۰ نفر

مدیر صندوق بین‌المللی پول؛

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی عواقب ناشناخته ‌ای برای سیستم مالی دارند

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۱۰
کد خبر: 714745
 ارزهای دیجیتال بانک مرکزی عواقب ناشناخته ‌ای برای سیستم مالی دارند

مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول ادعا کرده است که تعداد بی‌شماری از عواقب غیرقابل پیش‌بینی توسط ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) ایجاد خواهد شد.

اقتصادآنلاین – حسین عسکری؛ کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، در مصاحبه خود در اول ماه می در کنفرانس جهانی ۲۰۲۳ موسسه میلکن اعتراف کرد در مورد CBDC‌ها یا همان ارز دیجیتال بانک مرکزی اشتباه کرده است.

جورجیوا توضیح داد که CBDC‌های خرده فروشی نسبت به CBDC‌های عمده فروشی فضای بیشتری برای خطا دارند.

ما فکر می کنیم که CBDC‌های عمده فروشی را می‌توان با فضای نسبتاً کمی برای غافلگیری در نظر گرفت، در حالی که CBDC‌های خرده فروشی به طور کامل سیستم مالی را به گونه‌ای تغییر می‌دهند که ما کاملاً نمی‌دانیم چه عواقبی می‌تواند داشته باشد.

CBDC‌های خرده فروشی، ارزهای مجازی با پشتوانه دولتی هستند که توسط بانک‌های مرکزی برای استفاده مصرف‌کنندگان و مشاغل صادر می‌شوند.

CBDC‌های عمده فروشی به طور مشابه توسط بانک مرکزی صادر می‌شوند، اما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به مؤسسات مالی اجازه دهند سپرده‌های ذخیره خود را در بانک مرکزی انتقال دهند.

جورجیوا گفت که صندوق بین‌المللی پول با حدود ۵۰ کشور برای اطمینان از اتخاذ بهترین شیوه‌ها همکاری می‌کند، که انتظار دارد در آینده تأثیر زیادی بر بانک‌ها و اقتصادها بگذارد.

 ارزهای دیجیتال بانک مرکزی عواقب ناشناخته ‌ای برای سیستم مالی دارند

مدیر صندوق بین‌المللی پول گفت: ما در حال تعامل با کشورها هستیم و اکنون با حدود ۵۰ کشور در همین زمینه کار می‌کنیم.

ما شاهد تحول بسیار مهمی خواهیم بود که از جانب CBDC‌ها می‌آید.

جورجیوا خاطرنشان کرد که حتی ایالات متحده در حال حاضر در حال توسعه CBDC است، که او را به این نتیجه رساند که CBDC‌ها آینده پول هستند.

حتی در ایالات متحده که برای مدتی طولانی این موضوع مورد علاقه نبود و همه مسئولان ضد آن بودند اکنون در این زمینه تعامل وجود دارد و دلیل درستی هم دارد چون آینده فرا رسیده است.

صندوق بین‌المللی پول و آژانس مالی سازمان ملل متحد در ۱۲ آوریل اعلام کردند که کتاب راهنمای CBDC را برای کمک به بانک‌های مرکزی در زمینه طراحی و اجرای CBDC منتشر خواهند کرد.

آژانس مالی سازمان ملل متحد گفت که این تصمیم در پی سطوح بی سابقه علاقه بانک‌های مرکزی کشورهای سراسر جهان به ایجاد CBDC اتخاذ شده است.