۰ نفر

شمخانی: باید ترامپ را در جنگ اقتصادی مایوس کنیم

۴ مهر ۱۳۹۷، ۲۰:۴۲
کد خبر: 303213
 شمخانی: باید ترامپ را در جنگ اقتصادی مایوس کنیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: تا زمانی که ترامپ را در راهبرد جنگ اقتصادی اش مایوس نکنیم، به پیروزی دست نخواهیم یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی شمخانی روز چهارشنبه در پایان اجلاس یک روزه دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه در نشست خبری، افزود: مذاکره مورد درخواست ترامپ بخشی از جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس هم صدام در نزدیکی اهواز بود و آنجا اعلام می کرد من آماده مذاکره با جمهوری اسلامی ایران هستم ولی نه می پذیرفت که عقب نشینی کند و نه می پذیرفت که تجاوز را او آغاز کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: این مذاکره پیشنهادی ترامپ هم انعکاسی از واقعیتی است که آن زمان ما لمس کردیم، تا زمانی که ما روی پای خود نایستادیم و صدام را با کمک مردم خودمان بیرون نکردیم به پیروزی نرسیدیم، اکنون هم تا زمانی که ترامپ را در راهبرد جنگ اقتصادی اش مایوس نکنیم، به پیروزی دست نخواهیم یافت.

شمخانی تصریح کرد: رسیدن به این پیروزی بدون حضور مردم و تحرک میدانی و همچنین بدون همت و عزم و اراده در ضرورت به شکست کشاندن راهبرد جنگ اقتصادی آمریکا در همه مسئولان ممکن نیست؛ اصولاً اعلام مذاکره خواهی به این شکل قسمتی از جنگی است که اصلا قابل بحث کردن نیست. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر اجلاس گفت وگوی امنیتی منطقه ای بر توسعه طلبی های امریکا، اضافه کرد: اجلاس دیشب سازمان ملل و خنده های حاضران خیلی ضدامریکایی تر بود. 

شمخانی اظهار داشت: حرف های ترامپ و واکنش ها و سخنان دیگران حتی متحدان غربی آمریکا شکاف عمیقی را بین این کشور و غرب و دیگر کشورهای جهان ترسیم کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: جمهوری اسلامی ایران متناسب با میزان همکاری اتحادیه اروپا به ویژه در حوزه انرژی و بانکی در توانمندی فنی صلح آمیز هسته ای خود تجدیدنظر خواهد کرد.

شمخانی در پاسخ به این سوال که آیا هیات نظارت بر برجام نگاه خوبی به اروپا برای دریافت تضمین های لازم در اجرای برجام دارد، اظهار داشت: استقلال و دفاع از ارزش های انسانی بدون اتکا بر توانمندی داخلی میسر نیست.

وی با اشاره به حمایت های سیاسی اتحادیه اروپا از ظرفیت های برجام، افزود: پیش از مذاکرات هسته ای، آمریکا تعهد کرد که اگر مذاکرات آغاز شود متعهد به پذیرش قدرت غنی سازی صلح آمیز ایران می شود و پس از آن مذاکرات آغاز شد.

شمخانی اضافه کرد: در طول مذاکرات براساس این تعهد آمریکا، پیش نویسی کتبی به نام برجام اضافه شد که مصوبه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نیز به همراه داشت، اما با بی مهری قابل پیش بینی امریکا همراه شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: ما هنوز بر این باوریم که این آمریکاست که از برجام خارج شده و باید هزینه خروج از آن را در محکومیت قطعی از جانب مجامع بین المللی پیگیری کنیم.

وی بیان کرد: از سوی دیگر ما امیدواریم آنچه که تاکنون به عنوان تعهد سیاسی اروپا در اشکال مختلف بیان شده که نقاط مثبت فراوان نیز داشته و در حال عملیاتی شدن است، به ویژه در حوزه انرژی و بانکی، بروز عینی یابد.

شمخانی افزود: فرض های مختلفی در این باره وجود دارد، در صورت ادای این تعهدات، مسیر طبیعی همکاری ها ادامه خواهد یافت اما بطور شفاهی و کتبی اعلام کرده ایم که در صورت انجام نشدن این تعهدات جمهوری اسلامی ایران متناسب با میزان همکاری ها بویژه در حوزه های بانکی و انرژی در توانمندی فنی صلح آمیز هسته ای خود تجدیدنظر خواهد کرد.

وی درباره دلیل غیبت هیات پاکستانی در نخستین همایش دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه در تهران و ارزیابی همکاری های تهران- اسلام آباد با روی کار آمدن دولت جدید این کشور، عنوان کرد: چشم انداز روشنی در توسعه روابط دفاعی امنیتی بویژه با پاکستان داریم و به آن امیدواریم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: ما از هیات پاکستانی دعوت کرده بودیم و نخستین بار این موضوع از جانب ما و با کمک دبیر شورای عالی امنیت ملی پاکستان مطرح و در ادامه به ایده ای بزرگتر تبدیل شد، اما علت غیبت هیات پاکستانی، تغییر دولت و تغییر مناسبات ساختاری این کشور است، در عین حال در نشست های بعدی به شکلی مشارکت خواهند کرد.

شمخانی عنوان کرد: همه اعضای شرکت کننده در اجلاس بر این باور بودند که یکی از دلایل بقای داعش نه قدرت آن بلکه حمایت هایی است که ازجانب بعضی از کشورهای منطقه ای به شکل مالی و بعضی از کشورهای فرامنطقه ای مثل امریکا صورت می گیرد. در مناطقی نظیر عراق و سوریه و اخیراً افغانستان مشخص می شود که راهبرد موازنه ناامنی توسط گروه های تروریستی یک راهبرد پیشدارنده برای بقا و استمرار سیاست دفاعی امریکا در منطقه است که ما در آن زندگی می کنیم و این نکته مهمی است که همه حاضران در آن اشتراک نظر داشتند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: ما دغدغه تروریسم را داشتیم، بعضی از کشورها نکاتی را مطرح کردند که مشابهت های فراوانی با این مساله داشت. بحث رشد قارچ گونه NGO ها بود در مسائل صنعتی، محیط زیستی، حیوانی، گیاهی، بهداشتی و ارتباطش با مسائل سیاسی و هدایت آنها از جانب عناصر خاص غربی به عنوان قدرت نرم برای عقب راندن یک حاکمیت مستقل و در کنار آن استفاده از موضوعات اجتماعی برای رو به رو قرار دادن مردم یک جامعه علیه حکومت آن جامعه، تصاویر زیبایی را برای ما ترسیم کردند که شواهد عینی آن را هم در جامعه خودمان داشتیم که با بعضی از آنها مقابله شد و با بعضی ها هم باید بیشتر حساس باشیم.

شمخانی اظهار داشت: سیاست ایران همواره توسعه روابط با همسایگان بوده است؛ امریکا به دنبال محدودسازی است، اما ما همواره به دنبال گسترش روابطمان با همسایگان هستیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: علت اینکه بعضی از کشورهای منطقه در نشست حضور نداشتند ناشی از این است که برخی از کشورها مورد تهدید تروریسم هستند و بعضی از کشورها خود تولیدکننده تروریسم هستند.

شمخانی یادآور شد: این اجلاس نخستین اجلاس ما بود و تصمیم داریم به صورت سالیانه تداوم داشته باشد و گسترش پیدا کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: مقابله نرم با ترورسازان و مقابله سخت با تروریست ها دو ماموریت اصلی نشست گفت وگوی امنیتی منطقه ای بود. 

شمخانی اضافه کرد: همانطور که با همکاری کشورها داعش را در عراق و سوریه پاکسازی و با تروریست ها مقابله کردیم، این همکاری ها را هم در آینده ادامه خواهیم داد تا اجازه تحرک به آنها و حامیانشان در منطقه ندهیم، نشست امروز گام جدیدی برای افزایش همکاری ها میان کشورهای موثر در مبارزه با تروریسم خواهد بود. 

نخستین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی با عنوان گفت وگوی امنیتی منطقه ای امروز به میزبانی تهران و با حضور مسئولان و نمایندگان کشورهای ایران، روسیه، افغانستان، هند و چین برگزار شد.