۰ نفر

« اکو » درمانی!

۱۱ اسفند ۱۳۹۵، ۷:۳۹
کد خبر: 179852
« اکو » درمانی!

امروز چهاشنبه، سیزدهمین نشست سران اکو به ریاست رییس جمهور روحانی در اسلام آباد برگزار خواهد شد؛ نشستی که زیر سایه اختلافات سیاسی سه بنیانگذار اصلی یعنی ایران، پاکستان و ترکیه قرار دارد.

 ایران از یک طرف با پاکستان به‌ دلیل نزدیکی اسلام آباد به ریاض کمی اختلاف نظر پیدا کرده و از طرف دیگر، ترکیه نیز در یکی دو هفته اخیر با انواع و اقسام شیطنت‌ها، روابط تهران - آنکارا را تحت تاثیر قرار داده است. این اولین نشست سران اکو بعد از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکاست. در سال 2017، با روی کار آمدن یک تاجر در کاخ سفید، بدون شک اقتصاد جهان روزهای متفاوتی را تجربه خواهد کرد و سازمان اکو و اعضای آن از این تغییر و تحولات، مستثنا نخواهند بود.

درباره اکو

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، اکو، یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است. سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند. پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند. این سازمان هم‌اکنون با 10 عضو، حدود 450 میلیون نفر جمعیت و ۶۹۷/۶۲۰/8 کیلومتر مربع وسعت، کشورها، امکانات نفتی، گازی و صنعت خوبی در اختیار دارد.

نشست وزیران امور خارجه عضو اکو

دیروز سه شنبه، بیست و دومین نشست شورای وزرای امور خارجه عضو سازمان همکاری های منطقه ای «اکو» در اسلام آباد برگزار شد. در این نشست پیش نویس بیانیه پایانی سیزدهمین اجلاس سران اکو که قرار است امروز چهارشنبه برگزار شود، نهایی و پیشنهادات کارشناسان ارشد کشورهای عضو این سازمان بررسی شد.در نشست وزرای خارجه که به ریاست دکتر ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان برگزار شد، امور مختلف سازمان اکو ، شرایط کنونی و در حال ظهور جهان و منطقه بررسی شد.

سخنان ظریف در اجلاس وزرا

ظریف در این متینیگ دیپلماتیک و اقتصادی گفت: «در نشست 21 وزرای خارجی در تهران ما در مورد تحکیم همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف و ایجاد سازمان ها و نهادهای مختلف از سوی اعضای این سازمان توافق کردیم. سازمان اکو فعالیت‌های مختلفی با همکاری کشورهای عضو و با تسهیل این همکاری ها از سوی دبیرخانه اکو دنبال می کند ».

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان این‌طور صحبت هایش را ادامه داد: «ما هم اکنون نیاز مبرمی به ایجاد نهادها و موسسات مختلف داریم که از طریق آن بتوانیم همکاری‌های خود را در زمینه های مختلف و تخصصی تر تحکیم بخشیم».

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: «من عقیده دارم سازمان اکو باید یک مکانیزم جامع برای تعیین سهم تمامی اعضای آن در زمینه عملی کردن چشم اندازهایمان ایجاد کند تا هر کشور علاوه بر آشنایی کامل با وظایف خود، در عملی کردن آن تلاش‌های لازم را انجام دهد».

دیدار احتمالی روحانی و اردوغان

رییس جمهور ترکیه و همراهانش در چند روز اخیر تا توانستند با ادبیاتی سخیف و به دور از آداب دیپلماتیک، نسبت به همسایه شرقی خود، «سمپاشی» کردند. تمام این تحولات بدون زمینه قبلی انجام و توجه کارشناسان بین المللی را در پی داشت. اردوغان در چند وقت اخیر به رژیم صهیونیستی و حکومت سعودی نزدیک شده و در حال پشت پا زدن به مناسبات دیرینه با ایران است.

احتمال فراوانی وجود دارد که امروز چهارشنبه و در حاشیه اجلاس سران اکو، رییس جمهور روحانی با اردوغان دیداری داشته باشد. دیداری که در آن نکات «آموزشی» خوبی از سوی رییس شورای عالی امنیت ملی کشورمان به رجب پاشا، گوشزد خواهد شد! البته اردوغان نشان داده که به‌دلیل منافع چند روزه به تاریخ وفادار نخواهد ماند. نمونه بارز آن، خالی کردن پشت بشار اسد در جنگ با تروریست های داعشی و حمایت از تروریسم در سرزمین شام بود. هنوز به یاد داریم که نخست وزیر آن روزهای نئوعثمانی، حدود ماهی یک بار در کنار بشار اسد، عکس یادگاری می‌انداخت اما یک‌باره و پس از برهم خوردن اوضاع امنیتی در سوریه، تبدیل به دشمن شماره یک اسد شد.

توصیه های احتمالی روحانی به اردوغان

به نظر می رسد روحانی حتما در توصیه هایش به اردوغان، از ادبیاتی قاطع استفاده خواهد کرد. در طول چند سال اخیر، دولت تدبیر و امید، کمک‌های شایانی به آنکارا داشته و حتی در یک نمونه عینی، مقامات امنیتی و دیپلمات های کشورمان در شب کودتای نافرجام در ترکیه، تا صبح بیدار مانده اند تا برای آرام شدن اوضاع به اردوغان کمک کنند. اما افسوس که به قول وزیر خارجه کشورمان، اردوغان یک رییس جمهور قدرنشناس است و بسیار زود، همه چیز را فراموش می کند.

رییس جمهور ترکیه به هر حال باید بداند که ایران سهم مهمی در اقتصاد این کشور و امنیت پایدار در مرزهای شرقی این کشور دارد و اگر بنا باشد که او در عالم سیاست و دیپلماسی ، بازی‌های کودکانه از خود نشان دهد، جمهوری اسلامی ایران با تمام توان، پاسخ او را خواهد داد. اسیر شدن در دام هیجان های سعودی و صهیونیستی و به زبان آوردن کلمات و عبارات نامتعارف در روابط دو جانبه، موضوعی نیست که ایران به راحتی از آن بگذرد و بدون‌شک این نکات از سوی رییس جمهور کشورمان برای چندمین بار به اردوغان، یاد آوری خواهد شد.