۰ نفر

سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد دلاری صربستان در ساخت نیروگاه برق در بندرعباس

برخی "صرب‌ها" همچنان از رفع تحریم‌های ایران بی‌خبرند/ ناشناخته بودن بازار ایران برای صرب‌ها

۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۳۹
کد خبر: 220291
برخی "صرب‌ها" همچنان از رفع تحریم‌های ایران بی‌خبرند/ ناشناخته بودن بازار ایران برای صرب‌ها

رئیس مرکز تجاری ایران در بالکان از سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری صرب‌ها در ساخت نیروگاه برق در بندرعباس خبر داد.

سعید حسینی، با اشاره به موقعیت جغرافیایی ویژه صربستان در اروپا عنوان کرد: صربستان در قلب اروپا واقع شده است و در واقع می‌تواند پلی بین ایران و دیگر کشورهای اروپایی باشد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با تاکید بر ناشناخته بودن ظرفیت بازار صربستان برای ایران و البته ناشناخته بودن ایران برای صرب‌ها تصریح کرد: قبل از فعال‌سازی مرکز تجاری در صربستان، اتاق بازرگانی ایران و صربستان به منظور تقویت بنیه اقتصادی ایران و صربستان تاسیس شد. این اتاق با ورود هیات‌های صرب به ایران و بالعکس در جهت توسعه تعاملات گام برداشت.

حسینی به سفر وزیر کشاورزی و رییس جمهور صربستان در ایران و سفر برخی مقامات ایرانی همچون رئیس مجلس شورای اسلامی به صربستان اشاره کرد و افزود: اتاق در وهله اول به دنبال معرفی و شناساندن دو طرف به یکدیگر بود چراکه صربستان و ایران هیچ شناختی نسبت به ظرفیت‌ها و پتانسیل یکدیگر نداشتند و از طرفی تحریم‌ها نیز بازار این کشور را برای صربستان و بالعکس بازار ایران را برای صربستان ناشناخته باقی گذاشته بود.

وی با بیان اینکه هنوز برخی از صرب‌ها اطلاعی نسبت به رفع تحریم‌ها علیه ایران ندارند، اظهار کرد: با ایجاد شناخت نسبت به ظرفیت‌های دو کشور، ایران می‌تواند از طریق صربستان بازار اروپا را به عنوان مهمترین هدف صادراتی اتاق و مرکز تجاری ایران در بالکان در اختیار گیرد .

رئیس مرکز تجاری ایران در بالکان عنوان کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده طی 2.5 سال در صربستان موفقیت‌های بسیاری حاصل شده و در مسیر شناخت بازار ایران توسط صرب‌ها گام‌های موثری برداشته شده است. این امر قطعا توسعه روابط را در پی خواهد داشت به طوری که امروز مسئولان ارشد صربستان و مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ایران اقبال و حمایت خود را نسبت به مرکز دارند، از این طریق می‌توان مراودات را گسترش داد و باید از فرصت حاصل شده نهایت بهره را برد.

وی با اشاره به حضور سفیر صربستان در افتتاح چهار نمایشگاه تخصصی در اراک که نشان از نگاه مثبت صرب‌ها به ایران و رویکرد توسعه تعاملات دارد، افزود: صربستان با تمام دنیا قرارداد تجاری داشته و با کلیه کشورهایی که تجارت آزاد دارند همچون اسکاندیناوی، امریکا و اروپا مراوده افتصادی دارد که این امر برای ایران نکته‌ای بسیار مثبت و حائز اهمیتی است.

حسینی تاکید کرد: صربستان در حال حاضر عضو رسمی جامعه اروپا نیست که برای ایران نکته مهمی است چراکه کشورهای عضو این جامعه درگیر برخی قوانین دست و پاگیر هستند و عدم عضویت صربستان در این جامعه برای سرمایه‌گذاران ایرانی بسیار مثبت است و تا قبل از این عضویت باید از شرایط موجود استفاده کرد و با سرمایه‌گذاری مشترک می‌توان تعاملات را گسترش داد.

وی بیان کرد: امروز تجار بزرگ ایرانی در این کشور فعالیت دارند ولی این فعالیت هنوز به سرمایه‌گذاری نینجامیده است، البته سرمایه‌گذاری‌های بزرگی از سوی صرب‌ها در ایران در حال پیگیری است و احداث نیروگاه برقی با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار در بندرعباس یکی از سرمایه‌گذاری‌های کلان صرب‌ها در ایران است که مراحل اداری آن رو به پایان است.

رئیس مرکز تجاری ایران در بالکان دلیل عدم سرمایه‌گذاری ایرانیان در صربستان و بالکان را تحریم‌ها، عدم ریسک‌پذیری صرب ها و البته عدم آشنایی آنها نسبت به ایران عنوان کرد، افزود: تحریم‌ها آثار مثبتی نداشتند و همچنان با وجود اقدامات تبلیغاتی انجام شده هنوز برخی نسبت به لغو تحریم‌ها اطلاع ندارند.

حسینی مشکل عمده سرمایه‌گذاران ایران در صربستان را مسائل بانکی دانست و گفت: سیستم بانکی به نوعی است که امکان انتقال سرمایه به سادگی ممکن نیست و سرمایه‌گذار خواهان ضمانت سرمایه خود است، نمونه‌های این چنینی بسیاری وجود دارد، اما بسترسازی‌ها جهت سرمایه‌گذاری ایرانیان در صربستان با رفع موانع بانکی در حال انجام است و اگر این مشکل رفع شود تسهیل سرمایه‌گذاری حاصل می‌شود، امروز کرواسی و اسلوونی مشکل بانکی را حل کرده‌اند و با اقدامات مرکز تجاری ایران در بالکان، اتاق بازرگانی ایران و صربستان و سفارت ایران در این کشور امید است مشکل ایران نیز به سرعت رفع شود.