۰ نفر

دیلگانی: افزایش ۱۱درصدی درآمدهای مالیاتی منطقی نیست

۱۱ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۵۷
کد خبر: 248956
دیلگانی: افزایش ۱۱درصدی درآمدهای مالیاتی منطقی نیست

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که افزایش ۱۱ درصدی درآمدهای مالیاتی طبق آنچه که در بودجه ۹۷ آمده است در شرایط اقتصادی فعلی منطقی نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه)مجلس به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه ۹۷ گفت: در شرایطی که افزایش تولید، کاهش هزینه و عدم وابستگی به نفت و کاهش خام فروشی از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است، صادرات روزانه ۲.۵ میلیون نفت خام چه توجیهی دارد؟ چرا باید خام فروشی شده و بنزین وارد کنیم آن‌هم در شرایطی که پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیشرفت ۹۵ درصدی داشته و ظرفیت تولید ۳۶ میلیون لیتر بنزین را در روز دارد اما فاز اول و دوم آن به خاطر نیاز ۳۰۰ میلیون یورویی معطل مانده است و تکمیل نمی‌شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: باید به صادرکننده بنزین تبدیل شده و از واردات بنزین خودکفا شویم. البته تا زمانی که سهم ۴.۵ درصدی شرکت نفت از صادرات و میعانات گازی وجود دارد، انگار راهی جز این در کشور نیست و تلاشی برای خودکفایی در تولید داخل دیده نمی شود. انگار گلوگاه‌های نفت در اختیار افراد معلوم الحال است.

حاجی دلیگانی وضع مالیات سنگین در شرایط رکود شدید را نادرست دانشت و گفت: این وضعیت باعث می شود که صاحبان تولید به ورشکستان اقتصادی تبدیل شوند.

وی تاکید کرد که افزایش ۱۱ درصدی درآمدهای مالیاتی در شرایط اقتصادی منطقی نیست. باید به جای آن هزینه‌ها را کاهش داد.

این نماینده مجلس با انتقاد از تلاش دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: قرار بود زمانی که قیمتها افزایش پیدا می کند یارانه نیز زیاد شود که این اتفاق رخ نداد به مردم گفتیم پول می‌دهیم تا خودتان مدیریت کنید این اتفاق نیز به درستی انجام نشد.

حاجی دلیگانی افزود: قرار بود دولت یارانه افراد پردرآمد را حذف کند که این اتفاق نیز رخ نداد امروز با اعتبار۳۰ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه نقدی عملا بخش عمده‌ای از افراد از دریافت یارانه محروم می شوند.

وی در پایان گفت که با این نوع بودجه نویسی نمی توانیم به اهداف ترسیم شده در سند چشم اندار ۱۴۰۴ برسیم.