۰ نفر

7 نکته برای رونق کسب و کارهای خانوادگی

۲۴ تیر ۱۳۹۵، ۲۱:۰۳
کد خبر: 135932
7 نکته برای رونق کسب و کارهای خانوادگی

جان دی اری، نگران یافتن شغلی پایدار پس از اتمام تحصیلات اندرو پسر مبتلا به اوتیسم خود بود. دی اری که دو دهه عمر خود را صرف ساخت و اجرای شرکتهای پشتیبانی دادرسی در نیویورک بود، تحقیق در مورد کسب و کارهایی که میتوانست برای استخدام اندرو و سایر جوانان مبتلا به اوتیسم را شروع کرد.

هنگامی که پسر دیگر وی، توماس از دانشگاه در سال ۲۰۱۱ فارغ‌التحصیل شد، وی او را به عنوان یکی از بنیانگذاران منصوب کرد. این دو فقط به یک ایده کسب و کار نیاز داشتند. تحقیقات آنها را به فلوریدا کشانده بود، جایی که به آنها دوره آموزشی کوتاه در تجارت شستشوی ماشین داده شد و با کمک شرکت مشاوران مبتلا به ناتوانی و به کارگیری تیمی از کارکنان اوتیسمی ـ تابستان را در یک کارواش قرضی و به دور از مجموعه متغیرهای فرآیندهای کاری گذراندند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دریک آنلاین، در دسامبر ۲۰۱۲، دی اریس کارواشی با قدمت ۲۰ سال در پارکلند خریداری کرد و عنوان تجاری را به عنوان شرکتی که متعهد به استخدام ۸۰ درصد نیروی کار از میان جامعه اوتیسمی بود بنا کرد. در آوریل ۲۰۱۳، Rising Tide Car Wash درهای خود را به روی جان به عنوان مدیرعامل، توماس به عنوان مدیرارشد عامل و ۲۴ نفر از کارکنان مبتلا به اوتیسم و خود اندرو باز کرد. این واقعاً تعریف کسب و کار خانوادگی با الهام از پسری معلوم توسط یک کارآفرین سریالی بود.

کسب و کار خانوادگی دو سوم از تمام شرکتهای سراسر جهان را به خود اختصاص داده و ۵۰ تا ۸۰ درصد مشاغل در اکثر کشورها با توجه به شرکت خانوادگی، انجمن جهانی حرفه‌ای خانوادگی کسب و کار است. این برای اقتصاد خوب نیست. بنیانگذاران خانوادگی مزایای حاصل از تیمی وفادار و آماده به خدمت از بستگان را تشکیل می‌دهند تا نسل بعد از آن بهره‌مند شوند.

این الگو قطعاً برای خانواده کلن موثر واقع شد. از زمان آغاز، درآمد آنها از ۵۵۰٫۰۰۰ دلار به بیش از ۱٫۴ میلیون دلار یعنی تقریباً ۳ برابر افزایش یافت که به عقیده مدیرعامل، دی اری بسیار سودآور بود. در طی یک سال و نیم، ما جستجو برای شعبه دوم خود را شروع کردیم. وی عنوان کرد که شعبه دوم قرار است ۱٫۵ برابر اندازه اول باشد و زمان افتتاح در ماه اوت است. اما بزرگترین نقطه غرور این شرکت، به کارگیری ۹۲ جوان مبتلا به اوتیسم برای شستشوی ماشین است.

بی‌تردید، کار با افراد خانواده چالش‌هایی نیز خواهد داشت. شما نمی‌توانید به تنهایی براساس پارتی‌بازی تبلیغات و رای‌گیری انجام دهید؛ اعضای خانواده باید حضور داشته باشند. در ادامه به هفت راهنمایی اشاره می‌شود:

۱- دسترسی به هر فرد در همان صفحه

برای دستیابی شرکت به موفقیت، لازم است بستگانی که نقش‌های پشتیبانی یا رهبری را می‌پذیرند به واسطه اهداف مهم کسب و کار مورد احترام قرار گیرند ـ برای نمونه، جوانان مبتلا به اوتیسم به عنوان نیروی کار شرکت Rising Tide Car Wash به کار گرفته شدند. دی اری می‌گوید: «آیا مجبور به داشتن بیانیه ماموریت هستید به گونه‌ای که هر فرد در همان صفحه باشد. شما نمی‌توانید فقط به رهبر نگاه کنید و بگویید بسیار خوب، امروز چند شنبه است؟ باید برنامه داشته باشید.»

با وجود این، شرکت‌های اجتماعی صرفاً شرکت‌هایی نیستند که به پشتیبانی بی‌دریغ همه اقوام نیاز داشته باشند. حتی اگر رسالت شما تولید بهترین چای در طول تاریخ یا افزایش درآمد تا ۲۰ درصد در سال باشد، کماکان به بنیانگذاران خانوادگی، کارکنان و سرمایه‌گذارانی نیاز خواهید داشت.

 

۲- تبیین نقش‌ها و مسئولیت‌ها

مرزها، به هنگام کار با خانواده ضروری است. هرچه شرح وظایف شغلی افراد واضح‌تر باشد، میزان درگیری در محل کار کمتر خواهد بود. دی اری می‌گوید: «مهمترین چیز در کسب و کار خانوادگی آن است که بگوییم، این شغل شماست که از آن من است.

به عقیده جان لوتر که به مدت ۴ سال با همسر خود مدیریت کافه‌ ۱٫۳۵ میلیون دلاری Sola Coffee به عهده داشت، ترسیم صریح وظایف به شما در اجتناب از مناقشات شخصی با عزیزانتان موثر خواهد بود.

۳- تنظیم آمار و برنامه‌ریزی برای حقوق صاحبان سهام

به توصیه تاد فیورمن، مدیر شرکت حسابداری بالتیمور، بستگان باید میزان درصد سهم خود از شرکت را مشخص کنند. به عبارت ساده‌تر، کسی که پول بیشتری سرمایه‌گذاری کند، سهام بیشتری خواهد داشت. این موضوع هم باید مکتوب شود که در صورتی که اعضای خانواده به ساخت شرکت از ابتدا کمک کرده‌اند صرف‌نظر از عدم سرمایه‌گذاری حق مالکیت برابر دارند.

۴- با بستگان خویش مانند سایر کارکنان رفتار کنید

راجر کافمن، مدیرعامل شرکت تعمیر موتور الکتریکی مبتنی بر بالتیمور، معتقد است که مدیریت روابط در محیط کار صرف نظر از روابط خویشاوندی باید صورت گیرد. بر این اساس، کافمن به چهار فرزند خود اجازه کار در شرکت ۲۶ میلیون دلاری‌اش را نداد. وی می‌گوید، «آنهارا تحت نظر شخص دیگر و در بخشهای مختلف قرار دادم تا شخص دیگری غیر از من به آنها بگوید که چه کاری باید انجام دهند. گاهی اوقات توانمندسازی کارکنان برای مدیریت بستگان آسانتر از انجام آن است.

۵- کار و زندگی شخصی را از هم جدا کنید

مسائل مربوط به محیط کار را همان جا بگذارید. این چالشی است که پیش روی هر فرد قرار دارد. سعی کنید.

اینکه نگرانی‌ها و نارضایتی‌های محیط کار را با اعضای خانواده طی فرآیندی مطرح نمایید ضروری است. کافمن بحث در مورد عملکرد، برنامه‌ریزی یا سایر موضوعات مربوط به محیط کار را با فرزندانش خارج از محیط اداره نپذیرفته است. وی می‌گوید، «اگر صحبتی در مورد کار باشد با دفتر آنها تماس می‌گیرم و در مورد آن صحبت می‌کنم.»

۶- نمای کلی طرح جانشینی خود

هرگز برای فکر کردن در مورد چگونگی خروج شما از کسب و کار و اینکه چه کسی می‌خواهد سکان هدایت کار را به عهده بگیرد، زود نیست. ایجاد طرح جانشینی مناسب به استفاده از تیم مشاوره با تجربه، از جمله حسابدار، برنامه‌ریز مالی و وکیل املاک نیاز دارد. شما به مشاور بی‌طرف در امور کسب و کار نیاز دارید که از نکته‌هایی که می‌تواند شنیدن آن برایتان مفید باشد آگاهی داشته باشد.

فیورمن می‌گوید، «فکر می‌منم بهترین چیز برای خانواده‌ها این باشد که در مورد مسئله جانشینی با یکدیگر گفتگو کنند و استراتژی‌های خروجی احتمالی را بررسی کنند. این سوال مطرح شود که آیا مایل به فروش کسب و کار هستند؟ نتیجه نهایی این خواهد بود که هر کسی به دنبال چه هدفی است.

۷- داماد نسل بعدی

کارولین دختر کافمن ۶۸ ساله که در حال آماده شدن برای کناره‌گیری از EMR است قصد دارد که تا سال ۲۰۱۹ جای او را بگیرد. کافمن می‌گوید که پدرش او را برای جانشینی در شرکت تحت فشار قرار داده و او از این کار سر باز زده است. وی می‌گوید: «من مجبورم که همه آنچه که زمانی از آن سر باز می‌زدم را تجسم کنم.»

نسل قدیمی‌تر مایل است که همه چیز را در اختیار نسل جوان‌تر بگذارد. کافمن می‌گوید که دخترش در حال حاضر با برخی از مسائل آشنایی دارد ولی مدتها طول خواهد کشید که آنچه را که من انجام داده‌ام بهبود بخشد.