۰ نفر

عسکر اولادی

کمربند اقتصادی جاده ابریشم بانی تقویت همکاری های ایران و چین

۹ اسفند ۱۳۹۶، ۲۳:۰۲
کد خبر: 255288
کمربند اقتصادی جاده ابریشم بانی تقویت همکاری های ایران و چین

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: استفاده از کمربند اقتصادی جاده ابریشم باعث تقویت همکاری های اقتصادی ایران و چین می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، اسدالله عسکر اولادی روز چهارشنبه در آیین گشایش پاویون تجاری ایرنا در شانگهای افزود: هم اکنون در آستانه دوران جدید رشد و شکوفایی اقتصاد کشور ایران زمینه های بسیاری برای همکاری های هرچه بیشتر در آینده اقتصادی بین ایران و چین متصور است.
به گفته وی، البته با توجه به تغییر شرایط ایران باید نقشه راه جدیدی برای همکاری های آینده داشته باشیم و استفاده از پتانسیل موجود در طرح کمربند اقتصادی جاده ابریشم یکی از راه های اصلی و مهم این آینده همکاری ها است.
وی ادامه داد: همچنین بهره برداری از فرصت هایی که از طریق بانک توسعه زیرساخت آسیا در اختیار ما قرار دارد از دیگر راه های توسعه همکاری های بین ایران و چین است.
به گفته وی، مهمترین محصولات صادراتی ایران به چین نفت، محصولات پتروشیمی، سنگهای معدنی، محصولات صنعتی، الکترونیکی و برقی، محصولات کشاورزی، خشکبار، منسوجات خانگی و فرش و مواد غذایی است.
وی گفت: ایران یکی از تامین کنندگان اصلی نفت، گاز و برخی مواد اولیه از جمله پتروشیمی و مواد معدنی کشور چین است چین این ظرفیت را دارد که به تامین کننده اصلی تکنولوژی، ماشین آلات و سرمایه بنگاه های اقتصادی ایران تبدیل شود.
وی افزود: این مساله در روابط بسیار خوب سیاسی بین دو کشور می تواند به حد کفایت ما را نسبت به آینده امیدوار تر و خوشبین تر کند.
وی اضافه کرد: ما به عنوان اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین آماده هستیم دوستان چینی را برای مشارکت هرچه وسیعتر و عمیق تر در اقتصاد ایران کمک کنیم.
وی افزود: اتاق بازرگانی ایران و چین آماده است دوستان چینی در این مسابقه با حفظ منافع متقابل حداکثر بهره را برده و جایگاه بهتری را کسب کرده و این اتاق به عنوان تنها نهاد رسمی بخش خصوصی آماده میزبانی هیات های بزرگ چینی و تدارک نشست های مشترک با بازرگانان و صاحبان صنایع ایرانی است.
رئیس اتاق بازگانی ایران و چین گفت : این اتاق آماده هماهنگی بازدید هیئت های چینی از مناطق آزاد، شهرک های صنعتی و انجام ملاقات دوستان چینی با مقامات موثر و تصمیم گیر در امور اقتصادی اعم از بخش های دولتی و خصوصی است و توصیه می کنم از حضور و بازدید از ایران غفلت نشود.
وی همچنین تعامل، آمد و شد و گفتگوی بیشتر با بخش خصوصی ایران به عنوان یک پیشنهاد ارایه داد و گفت: براساس شرایط و سیاست گذاری های بلندمدت کشورمان و هم چنین دستورات رهبر معظم انقلاب اسلامی آینده اقتصاد کشورمان در دستان بخش خصوصی است بر این اساس مقرر شده بخش خصوصی در آینده نقش اساسی و مهم تر را در اقتصاد کشور ایران داشته باشد.
وی ادامه داد: هرچند شاید امروز و با نگاه سطحی و کوتاه مدت بخش دولتی مهم ترین مواضع اقتصادی ایران را در دست داشته باشد و براساس این ارزیابی تمایل بیشتری برای همکاری با بنگاه های دولتی ایرانی نزد شما وجود داشته باشد اما توصیه می شود اگر به منافع پایدار و بلندمدت بنگاه خود در بازار ایران فکر می کنید بهتر است در پی همکاری بیشتر با بخش خصوصی ایران باشید.
به گفته وی، در سال های گذشته چین اولین شریک تجاری ایران بوده که این خود نشان از علاقه مندی دولتها برای توسعه روابط تجاری و بازرگانی داشته است که سفر رئیس جمهوری چین به ایران در ژانویه 2016 و انتشار بیانیه مشترک مشارکت جامع راهبردی دو کشور از جمله این علاقه مندی ها است.
وی گفت: از یاد نمی بریم در چند سال گذشته که بر اثر ناملایمات سیاسی روابط اقتصادی کشور ایران با اقتصادهای بزرگ جهان دچار مشکلاتی بود کشور دوست جمهوری خلق چین با ادامه همکاری های اقتصادی خود با ایران کمک های زیادی به ادامه روند اقتصادی ایران کرد. 
وی افزود: همانطور که می دانیم این همکاری نیز از محدودیت های ایجاد شده برای اقتصاد کشور ما تاثیر پذیرفت و نتوانستیم از حداکثر ظرفیت اقتصاد دو کشور ایران و چین در همکاری های مشترک بهره مند شویم.
وی یاد آور شد امید است پاویون ایران در منطقه آزاد شانگهای بتواند پایگاهی برای افزایش صادرات جمهوری اسلامی ایران به کل چین باشد.
پاویون جمهوری اسلامی ایران با عنوان نمایشگاه دائمی جهت ارائه محصولات صادراتی ایران و فن آوری های نوین امروز چهارشنبه فعالیت خود را به صورت رسمی در منطقه آزاد شانگهای چین آغاز کرد.
پاویون ایران در زمینی به مساحت 5400 متر و در ساختمانی دو طبقه در منطقه آزاد تجاری شانگهای افتتاح شده است.
هدف از راه اندازی این پاویون، عرضه کالاهای برتر و نمونه ایران در بازار چین است.
این پاویون دارای 60 غرفه مختلف در حوزه های مختلف اقتصادی، تجاری، عمرانی و فناوری است.
از جمله امتیازات منطقه آزاد تجاری شانگهای، فروش و عرضه کالاهای ایرانی بدون پرداخت عوارض است.
سمینار همکاری های ایران و چین نیز امروز همزمان با افتتاح پاویون ایران با حضور مقامات دو کشور در شانگهای برگزار شد.