۰ نفر

افراد در پی دارایی های امن؛

بیت کوین جایگزین طلا می شود؟

۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۰۰
کد خبر: 623341
بیت کوین جایگزین طلا می شود؟

سرمایه گذاران برای پوشش ریسک در جستجوی طلای دیجیتال هستند.

اقتصاد آنلاین – حسین عسکری؛ طلا برای هزاران سال به عنوان ذخیره ارزش عمل کرده است. به همین دلیل، سرمایه گذاران به طور گسترده از آن به عنوان یک ابزار پوششی در برابر اثرات رکود و تورم که اغلب ناشی از تنش های ژئوپلیتیکی است، استفاده کرده اند. با توجه به رویدادهای اخیر مانند همه گیری کووید-19 و اخیراً، بحران نظامی بین روسیه و اوکراین، بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال جایگزین هایی برای طلا و سایر فلزات گرانبها به عنوان گزینه های پوشش ریسک هستند.

با نزدیک شدن به عصر دیجیتالی شدن، این یک نیاز است که جایگزین های طلا برای مقابله با آینده مجهز شوند. در این رقابت برای به چالش کشیدن سلطه طلا، بیت کوین (BTC) بیشترین درخشش را داشته است.

افزایش قیمت طلا معمولاً نشان‌دهنده اضطراب در بازارهای سنتی سهام است، در حال حاضر به علت جنگ، طلا در بین سرمایه‌گذاران محبوب شده است. قیمت طلا به 2000 دلار رسیده است زیرا سرمایه گذاران پیامدهای ژئوپلیتیکی و اقتصادی درگیری روسیه و اوکراین را بررسی می کنند.

بیت کوین جایگزین طلا می شود؟

از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین و سایر رمزارزها   افزایش یافته است. شرکت تحقیقاتی Fundstrat گفت که خریداران سرمایه خطرپذیر در طول سه هفته آخر فوریه 2022 تقریباً 4 میلیارد دلار در فضای کریپتو سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در هفته اول مارس 2022، 400 میلیون دلار اضافی به استارت‌آپ‌های فضای کریپتو سرازیر شد. این افزایش بودجه نشان می‌دهد که سرمایه گذاران جهانی به دنبال قرار گرفتن در معرض بیشتر فضایی هستند که به اعتقاد آنها می تواند در برابر پیامدهای درگیری روسیه و اوکراین مقاومت کند.

درگیری های مداوم باعث شده است که هر دو جمعیت از نظر اقتصادی آسیب ببینند. فعالیت‌های نظامی در اوکراین منجر به تعطیلی بسیاری از مشاغل شده است که طبیعتاً به اقتصاد محلی آسیب وارد کرده است. روسیه تحت تحریم های اقتصادی قرار گرفته است که باعث محدودیت حساب های بانکی، از دست دادن دسترسی به اکثر اشکال پرداخت الکترونیکی و کاهش ارزش پول محلی آن ها شده است. به دلیل ماهیت غیرمتمرکز رمزارزها، هنوز قوانین بین المللی یکسانی برای رمزارزها وجود ندارد، این یعنی بیت کوین بدون توجه به مکان، ارزش خود را حفظ می کند. بیت کوین در اکثر کشورها قانونی است و برخی حتی آن را به عنوان ارز قانونی اعلام می کنند.

بیت کوین جایگزین طلا می شود؟

بحران هایی که منجر به جابجایی افراد می شود، تأثیر بالقوه بیت کوین را بر آینده نشان داده است. بیت کوین مانند طلا برای انتقال نیاز به تلاش زیاد ندارد. یک فرد مجبور نیست هنگام عبور از مرزهای بین المللی بیت کوین خود را اعلام کند و خطر مصادره یا سرقت مرتبط با حمل و نقل طلای فیزیکی را بپذیرد.

کاربرد بالقوه بیت کوین در مواقع ضروری، جذابیت آن را برای سرمایه گذاران سنتی افزایش می دهد. این جذابیت تا حدی به لطف کاهش اخیر ارزش بیت کوین نیز افزایش یافته است. یک مزیت کلیدی بیت کوین نسبت به دیگر رمزارز ها، آگاهی بیشتر از آن است، زیرا به اندازه کافی در این چند سال واکاوای شده و امتحان خود را پس داده است.

ثبات در برابر بحران

همه گیری جهانی COVID-19 به بسیاری نشان داد که بیت کوین می تواند در برابر پیامدهای درگیری اوکراین و روسیه مقاومت کند. این بیماری همه گیر منجر به کاهش اقتصادی در سراسر جهان برای بسیاری از بخش های سنتی شد.

در نیمه اول مارس 2020، سرمایه گذاران به سرعت متوجه شدند که بیت کوین توانسته ارزش خود را حفظ کند در حالی که ارزش بسیاری از سهام سنتی فرو ریخت، بیت کوین در نهایت به بالاترین قیمت در آن زمان یعنی حدود 60000 دلار در مارس 2021 رسید. ثبات نشان داده شده توسط بیت‌کوین در طول آن بحران خاص، جذابیت آن را به عنوان یک گزینه پوشش برای کسانی که نسبت به آینده طلا بدبین هستند، افزایش داده است.

بیت کوین جایگزین طلا می شود؟

سرمایه گذاران همیشه به دنبال به روزترین و مناسب ترین گزینه ها برای پرتفوی خود بوده اند. با مزایای بیت کوین نسبت به طلا و اطمینان از آینده دیجیتالی، بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال تنوع بخشیدن به پرتفوی خود هستند و به نظر می رسد بیت کوین بهترین گزینه باشد. این جریان فزاینده سرمایه در فضای رمزارز می تواند برای مدت طولانی ادامه داشته باشد تا اینکه در نهایت دروازه های سیل باز شود و به بیت کوین اجازه دهد تا جای خود را به عنوان طلای جدید بگیرد.