستم و وام را برای خرید مسکن می‌خواهم، آن را با قیمت پنج تا هفت میلیون می‌خرم. چون دلال‌ها این وام‌ ۳۰میلیون تومانی را با همین نرخ می‌خرند و به عنوان مصرف‌کننده به مبلغ ۱۰میلیون تومان می‌فروشند. آنها پیشنهاد می‌دهند دو طرف به محضرخانه بروند و تعهدنامه‌ای امضا ‌کنند. فروشنده کارت ملی، شناسنامه و کارت بانکی را به خریدار امانت می‌دهد. البته بعضی‌ها سفته می‌گیرند و برخی دیگر نه، وقتی هم که وام واریز شد ۲۰میلیون تومان به خریدار و ۱۰میلیون تومان به فروشنده می‌رسد.