۰ نفر

تورم سال آینده چقدر افزایش خواهد یافت؟

۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۹:۲۷
کد خبر: 318416
تورم سال آینده چقدر افزایش خواهد یافت؟

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی درباره میزان تورم سال ۹۷ گفت: تورم سال ۹۷ برابر با ۲۵درصد است و براساس اتفاقاتی که رخ داده احتمالا در سال ۹۸ نیز اگر اتفاق غیرمنتظره ای رخ ندهد شاهد تورمی بین ۲۰ تا ۳۰درصد خواهیم بود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، وحید شقاقی بیان کرد: علت این مساله را می توان اینگونه توضیح داد؛ اثرات تورمی افزایش قیمت دلار به تدریج در اقتصاد تخلیه می شود و هنوز در سال ۹۷ کل اثرات تورمی افزایش نرخ دلار را نخواهیم دید و این مورد به سال های آینده سرریز خواهد شد و همان گونه که در سال ۹۱ تورم حدود ۲۵درصد بود و سال ۹۲ تورم به بالای ۳۵درصد رسید که به اعتقاد بنده اثرات تورمی افزایش قیمت دلار حدود ۲تا۳سال طول می کشد تا اثرات خود را بر اقتصاد نشان دهد. 
وی ادامه داد: نرخ دلار در آذر ۹۶ برابر با ۲۶۰۰ تومان بود و اکنون در ماه های گذشته قیمت دلار تا مرز ۱۹هزار تومان نیز افزایش یافت و اکنون دوباره به کانال ۱۱هزار تومان بازگشته ایم. 

تورم دلار در حال تخلیه است 

شقاقی تصریح کرد: اثرات تورمی افزایش نرخ دلار به تدریج در اقتصاد نشان داده می شود و امسال تورم به ۲۵درصد خواهد رسید و همان طور که می دانید میانگین تورم ماهانه یعنی شهریور به مرداد، آبان به مهر الان حدود ۵تا۶درصد شده که بالاست و به عبارتی تورم آبان نسبت به آبان ۹۶ و مهر سال ۹۷ نسبت به مهر ۹۶ بیش از ۵درصد است که عددهای بالایی محسوب می شود که نشان می دهد به تدریج تورم های ماه به ماه در حال طی کردن روند افزایشی است و امسال به ۲۵ درصد می رسیم زیرا آخرین عددی که بنده شنیده ام برای تورم آبان ۹۷ نسبت به آبان ۹۶ برابر با ۱۳ تا ۱۴درصد بوده است که این عدد به تدریج روند افزایشی به خود می گیرد و تا پایان سال به ۲۵درصد می رسیم بنابراین سال ۹۸ تورمی بین ۲۰تا ۳۰درصد خواهیم داشت. 
این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که سال ۹۸ نسبت به ۹۷؛ سال سخت تری از نظر اقتصادی خواهد بود یا خیر، گفت: سال ۹۸ نسبت به ۹۷ سال سخت تری خواهد بود زیرا در ۶ماهه نخست سال ۹۷ وضعیت درآمدهای ارزی دولت بسیار مناسب بود. افزایش قیمت نفت از ۵۵تا ۷۵دلار اتفاق افتاد. 
وی بیان کرد:‌شروع تحریم ها از ۱۳ آبان بود به عبارتی درست است بار روانی تحریم ها از اردیبهشت ماه در ایران اتفاق افتاد که بیشتر به خاطر انتظارات نسبت به آینده، سوداگری و تدابیر نادرست و … بود اما این تحریم ها از آبان ماه شروع شد. 
وی افزود :‌سال ۹۸ شاهد تاثیرات تحریم ها بر منابع درآمدی دولت، بر اقتصاد ایران و بر تولید خواهیم بود. 
وی توضیح داد: بنابراین در سال ۹۸ شاهد اثرات تحریم ها بر بدنه تولید خواهیم بود و در سال آینده درآمدهای ارزی حاصل از کاهش صادرات نفت، پایین خواهد آمد و همچنین شاهد کاهش درآمدهای مالیاتی خواهیم بود زیرا تولید افت خواهد داشت. در سال ۹۸ شاهد اثرات تورمی حاصل از افزایش قیمت دلار خواهیم بود و به عبارت بهتر در سال آینده اثرات تورمی و تحریم ها به تدریج خود را نشان خواهند داد. 

سال ۹۸ اقتصاد به کدام سو می رود؟ 
شقاقی تاکید کرد: در ماه های آینده و سال ۹۸، رکود اقتصادی، کاهش فروش بنگاه های تولیدی، افزایش موجودی انبار، تعدیل بنگاه ها و تعطیلی و نیمه فعال شده آن ها، افزایش هزینه های تولید، کاهش درآمدهای مالیاتی و ارزی و … همه به تدریج اثرات خود را در اقتصاد نشان خواهد داد، لذا در این شرایط کار دولت بسیار مهم است تا تدابیر و سیاست های درست را برای مدیریت شرایط پیش رو اتخاذ کند. 
وی تصریح کرد: در ۶ماهه نخست سال شاهد تحریم های جدی نبودیم فقط بار روانی و انتظارات بود که بر اقتصاد ایران فشار آورد ولی از نیمه دوم سال ۹۷ تحریم ها به تدریج اثرات خود را بر اقتصاد نشان خواهد داد و بر بخش های مختلف کشور اثر خواهد گذاشت و کار دولت در این شرایط بسیار سخت است زیرا باید بتواند منابع درآمدی محدود خود در سال آینده را مدیریت منظبط و هوشمند کرده و تدابیر درستی برای احیای تولید در نظر داشته باشد. 
وی بیان کرد: بر اساس آمارهای منتشر شده در ۶ماهه اول امسال به دلیل افزایش قیمت نفت و دلار، وضعیت درآمدهای دولت نسبت به بودجه ای که پیش‌بینی و مصوب شده بود؛ باید گفت بیش از آن منابع درآمدی دولت محقق شده است. 
وحید شقاقی گفت: البته در حوزه درآمدهای مالیاتی قرار بود در ۶ماهه نخست سال ۷۰هزار میلیارد تومان محقق شود که در این مدت فقط ۵۰هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی محقق شد. 

درآمد نفت محقق شد 

وی افزود: در مورد درآمدهای نفتی در بودجه سال ۹۷ نیز قیمت نفت را بشکه ای ۵۵دلار در نظر گرفته بودند که خوشبختانه در این مدت قیمت نفت تا بشکه ای ۷۵دلار نیز افزایش یافت بنابراین دولت به درآمدهای بیشتری از صادرات نفت دست یافت. 
شقاقی گفت: در نیمه دوم سال ۹۷ شرایط بسیار متفاوت خواهد شد زیرا صادرات نفت به دلیل تحریم ها از ۲.۵میلیون بشکه در نیمه نخست به زیر ۱.۶میلیون بشکه نفت کاهش خواهد یافت بنابراین درآمدهای دولت نیز از این مساله متاثر خواهد شد. 
وی عنوان کرد: در نتیجه تحریم ها و کاهش صادرات نفت،‌ درآمدهای دولت کاهش خواهد یافت. 
استاد دانشگاه خوارزمی گفت: همچنین احتمال دارد شاهد رکود اقتصادی در ماه های آینده باشیم. نمی توانیم به بخش تولید برای اخذ مالیات بیش از اندازه فشار بیاوریم. 
وی تصریح کرد: در مجموع درآمدهای دولت در ۶ماهه دوم سال ۹۷ و همچنین سال آینده کاهش خواهد یافت.