۰ نفر

توافق وزیر ارتباطات ایران و روسیه برای توسعه همکاری‌های اقتصادی

۱۴ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۳۷
کد خبر: 197435
توافق وزیر ارتباطات ایران و روسیه برای توسعه همکاری‌های اقتصادی

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در مذاکرات سن پترزبورگ با ارزشمند خواندن دستاوردهای پیشرفت روابط دو کشور در چهار سال گذشته، برای پیگیری برنامه های توسعه بیشترهمکاری های اقتصادی توافق کردند.

در این دیدار که در حاشیه نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ روسیه با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه انجام شد، نوواک رئیس روسی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در دیدار با همتای خود ضمن شادباش پیروزی مجدد حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: روابط دو جانبه شاهد تحولات بسیاری بوده و آثار پیشرفت در همکاری ها آشکار شده که مسئولیت شما در ریاست کمیسیون مشترک و اقدام های سفیر ایران در مسکو نقش بسیار مثبتی در این روند افزایشی داشته است.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وزیر انرژیِ روسیه در این مذاکرات که عصر شنبه برگزار شد، افزود: امیدواریم روند کنونی شتاب توسعه روابط همچنان حفظ و بیشتر شود تا دو کشور بتوانند از مزیت های آن بهره ببرند.

وزیر ارتباطات نیز اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری در ایران دستاوردهای داخلی و خارجی زیادی داشت که تداوم با قدرت روابط تهران-مسکو یکی از پیام های آن است.

واعظی اظهار کرد: سال های قبل فرصت پایه ریزی و ساختارسازی توسعه روابط بود که توانستیم سال 2016 بهره برداری ها را آغاز کنیم و نوید می دهم در چهار سال پیش رو نیز مناسبات بهتر از گذشته خواهد شد، زیرا اراده جدی سیاسی رهبران دو کشور گسترش فراگیر همکاری ها است.

وی تاکید کرد: مهم ترین سرمایه روابط دو کشور، ایجاد اعتماد بلند مدت بین حسن روحانی و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهوری ایران و روسیه است و در همین چارچوب سال گذشته میلادی 70 درصد رشد حجم روابط اقتصادی شکل گرفت.

در مذاکرات واعظی و نوواک همچنین برنامه نقشه راه همکاری های پنج ساله صنعتی، مسائل مربوط به روابط نفت و گاز، تشکیل کارگروههای مرتبط، حضور شرکت های نفتی روس در ایران، ساخت نیروگاه حرارتی در بندرعباس، برقی کردن راه آهن گرمسار-اینچه برون و مشارکت چهار جانبه ایران، روسیه، ارمنستان و گرجستان برای ترانزیت برق بررسی شد.

همچنین در چارچوب برنامه سفر وزیر ارتباطات به سن پترزبورگ، وی و خانم ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت این اتحادیه، ابعاد مختلف موافقت نامه همکاری مشارکت اقتصادی را که قرار است منعقد شود، بررسی کردند.

واعظی در حاشیه اجلاس سه روزه سن پترزبورگ نیز با نیکلای نیکیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی روسیه، واچه گابریلیان معاون نخست وزیر ارمنستان و زدراوکو پاچیولشیک وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی دیدار و در باره پیگیری روند کارهای اجرای اسناد مورد توافق و همچنین افزایش همکاری های مذاکره کرد.

در نشست بین المللی سن پترزبورگ که دیروز (شنبه) پایان یافت، واعظی وزیر ارتباطات، مسعود زمانی نیا معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت، محمد خدادی مدیرعامل ایرنا و سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

دیدار و مذاکره با مقام ها و رئیسان هیات های کشورهای مختلف و طرح دیدگاههای جمهوری اسلامی در باره محورهای مطرح در نشست سن پترزبورگ از جمله برنامه های کاری مقام های جمهوری اسلامی در این اجلاس بود.

در نشست اصلی، اجلاس تخصصی و همچنین دهها پانل و کارگروه سن پترزبورگ، بیش 12 هزار نفر از جمله مقام های ارشد کنونی و پیشین بیش از 100 کشور، سازمان های بین المللی و شخصیت های مختلف شرکت داشتند.

بررسی مسائل مهم و چالش های بین المللی از جمله اقتصادی و اجتماعی، اوضاع خاورمیانه، بحران های منطقه ای، آینده جهان و روابط بین کشورها از محورهای این اجلاس بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در چند نشست آن حضور یافت.