۰ نفر

بیش از ۱۰ سند همکاری با ایران در مسکو امضای می‌شود

۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۵۱
کد خبر: 182496
بیش از ۱۰ سند همکاری با ایران در مسکو امضای می‌شود

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: افزون بر اسنادی که در حال تلاش برای آماده سازی آن هستیم و بیش از 10 سند می شود، امیدواریم در باره سند چشم انداز و نقشه راه میان یا بلند مدت هم به نتیجه برسیم تا در سفر پیش روی رئیس جمهوری ایران به مسکو امضا شود.

واعظی رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در جریان مذاکرات روز نخست (دوشنبه) هیات ایرانی در مسکو گفت: باید از همه توان و امکاناتی که وجود دارد، بهره بگیریم تا این سفر و مذاکرات پیش رو در همه بخش ها اثرگذار باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی افزود: در ارتباط با نفت و گاز، مذاکرات مفیدی (در مسکو) انجام گرفت و قرار شد، ادامه پیگیری ها در مدت مانده از سفر برای نهایی شدن قرارداد ادامه یابد.

وزیر ارتباطات همچنین ادامه داد: باید تلاش کنیم، همکاری ها را گسترش دهیم. باید برای عملیاتی شدن سند نفتی-گازی اقدام کنیم که در ارتباط با روزانه 100 هزار بشکه نفت (فروش از ایران به روسیه) است.

واعظی تاکید کرد: هرچند ارزش روابط تجاری در سال گذشته میلادی نسبت به سال 2015 بین 70 تا 80 درصد رشد نشان می دهد، اما توان دو کشور بیشتر است و خوشبختانه در روابط گمرکی پیشرفت های خوبی داشته ایم که یکی از آنها موافقت راه اندازی گذرگاه سبز گمرکی است.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور همچنین بر اهمیت هرچه زودتر فعال شدن کریدور سبز گمرکی، بهبود یافتن روابط بانکی، اجرای پروژه های مشترک در ایران از جمله برقی کردن خط آهن اینچه برون-گرمسار و مشارکت اقتصادی تهران و اتحادیه اوراسیا به عنوان زمینه های مهم همکاری های دوجانبه و منطقه ای ایران و روسیه تاکید کرد.

هدف از سفر دو روزه هیات ایرانی به ریاست واعظی توسعه روابط دو کشور، انجام مقدمات حضور حسن روحانی و مذاکره سران در مسکو اعلام شده است که براساس برنامه پیش بینی شده اوایل فروردین ماه انجام می شود.

واعظی دیروز در دیدارهای جداگانه با نیکلای نیکیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی، الکساندر نوواک وزیر انرژی و همتای خود در کمیسیون مشترک و همچنین ایگور شووالف معاون اول نخست وزیر روسیه که با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی برگزار شد، دستورهای کار سفر رئیس جمهوری ایران به روسیه را بررسی کرد.

افزون بر پیشرفت همکاری های دوجانبه، ایران و روسیه در عرصه منطقه ای از جمله خاورمیانه به ویژه سوریه و مبارزه با تروریسم، سیاست های نفتی، برنامه تصویب شده مشارکت اقتصادی تهران و اتحادیه اوراسیا و بررسی تبدیل عضویت ناظر جمهوری اسلامی در سازمان همکاری شانگهای به رسمی رویکردهای مشترک و همگرایی های گسترده ای دارند.

تاکنون رئیسان جمهوری دو کشور شش بار در جریان نشست های بین المللی خارج از دو کشور از جمله اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرده اند ودو مذاکره نیز در تهران و شهر اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان فدراسیون روسیه برگزار شده است.