۰ نفر

64میلیارد دلار توافقنامه در اجلاس کمربندراه امضا شد

۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۰۵
کد خبر: 349585
64میلیارد دلار توافقنامه در اجلاس کمربندراه امضا شد

شی جین پینگ رییس جمهوری چین اعلام کرد در دومین اجلاس بین اللملی کمربند - راه که از روزهای پنجشنبه تا شنبه در پکن در جریان بود 283 قرارداد و تفاهم نامه به ارزش 64 میلیارد دلار میان چین و کشورهای دیگر امضا شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، 'شی' شنبه شب در گزارش پایانی این اجلاس به خبرنگاران در پکن افزود: در حاشیه تدارکات و برگزاری مجمع، طرف‎های مختلف به 283 نتیجه ملموس و عملی از جمله برگزاری نخستین همایش صاحبان موسسات، شرکت‎ها و امضای توافقنامه‎های همکاری به ارزش 64 میلیارد دلار رسیدند.

وی افزود: امضای این تعداد تفاهم نامه و قرارداد، نشان می‎دهد ساخت مشترک کمربند و جاده با جریان عصر حاضر همخوانی دارد و علاوه بر آنکه مورد توجه مردم قرار گرفته، به نفع بهبود وضعیت زندگی آنها و حفظ منابع جهانی است.

رییس جمهوری چین تاکید کرد: رهبران و مسئولان سازمان‎های بین‎المللی شرکت‎کننده گفت‎وگوهایی عمیق با یکدیگر داشتند که در آن ایده‎های همکاری تکمیل و موضوعات اصلی آن مشخص شد و شرکت‎کنندگان برای تقویت سازوکار همکاری و همین طور درخصوص ساخت مشترک کمربند و جاده به تفاهم گسترده رسیدند.

او گفت: این تفاهم‎ها در بیانیه مشترک این گردهمایی منعکس شده و راهنمای اقدام های آینده در همکاری بین‎المللی کمربند و جاده خواهد بود.

رئیس جمهوری خلق چین تاکید کرد طرف‎های مختلف شرکت‎کننده در این مجمع معتقدند که مجمع همکاری بین‎المللی کمربند - راه بستری مهم برای همکاری چندجانبه است و از برگزاری مداوم این مجمع و تقویت همکاری‎های عملی در راستای دستیابی به نتایج ملموس بیشتر پشتیبانی کرده‌اند.

دومین اجلاس بین المللی 'کمربند-راه' با حضور هیات هایی از 110 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران از روز پنجشنبه در پکن آغاز بکار کرد و شنبه شب پایان یافت.

از سوی جمهوری اسلامی ایران سه هیات به سرپرستی 'فرهاد دژپسند' وزیر امور اقتصادی و دارایی، 'ناصر قاضی سراج' رییس سازمان بازرسی کل کشور و 'حداد عادل' عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این اجلاس شرکت کرده بودند.

در 6 سال گذشته حجم تجارت چین با کشورهای مسیر 'کمربند - راه' از 6 تریلیون دلار فراتر رفته و حجم سرمایه گذاری های انجام شده در این کشورها هم به 80 میلیارد دلار رسیده است علاوه بر این پروژه هایی که در چارچوب این طرح به اجرا در آمده نزدیک به 300 هزار فرصت شغلی فراهم کرده اند.

این پروژه در ابتدا با سرمایه گذاری بیش از یک هزار میلیارد دلار توسط چین آغاز شد و تا مارس سال 2019 میلادی 125 کشور و 29 سازمان بین المللی 173 موافقت نامه همکاری با چین در این مورد امضا کرده اند.

دومین مجمع همکاری بین المللی 'کمربند راه' از روز پنجشنبه آغاز شده و به مدت سه روز ادامه دارد.

رهبران 37 کشور، دبیرکل سازمان ملل، مدیرکل سازمان صندوق بین المللی پول و پنج هزار نماینده دیگر از کشورهای خارجی در این مجمع شرکت دارند.