۰ نفر

سهامدارن فولکس واگن پاداش مدیران را پس می‌گیرند

۲۵ تیر ۱۳۹۵، ۹:۳۰
کد خبر: 135959
 سهامدارن فولکس واگن پاداش مدیران را پس می‌گیرند

اگر دادستانهای آلمانی فولکس واگن را به دلیل استفاده از نرم افزار غیرقانونی در خودروهای دیزلی جریمه کنند، مدیران این خودروساز ممکن است با درخواستها برای پس دادن پاداششان روبرو شوند.

ایالت ساکسونی سفلی که با ۲۰ درصد سهم، دومین سهامدار بزرگ فولکس واگن است، زمانی که رسوایی تقلب در تستهای آلایندگی دیزلی افشا شد، با پاداش مدیران این خودروساز مخالفت کرد اما این ایالت در آوریل موافقت کرد میزان پرداختی به مدیران فولکس واگن حدود یک سوم کاهش پیدا کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وزیر اقتصاد ایالت ساکسونی سفلی اظهار کرده است باید قانون مورد بررسی قرار بگیرد تا ببینیم آیا در صورت صدور جریمه از سوی دادستانها، این ایالت می تواند پس گرفتن پاداش مدیران فولکس واگن را عملی کند.

دادستانها در شهر برونشویگ که نزدیک مقر ولفسبورگ فولکس واگن است در حال ارزیابی مزایای اقتصادی هستند که این خودروساز با استفاده از نرم افزار تقلب کننده در سیستم کنترل آلایندگی برخوردار شده است.

ناظران صنعت خودرو در آلمان برآورد می کنند استفاده از این نرم افزار ممکن است به صدور چند صد میلیون یورو جریمه منتهی شود. فولکس واگن با مقامات آمریکایی به یک توافق ۱۵.۳ میلیارد دلاری رسیده تا رسوایی آلایندگی را در این کشور حل و فصل کند و همچنان با تحقیقات کیفری و شکایات سرمایه گذاران روبروست.

وزیر اقتصاد ساکسونی سفلی که یکی از دو نماینده این ایالت در هیات مدیره نظارتی فولکس واگن است، اظهار کرد اگر سودی نباشد پاداشی هم نباید پرداخت شود.

فولکس واگن اعلام کرده به ۱۲ عضو سابق و کنونی هیات مدیره خود ۶۳.۲۴ میلیون یورو (۷۲.۴۴ میلیون دلار) برای سال ۲۰۱۵ پاداش می دهد در حالیکه در همین سال بزرگترین خودروساز اروپا به دلیل هزینه‌های حقوقی و خسارتهای مربوط به تقلب در تستهای آلایندگی دیزلی متحمل ضرر سالانه شد. این شرکت بخش کوچکی از این پاداشها را نگه خواهد داشت اما بعدا به شرط بهبود قیمت سهام فولکس واگن آن را پرداخت خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، پاداش مدیریت فولکس واگن برای سال ۲۰۱۵ جنجال زیادی به پا کرد و بسیاری از رهبران اتحادیه کارگری این شرکت خواستار کاهش یا عدم پرداخت پاداش شدند. ولفگانگ شویبله ، وزیر دارایی آلمان هم از مدیران فولکس واگن برای عدم چشم پوشی از پاداش با وجود کشاندن این گروه خودروسازی به مرز فروپاشی انتقاد کرد.

مارتین وینترکورن، مدیرعامل سابق فولکس واگن که سپتامبر گذشته پس از افشای این رسوایی بلافاصله از سمتش کناره‌گیری کرد، در مدت چند سال گذشته بالاترین دریافتی را در میان مدیران آلمانی داشته و سالانه حدود ۱۵ میلیون یورو دریافت می‌کرد. از کل رقم ۱۵.۸ میلیون یورویی که وی در سال ۲۰۱۴ دریافت کرد، ۱۳.۹ میلیون یورو پاداش بود. سایر اعضای هیات مدیره همان سال پاداش‌هایی بین چهار تا هفت میلیون یورو به جیب زدند.