۰ نفر

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار تشریح کرد؛

سهم 25درصدی اشتغال روستایی در سال‌97/ جزئیات انتشار لیست دریافت کنندگان تسهیلات اشتغال روستایی

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۲۵
کد خبر: 354407
سهم 25درصدی اشتغال روستایی در سال‌97/ جزئیات انتشار لیست دریافت کنندگان تسهیلات اشتغال روستایی

معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سهم اشتغال زایی در روستاها با اجرای طرح اشتغال روستایی در سال گذشته به 25 درصد معادل 114 هزار شغل رسید در حالیکه در طول سال های 92 تا 96 این رقم صفر بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «عیسی منصوری» روز دوشنبه در نشست خبری انتشار لیست دریافت کنندگان تسهیلات اشتغال پایدار که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، افزود: آمارهای ارائه شده در زمینه ایجاد اشتغال به دلیل نمونه آمارگیری مختلف با هم تفاوت دارد اما بررسی ها نشان می دهد که اقدام های صورت گرفته در بخش روستایی اثر گذار بوده است.

وی ادامه داد: براساس گزارش های میدانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ازای هفت هزار و 300 میلیارد تومانی که برای ایجاد اشتغال روستایی پرداخت شده حدود 141 هزار شغل ایجاد شده است البته سرمایه گذاران نیز رقم 188 هزار شغل را اعلام کردند و در نهایت ما مبنا را همان 114 هزار شغل مرکز آمار قرار دادیم.

** میزان تعهد اشتغال، 12 درصد انحراف داشت

منصوری با تاکید بر اینکه مقابله با انحراف باید توسط خود مردم باشد، گفت: در حوزه بین المللی، شفافیت در کنار صدای شهروند قرار می گیرد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شفافیت را به عنوان رویکرد خود قرار داده و تلاش کرده با انتشار لیست دریافت کنندگان تسهیلات اشتغال پایدار، شهروندان خود به عنوان مطالبه گر باشند.

معاون توسعه کارآفرینی وزیر کار گفت: پس از انتشار اسامی، بررسی ها را آغاز کردیم تا مشخص شود آیا مطابق آمار اعلام شده تسهیلات پرداخت شده است.

وی افزود: میزان انحراف در بخش تعهد ایجاد اشتغال 12 درصد و میزان انحراف در پرداخت وام ها از سوی بانک ها 6 درصد بود،این در حالی است که همه موارد اعلام و اصلاح شده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه در ابتدای سال، ابلاغیه نحوه مقابله با مغایرت ها مطرح شد، ادامه داد: براساس آن چنانچه تخلفی در این پرداخت ها صورت گرفته باشد یا تسهیلات در زمینه دیگری استفاده شده باشد، اگر وام چهار درصدی بوده به 18 درصد برمی گردد.

وی تصریح کرد: همچنین در برخی موارد، مبلغ وام باید برگشت داده شود و حتی متخلفان به مراجع قضائی ارجاع داده می شوند.

وی درخصوص تخلفات صورت گرفته در دریافت تسهیلات اشتغال روستایی گفت: موردی بوده که یکی از بانک های عامل به زیرمجموعه خود تسهیلات داده است یا این تسهیلات صرف نصب دستگاه خودپرداز شده که باید این مبالغ برگشت داده شود.

منصوری تاکید کرد: انتشار لیست دریافت کنندگان تسهیلات اشتغال بخشی از فرآیند شفافیت است و انتظار داریم در آینده منتظر واکنش مردم هستیم تا مجموع این اقدامات منجر به اصلاح فرآیندها شود.

وی تاکید کرد: شفافیت در 2 لایه پایش و ارزیابی باید انجام شود و وظیفه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شفافیت در لایه پایش است و بر این اساس نیز عملکرد دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها اصلاح می شود و شفاف سازی در لایه ارزیابی برعهده سازمان برنامه و بودجه است.

منصوری در ادامه درباره پوشش بیمه‌ای متقاضیان تسهیلات اشتغال روستایی اظهار داشت: بخش قابل توجهی از این افراد مشمول بیمه اجتماعی نیستند اما مذاکراتی با صندوق بیمه روستائیان و عشایر انجام شده تا مشمول بیمه شوند.

معاون توسعه کارآفرینی وزیر کار درباره اعطای تسهیلات با توجه به ظرفیت هر منطقه گفت: در گذشته مطالعاتی انجام و مزیت ها و ظرفیت های هر استان کسب شد و بر این اساس چنانچه فردی درخواست وام داشت و واجد شرایط بود تسهیلات دریافت می کرد.

وی با بیان اینکه تسهیلات حتما منجر به اشتغال نمی شود، افزود: هم اکنون قاعده سیاست گذاری ها در بازار کار تغییر کرده است و نباید متکی به پرداخت تسهیلات باشیم برای نمونه در حوزه فرش در سال های گذشته سالانه پنج هزار تن صادرات داشتیم که این رقم به 500 تن رسیده است.

منصوری ادامه داد: این آمار نشان می دهد که در تدوین سیاست‌های اشتغالزایی، باید پیش از به کارگیری سیاست تسهیلات دهی، سیاست‌ مداخله‌ای در بازار کار را به کار بگیریم و براین اساس سال گذشته کانون های روستایی را شناسایی کردیم.

** پیشنهاد اختصاص سالانه 500 میلیون دلار برای اشتغال روستایی

معاون توسعه کارآفرینی وزیر تعاون، کار و راه اجتماعی در پاسخ درخصوص برنامه های این وزارتخانه درخصوص ایجاد اشتغال روستایی در سال 98، گفت: منابعی که در اختیار ما معادل ریالی 1.5 میلیارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی بود که در سال های 96 و 97 با نرخ ارز 4200 تومان بود.

منصوری افززود: هم اکنون این منابع مالی بر مبنای نرخ نیمایی است، یعنی بیش از 18 هزار میلیارد تومان منابع داریم.

وی افزود: تا کنون معادل 18 هزار تومان طرح به بانک های عامل معرفی شده که کمتر از 10 هزار میلیارد تومان تصویب و حدود 9 هزار میلیارد تومان منجر به انعقاد قرارداد شده و حدود هفت هزار و 700 میلیارد تومان نیز پرداخت شده است که این روند ادامه می یابد.

این مقام مسوول گفت: البته پیشنهاد دادیم چنانچه گزارش «عملکرد تمام شماری» در یک ماه آینده آماده و اثربخشی مشخص شود سالانه 500 میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی برای تداوم برنامه اشتغال روستایی اختصاص یابد.

** سناریو های اشتغال کشور در سال 98

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار درباره برنامه این وزارتخانه برای اشتغال در سال 1398 ، گفت: برای امسال 2 سناریو در نظر گرفتیم که یک سناریو مبتنی بر هدف گذاری برنامه ششم توسعه و ایجاد یک میلیون شغل است و سناریوی دوم مبتنی بر واقعیات و دوران رکود و یا رونق اقتصادی است.

وی افزود: در مورد سناریوی دوم باید بگویم که خیلی وابسته به منابع نیست و بیشتر منوط به سیاستگذاری و مداخلات توسعه ای است.

به گفته منصوری این سناریوها برای برای تصویب طی یک تا دو هفته آینده به شورای عالی اشتغال ارائه می‌شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار اعلام تعداد اشتغال ایجاد شده در سناریوی مداخلات توسعه ای را به مرحله بعد از تصویب موکول کرد.