۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می کند؛

آینده دوج کوین / پیش‌بینی قیمت ارز Doge تا سال ۲۰۳۰

۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۲۸
کد خبر: 708593
آینده دوج کوین / پیش‌بینی قیمت ارز Doge تا سال ۲۰۳۰

دوج‌کوین، اولین میم‌کوین بازار رمزارزها است که در سال ۲۰۱۳ با هدف شوخی ایجاد شد، اما تا به امروز به لطف حمایت افراد مشهوری مانند ایلان ماسک، رشد قابل توجهی را تجربه کرده و در حال حاضر در رتبه نهم از نظر ارزش بازار قرار دارد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ مفهوم رمزارزها با راه‌اندازی بیت‌کوین در سال ۲۰۰۸ شکل گرفت. پس از بیت‌کوین نیز رمزارزهای دیگری نیز وارد بازار شدند که بسیاری از آنها نتوانستند دوام بیاورند. در این میان، میم‌کوین‌ها نیز با هدف شوخی و برای به سخره گرفتن ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت‌کوین وارد بازار شدند. اولین میم‌کوین، دوج‌کوین بود که در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد.

دوج کوین (DogeCoin) چیست؟

دوج‌کوین با شوخی به منظور جایگزین شدن با ارزهای دیجیتال سنتی مانند بیت‌کوین در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد، اما اکنون می‌بینیم که به طور جدی در حال ارزشمندتر شدن است. دوج‌کوین، یک میم‌کوین به شمار می‌رود و نام و لوگوی آن (سگ شیبا اینو) نیز بر اساس یک میم است.

بر خلاف بیت‌کوین که به گونه‌ای طراحی شد که کمیاب باشد، دوج‌کوین به طور عمدی فراوان است. در هر دقیقه ۱۰ هزار دوج‌کوین جدید استخراج می‌شود و دارای محدودیت عرضه نیست.

دوج‌کوین در اکثر زمانی که وجود داشته، به طور کلی یک میم‌کوین سرگرم‌کننده برای جامعه مورد علاقه خود بوده ، اما ارزش نسبتا کمی هم داشته است. این موضوع در سال ۲۰۲۱ تغییر کرد و از ماه آوریل، دوج‌کوین به یکی از ۱۰ ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار تبدیل شد. با اینکه هر توکن ارزش کمی دارد، ارزش بازار دوج‌کوین در سال ۲۰۲۱ به ۵۰ میلیارد دلار رسید.

بر خلاف بیت‌کوین که با ایده کمیاب و مقاوم بودن در برابر تورم طراحی شده، دوج‌کوین برای فراوانی راه‌اندازی شد. در حال حاضر، بیش از ۱۳۰ میلیارد دوج‌کوین در گردش است و ماینرها هر دقیقه ۱۰ هزار توکن دیگر از آن ایجاد می‌کنند. این در حالی است که اکنون تنها ۱۹ میلیون بیت‌کوین وجود دارد و تنها ۱۲.۵ بیت‌کوین در هر دقیقه استخراج می‌شود.

چه چیزی دوج‌کوین را ارزشمند می‌کند؟

مانند هر دارایی دیگری، بازار ارزشی را بر اساس عرضه و تقاضا به دوج‌کوین اختصاص می‌دهد. با توجه به عرضه گسترده و همیشه در حال رشد، تقاضا باید به میزان قابل توجهی افزایش یابد تا ارزش آن را نیز بالا ببرد که این اتفاق برای این رمزارز هم افتاده است.

این اتفاق در ماه‌های اول سال ۲۰۲۱ رخ داد، زمانی که قیمت‌ها حدود ۷ هزار درصد افزایش یافت. جرقه آن توسط سرمایه‌گذاران خرد در ردیت خورد که با همکاری یکدیگر برای بالا بردن قیمت و رونق بیشتر این رمزارز تلاش کردند. البته توییت‌های ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا نیز به رشد قابل توجه دوج‌کوین کمک فراوانی کرد.

افزایش سریع قیمت دوج‌کوین در سال ۲۰۲۱، توجه رسانه‌ها و همچنین پست‌های شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرد و از این رو باعث شد سرمایه‌گذاران بیشتری به آن جذب شوند و قیمت‌ها نیز بالاتر رود.

هر زمان که یک دارایی شاهد چنین دستاوردهای چشمگیری باشد، FOMO یا ترس از دست دادن، موجی از معامله‌گران جدید را وارد می‌کند. با این حال، دوج‌کوین همچنان یکی از پرنوسان‌ترین ارزهای دیجیتال است و هیچ تضمینی در مورد روند قیمتی آن وجود ندارد.

دوج‌کوین از کجا آمد؟

دوج‌کوین به عنوان یک شوخی در اواخر سال ۲۰۱۳ توسط توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، بیلی مارکوس (Billy Marcus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) که در ردیت با هم آشنا شده بودند، راه‌اندازی شد.

با وجود اینکه توسعه‌دهندگان دوج‌کوین چنین انتظاری نداشتند، این رمزارز بلافاصله مورد توجه قرار گرفت و dogecoin.com در ماه اول، بیش از یک میلیون بازدیدکننده را به خود جذب کرد.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال دوج‌کوین از ابتدا تا کنون

این میم‌کوین که از سال ۲۰۱۳ به بازار ارزهای دیجیتال عرضه شد، نوسانات قابل توجهی را پشت سر گذاشته است. ارزش دوج‌کوین، کسری از یک پنی بود، اما در ماه می سال ۲۰۲۱ به بالاترین سطح خود یعنی ۷۴ سنت رسید.

دوج‌‌کوین (که dohj تلفظ می‌شود)، در ابتدا برای یک سیستم پرداخت ساده مبتنی بر بلاک‌چین طراحی شده بود. با این حال، به سرعت تعداد زیادی از حامیان را جذب کرد که موارد استفاده جدیدی برای آن ایجاد کردند. از جمله یک ربات خدمات انعام شخص ثالث به نام " DogeTipBot" که با ردیت ارتباط داشت، جایی که کاربران می‌توانستند پاداشی را برای محتوای ارسال شده در وب‌سایت بفرستند.

کد دوج‌کوین بر اساس لایت‌کوین (Litecoin) است و از فناوری رمزگذاری استفاده می‌کند. این فناوری رمزگذاری آن را از دیگر انواع ارزهای رمزنگاری شده، از جمله بیت‌کوین که از الگوریتم اثبات کار متفاوتی به نام SHA-256 استفاده می‌کند، متمایز می‌کند.

اساساً، کد دوج‌کوین امکان عرضه نامحدود این رمزارز را فراهم می‌کند که به قیمت پایین تاریخی آن کمک کرده است. این امر باعث می‌شود که از دوج‌کوین با عنوان "کوین تورم‌زا" یاد شود، در حایل که بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال مشابه آن به دلیل محدودیت عرضه، ضدتورمی هستند.

قیمت دوج‌کوین در طول سال‌های اخیر افزایش یافته است. این رمزارز در طول سال ۲۰۱۷ بالا و پایین‌هایی را تجربه کرد و سپس در سال ۲۰۱۸ با حمایت سرمایه‌گذاران صعودی به اوج خود رسید.

با این حال، زمانی که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و برخی افراد مشهور دیگر در ابتدای سال ۲۰۲۱ توییت‌هایی را درباره دوج منتشر کردند، به اوج جدیدی دست یافت.

بین ژانویه و می ۲۰۲۱، دوج‌کوین رشد ۹ هزار و ۸۸۴ درصدی را تجربه کرد و از حدود ۳ سنت به ۷۴ سنت رسید.

آینده دوج کوین

قیمت دوج‌کوین در سال ۲۰۱۳

در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۳، دوج‌کوین برای اولین بار در صرافی‌های ارزهای دیجیتال با قیمت ۰.۰۰ دلار معامله شد.

این ارز در بین کاربران کریپتو محبوب شد و دو هفته پس از راه‌اندازی آن، کانال r/Dogecoin Reddit شروع به جذب هزاران کاربر و مشارکت‌کننده کرد.

در دو هفته اول عرضه، قیمت دوج از ۰.۰۰۰۲ دلار به ۰.۰۰۲۳ دلار افزایش یافت که ۱۰۶۱ درصد افزایش داشت، اگرچه ارزش نهایی در پایان سال ۲۰۱۳ هنوز ناچیز بود.

قیمت دوج‌کوین از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹

راه اندازی DogeTipBot در سال ۲۰۱۴، یک سرویس انعام ارز دیجیتال، نقطه عطفی برای این ارز دیجیتال بود، زیرا کاربرانی را که معمولاً از دوج استفاده نمی‌کردند، جذب کرد.

در سال ۲۰۱۴، انجمن دوج همچنین از این ارز برای اهدای به ارزش بیش از ۱۷۰ هزار دلار دوج‌کوین به سازمان‌های خیریه استفاده کرد.

این توکن تا مارس ۲۰۱۷ شاهد افزایش قیمت عمده نبود، زمانی که قیمت دوج‌کوین هزار و ۴۹۴ درصد افزایش یافت. سپس، در نوامبر ۲۰۱۷، زمانی که قیمت دوباره افزایش پیدا کرد، سرمایه‌گذاران صعودی شروع به ابراز علاقه به دوج کردند.

در ژانویه ۲۰۱۸، قیمت دوج دوباره افزایش یافت و به اوج دیگری یعنی ۰.۰۱۸ دلار رسید. ارزش بازار دوج‌کوین در آن زمان به یک میلیارد دلار افزایش یافت. با این حال، برای دو سال بعدی، دوج فعالیت مبادلاتی پایینی داشت.

قیمت دوج‌کوین در ۲۰۲۰

در ژانویه ۲۰۲۰، قیمت دوج‌کوین ۰.۰۰۲۳ دلار بود. در این سال، قیمت این رمزارز در ماه جولای به اوج جدیدی یعنی ۰.۰۰۳۲ دلار رسید و سپس طی چند ماه آینده کاهش یافت، تا اینکه قیمت دوباره در نوامبر افزایش پیدا کرد و به ۰.۰۰۳۵ دلار رسید. این سال برای دوج‌کوین با قیمت ۰.۰۰۳۵ دلار به پایان رسید.

قیمت دوج‌کوین در ۲۰۲۲

در سال ۲۰۲۱، دوج با حمایت و علاقه مجدد عمومی دوباره شروع به جلب توجه کرد. بین ژانویه و می ۲۰۲۱، دوج‌کوین رشد ۹ هزار و ۸۸۴ درصدی را تجربه کرد. تا ماه می سال ۲۰۲۱، دوج‌کوین به بالاترین سطح خود یعنی ۰.۷۴ دلار رسید که نسبت به قیمتی که این سال را با آن آغاز کرد، یعنی ۰.۰۳۶۸ دلار، اختلاف قابل توجهی دارد.

قیمت دوج‌کوین در سال ۲۰۲۲

قیمت دوج‌کوین در ژاویه ۲۰۲۲ با ۰.۱۴۱۶ دلار آغاز شد که افت ۱۶.۸ درصدی قیمت از سال ۲۰۲۱ را نشان می‌داد. قیمت دوج در ماه مارس به ۰.۱۳۸۰ دلار افزایش یافت و سپس مجدداً در ماه می کاهش پیدا کرد و به ۰.۰۸۵۸ دلار رسید.

تا ۲۰ جولای ۲۰۲۲، ارزش دوج ۰.۰۷۴ دلار و مجموع عرضه در گردش آن حدود ۱۳۲ میلیارد کوین بود.

ایلان ماسک (Elon Musk) چگونه بر افزایش قیمت دوج‌کوین تأثیر گذاشت؟

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس، در حال حاضر ثروتمندترین فرد جهان به شمار می‌رود. از این رو ماسک یکی از افراد تاثیرگذار در سراسر جهان به شمار می‌رود که بارها با اظهار نظرهای خود در حوزه‌های مختلف، تاثیر خود را بر جای گذاشته است.

در سال ۲۰۲۱، ایلان ماسک به دوج‌کوین علاقه‌مند شد و با توییت‌هایی که در خصوص این رمزارز منتشر می‌کرد، باعث قدرت گرفتن آن در بازار کریپتو شد. زمانی که ماسک شروع به توییت کردن درباره دوج‌کوین کرد، به زودی محبوبیت و ارزش آن افزایش یافت. در ابتدا، ماسک صرفاً اشتیاق خود را برای این کوین نشان می‌داد. او شروع به جوک‌سازی در مورد آن و همچنین پتانسیل آن را به عنوان یک ارز برجسته کرد. او حتی شروع به پذیرش آن برای پرداخت برای برخی از مشاغل خود کرد.

با این حال، با رشد بازار دوج‌کوین، مشارکت ماسک با این ارز جدی‌تر شد. او در مورد پتانسیل این ارز برای پذیرش جریان اصلی توییت کرد. او همچنین شروع به ترویج فعالانه دوج‌کوین، هم در توییتر و هم از طریق اسپیس ایکس کرد. مشارکت ماسک با دوج‌کوین، باعث شد سرمایه‌گذاران این ارز را جدی‌تر بگیرند و ارزش آن به شدت افزایش یافت.

 در فوریه ۲۰۲۱، دوج‌کوین به بالاترین سطح تاریخی ۰.۰۸ دلار به ازای هر کوین رسید که از ابتدای سال بیش از ۱۰ هزار درصد افزایش داشته است.

علی‌رغم موفقیت باورنکردنی دوج‌کوین، ماسک همچنین با انتقاداتی به دلیل دخالت خود در این ارز دیجیتال مواجه شده است. منتقدان او را به دخالت بیش از حد در بازار و دستکاری قیمت دوج‌کوین متهم کرده‌اند. آنها همچنین گفته‌اند که مشارکت او باعث می‌شود این رمزارز ریسک بیشتری داشته باشد، زیرا در برابر نوسانات بازار آسیب‌پذیرتر است.

از طرفی پس از خریداری توییتر توسط ایلان ماسک، این میلیاردر اظهار کرد که از دوج‌کوین برای پرداخت‌ها در توییتر استفاده خواهد کرد که از این رو باعث امیدواری به رشد این توکن شد.

در چند هفته گذشته، مدیرعامل توییتر رفتاری خنثی با دوج‌کوین داشت و به هیچ خبری در مورد دوج واکنشی نشان نداد. هواداران این رمزارز، سردرگم بودند و می‌ترسیدند بزرگترین حامی خود را از دست بدهند.

 اما سرانجام پس از هفته‌ها سکوت، ماسک با یک پست توییتری که در آن سگ خانگی خود را به عنوان مدیرعامل جدید توییتر معرفی کرد، مجددا به این جامعه امید بخشید و تاثیر آن در قیمت های دوج منعکس شد.

با این وجود، مشارکت ماسک با دوج‌کوین به صورت غیرقابل انکار برای این ارز و جامعه آن مفید بوده است. توجه زیادی به این توکن شده و امکان تبدیل آن به ارز و سرمایه‌گذاری مناسب را فراهم کرده است.

به طور کلی، مشارکت ایلان ماسک با دوج‌کوین موفقیت بزرگی بوده و به جلب توجه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان کمک کرده است. همانطور که این ارز مورد قبول جریان اصلی قرار می‌گیرد، احتمالاً همچنان بخش عمده‌ای از دنیای ارزهای دیجیتال خواهد بود.

پیش‌بینی قیمت دوج‌کوین در سال‌های آینده

بازار کریپتو بسیار پرنوسان است و از آنجا که عوامل مختلفی روی آن تاثیر می‌گذارند، پیش‌بینی دقیق قیمت آینده دوج‌کوین نیز دشوار است. در نتیجه، پیش‌بینی‌های قیمت ارائه شده، پیشنهاد سرمایه‌گذاری از سمت نویسنده نیست و افراد باید با تحقیق و اطلاعات کافی در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند.

پیش‌بینی قیمت دوج در ۲۰۲۳

با بهبودی از زمستان ارزهای دیجیتال، انتظار داریم که دوج‌کوین به حداکثر قیمت ۰.۱۳۴۹۵۷ دلار دست یابد. حداقل قیمت مورد انتظار ۰.۰۸۹۹۷۱ دلار است و میانگین قیمت در حدود ۰.۱۱۲۴۶۴ دلار خواهد بود.

پیش‌بینی قیمت دوج در ۲۰۲۴

همانطور که دوج‌کوین به دست یافتن به اوج‌های جدید ادامه می‌دهد، بر اساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۴، این رمزارز بتواند به حداکثر قیمت ۰.۲۰۹۹۳۳ دلار برسد، در حالی که میانگین قیمت سال در حدود ۰.۱۸۷۴۴ دلار باقی خواهد ماند. اگر بازار نزولی ظاهر شود، حداقل قیمتی که دوج می‌تواند در سال ۲۰۲۴ به آن برسد ۰.۱۶۴۹۴۷ دلار است.

پیش‌بینی قیمت دوج در ۲۰۲۵

در سال ۲۰۲۵، ما انتظار داریم که دوج‌کوین شاهد رشد چشمگیر باشد؛ زیرا رمزارزها در بسیاری از بخش‌های تجاری به رسمیت شناخته می‌شوند. در نتیجه، قیمت می‌تواند به ۰.۲۸۴۹۰۹ دلار برسد که به طور میانگین حدود ۰.۲۶۲۴۱۶ دلار است. دوج‌کوین می‌تواند حداقل قیمت ۰.۲۳۹۹۲۳ دلار را ببیند.

پیش‌بینی قیمت دوج در ۲۰۲۶

با ادامه رشد سرمایه در بازار کریپتو، دوج‌کوین می‌تواند به حداکثر قیمت ۰.۳۵۹۸۸۵ دلار در سال ۲۰۲۶ با میانگین قیمت ۰.۳۳۷۳۹۲ دلار برسد. اگر یک فروش گسترده رخ دهد، حداقل قیمت مورد انتظار ۰.۳۱۴۸۹۹ دلار است.

پیش‌بینی قیمت دوج در ۲۰۲۷

با توجه به پذیرش دوج‌کوین توسط کشورهای سراسر جهان، این رمزارز می‌تواند حداکثر قیمت ۰.۴۳۴۸۶۱ دلار را تا سال ۲۰۲۷ با میانگین قیمت ۰.۴۱۲۳۶۸ دلار ببیند. علاوه بر این، حداقل قیمت برای همان سال می‌تواند ۰.۳۸۹۸۷۵ دلار باشد.

پیش‌بینی قیمت دوج در ۲۰۲۸

در سال ۲۰۲۸، پذیرش دوج‌کوین همچنان رو به افزایش خواهد بود و تنظیم‌کننده‌ها شروع به پذیرش این موضوع می‌کنند که رمزارزها آمده‌اند تا بمانند. سرمایه‌گذاران می توانند تا سال ۲۰۲۸ شاهد حداکثر قیمت ۰.۵۰۹۸۳۷ دلار و سپس حداقل قیمت ۰.۴۶۴۸۵۱ دلار برای دوج‌کوین باشند. میانگین قیمت برای سال ۲۰۲۸ پیش‌بینی می‌شود ۰.۴۸۷۳۴۴ دلار باشد.

پیش‌بینی قیمت دوج در ۲۰۲۹

در سال ۲۰۲۹، با توجه به رشد ۵ سال گذشته، احتمالا شاهد صعود بزرگ دیگری خواهیم بود، به این معنی که سرمایه‌گذاران دوج‌کوین ممکن است شاهد دستیابی دوج به حداکثر قیمت ۰.۵۸۴۸۱۳ دلار و به دنبال آن قیمت متوسط ۰.۵۶۲۳۲ دلار باشند. حداقل قیمت پیش‌بینی شده برای این سال ۰.۵۳۹۸۲۷ دلار است.

پیش‌بینی قیمت دوج در ۲۰۳۰

انتظار می‌رود برای سال ۲۰۳۰، دوج بر اساس احساسات بازار به رشد خود تا ۰.۶۵۹۷۸۹ دلار ادامه دهد. در صورت عدم دستیابی به این سطح حمایتی، میانگین دوج‌کوین در حدود ۰.۶۳۷۲۹۶ دلار و کف قیمتی ۰.۶۱۴۸۰۳ دلار خواهد بود.

پیش‌بینی قیمت دوج در ۲۰۳۱

برخی از کارشناسان انتظار دارند که دوج‌کوین به اوج جدیدی دست یابد و به ۰.۷۳۴۷۶۵ دلار برسد. البته حداقل قیمت برای این رمزارز می‌تواند ۰.۶۸۹۷۷۹ باشد. بدترین سناریو این است که دوج سال ۲۰۳۱ را با ۰.۷۱۲۲۷۲ دلار به پایان برساند.

 سوالات متداول

ارز دوج کوین تا چه مرحله‌ای رشد می‌کند؟

بسیاری از کارشناسان به آینده دوج‌کوین امیدوار هستند و برخی نیز پیش‌بینی می‌کنند که این رمزارز تا سال ۲۰۳۰-۲۰۳۱ به اوج قیمتی جدیدی دست یابد.

آیا ارز دیجیتال دوج‌کوین برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

بله، اگر به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت هستید، دوج‌کوین ممکن است سرمایه‌گذاری خوبی باشد.

نظر ایلان ماسک درباره ارز دوج‌کوین چیست؟

موضع ایلان ماسک در مورد دوج‌کوین از سال ۲۰۲۱ مشخص بوده است. علاقه وافر مدیرعامل تسلا به این رمزارز باعث شد به وی لقب "پدر دوج" را بدهند. ماسک همچنین در سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که "دوج‌کوین ارزی برای مردم است".