۰ نفر

چه اتفاقی در بازار ارز و سکه افتاد؟

۲۳ آذر ۱۳۹۷، ۲:۴۵
کد خبر: 321751

چه اتفاقی در بازار ارز و سکه افتاد؟

کارشناسان می‌گویند مجاز شدن بانک چینی برای مبادله پولی با ایران و اعلام قریب‌الوقوع بودن اجرای spv در در کاهش قیمت‌ها موثر بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، روزنامه آفتاب‌یزد نوشت: «بازار ارز روز گذشته شاهد اتفاق جالبی بود و آن افت نسبتا شدید قیمت ارز بنا به اعلام محافل خبری بود. میدان فردوسی که محل فعالیت صرافی‌ها‌ و دلالان ارز است، پس از چند روز آرامش، دیروز قدری شلوغ تر از همیشه بود. عده ای با افت قیمت‌ها‌ برای خرید ارز ارزان به مراکز مبادله و خرید و فروش رفتند و عده ای نیز از ترس افت قیمت بیشتر، برای فروش ارز به صرافی‌ها‌ مراجعه کردند. وضعیت طلا و سکه نیز شاهد روند کاهش شدید بود؛ به طوری که قیمت سکه به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. ریزش قیمت‌ها‌ اما هنوز تاثیری در کاهش قیمت کالاها نداشته گرچه برخی منابع خبری گفتند که احتمالا ریزش قیمت کالاها هم در راه است ولی هنوز هیچ‌گونه علامتی از این کاهش مشاهده نشده است.

گفتگو با یک دلال

خبرنگار ما با یکی از دلالان میدان فردوسی صحبت کرد تا موضوع را جویا شود. او که نامش محسن است و به گفته خودش سالهاست در کار خرید و فروش ارز است درباره وضعیت جدید پیش آمده از روز چهارشنبه (دیروز) و ازدحام در میدان فردوسی می‌گوید: باور کنید بیشتر مردم برای سردر آوردن آمده بودند؛ بیرون صرافی‌ها‌ ازدحام بود و همه از ما قیمت می‌پرسیدند اما تعداد کمی فروشنده واقعی بودند.

وی افزود: اتفاق خاصی نیفتاده فقط روز سه شنبه کمی ارز از سوی دولت به بازار تزریق شد. چگونه؟ ما نمی‌دانیم اما شنیدیم برخی‌ها‌ مثل پتروشیمی‌ها‌ مازاد ارز خود را وارد چرخه کردند. من خودم شاهد بودم صرافی‌ها‌ که ارز نمی‌فروختند و فقط می‌خریدند اواخر دیروز به چند مشتری ارز هم فروختند، این را من خودم به چشم دیدم نه این که شنیده باشم.

محسن می‌گوید: بیشتر ارزهای خانگی زمانی که قیمت در مرز بین ۸ تا ۱۰ بود خریداری شد برای همین مردم تا از تلویزیون چیزی می‌شنوند سریع سمت بازار می‌آیند تا از موضوع سردربیاورند در حالی که بیشترشان قصد خرید و فروش ندارند.

خبرنگار ما از او پرسید بیشتر خبرگزاری‌ها‌ و منابع خبری اعلام کردند که مردم برای فروش ارز صف کشیدند شما این موضوع را رد می‌کنی؟ وی گفت: قیمت افت کرده شکی در این نیست اما صفی برای فروش نبود بانک‌ها‌ و صرافی‌ها‌ حریص به خریدن ارز ارزان هستند اما تعداد کمی از مردم ارز می‌فروشند.

وی در پاسخ به این سوال که بانک‌ها‌ ارز را چقدر می‌خرند، گفت:‌ همون ۱۰ هزار تومان که دو سه ماه قبل می‌خریدند، هیچ تغیری نکرده است و در واقع اتفاق خاصی نیفتاده که کسی فکر کند بانک یا صرافی ارز را ارزان تر می‌خرند. با وجود اظهارات این دلال منابع خبری روز گذشته اعلام کردند که بانک‌ها‌ دلار را از مردم ده هزار و ۹ تومان خریداری می‌کردند و این در واقع همان قیمتی است که دو ماه قبل نیز می‌خریدند و در واقع به نظر می‌رسد این که بانک و صرافی ارز را از مردم ارزان تر خریداری می‌کند صحت ندارد.

مهدی رفیعی کارشناس بانکی در خصوص اتفاقات روز چهارشنبه بازار ارز می‌گوید:‌ اوایل هفته اتفاقی افتاد که قدری جالب بود و آن این بود که چند بانک و صرافی چینی غیر از کولون بانک و " ای آی اچ" مجاز شدند با ایران مبادله پولی انجام دهند و این موضوع را بانک مرکزی هم تایید کرد.

وی افزود: از سوی دیگر اتحادیه اروپا هم سه شنبه اعلام کرد به زودی کانال مالی با ایران فعال می‌شود که این موضوع تاثیر مثبتی بر فعالیت بازار داشت و انتظار می‌رود در صورت فعال شدن کانال مالی اروپا به صورت واقعی، حتی شاهد کاهش بیشتر قیمتها هم باشیم.

قیمت سکه و طلا هم کاهشی شد

در کنار کاهش قیمت دلار و ارز ، قیمت سکه و طلا نیز روز چهارشنبه کاهش محسوسی داشت و قیمت سکه تمام به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار رسید در حالی که این قیمت چند روز قبل در کانال ۴میلیون و ۳۰۰ قرار داشت. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خورد.‌ نیم سکه نیز یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته شد و ربع سکه یک میلیون و ۳۵ هزار تومان و سکه گرمی نیز ۶۴۰هزار تومان قیمت دارد.

کارشناسان چه می‌گویند؟

رفیعی کارشناس امور بانکی در این خصوص می‌گوید:‌ این اتفاق به خاطر کمرنگ شدن نقش دلالان بزرگ و شاه دلالان و تاثیرگذاری آنها در بازار است. این امر ممکن است دو دلیل داشته باشد : یا آنها به مقاصد سود آور خود رسیده‌اند و اکنون سیر هستند و دیگر اینکه مداخله جدی دولت آنها را ناکام کرده است در حالی که زمان سیف ما شاهد آشفتگی خاصی بودیم.

وی می‌افزاید: نمی‌توان مسائل سیاسی را نادیده گرفت.

مردم دلارهایشان را بیاورند

سیاست تشویق مردم به فروش ارزهای خانگی اقدامی برای تامین ذخایر ارزی دولت در ماههای سخت آینده است. روز گذشته بانک‌ها‌ و صرافی‌ها‌ اعلان‌ها‌یی پشت درب خود نصب کردند که از مردم می‌خواست ارز خود را برای فروش با فلان قیمت بیاورند. مشخص است که دولت مایل است تا آخرین نفر آنهایی که دلار در خانه پنهان کرده‌اند آن را برای فروش به بازار بیاورند. این سیاست به دولت کمک خواهد کرد تا ذخیره ارزی خود را افزایش داده و قدرت پول ملی تا حد زیادی افزایش یابد. اتفاقی که در این میان غایب است و سوالی برای مردم ایجاد کرده این است که چرا قیمت کالاهایی که به خاطر گران شدن ارز بالا رفته پایین نمی‌آید؟ کارشناسان می‌گویند اگر قیمت کالاها و اقلام بالا رفته ظرف چند روز آینده کاهش یابد، اتفاق بازار ارز اقدامی ناشی از مدیریت صحیح بوده در غیر این صورت اقدامی مصنوعی با اهدافی نامشخص تلقی خواهد شد.