۰ نفر

آشنایی با ملزومات بازار رمزارزها؛

انواع کیف پول های ارز دیجیتال را بشناسید

۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۸:۳۳
کد خبر: 621022
انواع کیف پول های ارز دیجیتال را بشناسید

یکی از مسایل تأثیرگذار در بازار رمزارزها، امنیت کیف پول‌ها و نحوه اتصال کیف پول به اینترنت است.

اقتصاد آنلاین – شوان غریب نژاد؛ اینترنت اصلی‌ترین راه دسترسی هکرها و مجرمان اینترنتی به کیف پول‌هاست؛ پس آنلاین‌بودن کیف پول باعث می‌شود دارایی‌هایتان در معرض خطر بیشتری باشند.

تمام کیف پول‌ها بر اساس نحوه نگهداری کلید خصوصی، به دو دسته سرد (Cold) و گرم (Hot) تقسیم می‌شوند.

کیف پول‌های سرد، کیف پول‌هایی هستند که دارایی را بدون اتصال به اینترنت و به‌ صورت آفلاین نگهداری می‌کنند و تنها در مواقع نیاز مثل انتقال بیت کوین، به اینترنت متصل می‌شوند.

این نوع کیف پول‌ها به ‌خاطر شیوه نگهداری کلید خصوصی، امنیت بیشتری دارند و عمدتاً برای سرمایه‌گذاری بلندمدت استفاده می‌شوند.

در مقابل، کیف پول‌های داغ قرار دارند که در آنها دارایی در شرایطی نگهداری می‌شود که دسترسی به اینترنت وجود دارد. استفاده از یک کیف پول گرم لزوماً به این معنا نیست که کلید خصوصی در سرورهای اینترنتی نگهداری می‌شود، بلکه به متصل‌بودن دستگاه به اینترنت اشاره دارد.

به‌عنوان مثال، ذخیره بیت کوین در موبایلی که به اینترنت متصل‌ است، نوعی ذخیره‌سازی داغ است، اگرچه کلیدهای خصوصی روی خود موبایل نگهداری می‌شوند. کیف پول‌های داغ برای استفاده‌های روزمره، سرمایه‌گذاری‌های خرد و معاملات ارزهای دیجیتال مناسب هستند.

در ادامه، انواع مختلف کیف پول‌های آنلاین و آفلاین را بررسی می‌کنیم.

کیف پول موبایلی

کیف پول تراست ولت (Trust Wallet)

کیف پول‌های موبایل به‌صورت یک برنامه روی تلفن‌ همراه شما نصب می‌شوند. ازآنجا که امروزه تقریباً هر فرد در هر کجا که باشد یک گوشی هوشمند در جیبش دارد، کیف پول‌های موبایلی را می‌توانیم پرکاربردترین نوع کیف پول بدانیم.

در زمان بروزرسانی این مقاله، تراست ولت محبوب‌ترین کیف پول موبایلی است که به‌طور همزمان از ده‌ها هزار کوین و توکن پشتیبانی می‌کند. این کیف پول هم برای سیستم‌عامل اندروید و هم برای iOS به‌رایگان در دسترس است.

کیف پول‌ تحت‌وب

کیف پول بلاک چین (Blockchain.com)

کیف پول‌های مبتنی بر وب (Web Wallet) ساده‌ترین کیف پول از نظر دسترسی و راحتی کار هستند. برای استفاده از این کیف پول‌ها فقط کافی است در هر دستگاهی از مرورگر اینترنتی استفاده کنید. با این حال، ازآنجا که این کیف پول‌ها کلید خصوصی را روی سرورهای اینترنتی ذخیره می‌کنند، ریسک هک‌شدن یا مسدودشدن بیشتری دارند.

البته اغلب ارائه‌دهندگان کیف پول مبتی بر وب اثبات کرده‌اند که هیچ‌گونه دسترسی به کلیدهای خصوصی شما نخواهند داشت و بنابراین امنیت را تضمین می‌کنند. مشهورترین کیف پول تحت‌وب، کیف پول Blockchain.com است که از بیت کوین، بیت کوین کش، اتریوم و استلار پشتیبانی می‌کند.

افزونه‌های مرورگر

کیف پول متامسک (Metamask)

یکی دیگر از کیف پول‌های پرطرفدار سال‌های اخیر، کیف پول‌هایی هستند که در قالب افزونه‌های (Extension) مرورگر کار می‌کنند. مزیت اصلی این کیف پول‌ها این است که می‌توانند مرورگرهای معمولی شما را به مرورگر بلاک چین تبدیل کنند. با استفاده از این افزونه‌ها می‌توانید وارد پلتفرم‌های غیرمتمرکز مختلف شوید و با آنها تعامل داشته باشید.

مشهورترین کیف پولی که به‌ صورت افزونه مرورگر عرضه شده متامسک (MetaMask) است. این کیف پول همزمان از اتریوم، بایننس چین، فانتوم، پالیگان و چندین بلاک چین دیگر پشتیبانی می‌کند. این بدان معناست که مانند تراست ولت می‌توانید از متامسک برای ذخیره هزاران کوین و توکن استفاده کنید.

توجه : 

افزونه‌های مرورگر را با کیف پول‌های تحت‌وب اشتباه نگیرید؛ چرا که کیف پول‌هایی مانند متامسک کنترل کامل کلید خصوصی را به خودتان می‌سپارند. با این حال، مراقب افزونه‌های جعلی باشید.

کیف پول دسکتاپ

کیف پول اکسودوس (Exodus)

کیف پول دسکتاپ، نرم‌افزاری است که روی کامپیوترهای شخصی و سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک نصب می‌شود. این کیف پول‌ها مانند کیف پول موبایل کلیدهای خصوصی را روی خودِ دستگاه ذخیره می‌کنند.

اگرچه هر ارز دیجیتال معمولاً کیف پول دسکتاپ مخصوص خود را دارد، مشهورترین کیف پول دسکتاپ کیف پول اکسودوس (Exodus) است که به‌طور همزمان از ده‌ها ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

کیف پول سخت‌افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری (Hardware Wallet) «سردترین» گاوصندوق‌های فیزیکی شما برای نگهداری دارایی‌های دیجیتالتان هستند. این کیف پول‌های غیرامانی، دستگاه‌هایی هستند که به ‌طور ویژه برای نگهداری آفلاین و ایمن ارزهای دیجیتال طراحی می‌شوند.

در حقیقت کیف پول‌های سخت‌افزاری با پروتکل‌های امنیتی‌ای که دارند اجازه نمی‌دهند کلید خصوصی بدون اجازه شما خارج شود و این یعنی خیالتان راحت است که هیچ‌کس جز شما که صاحب کیف پول هستید به کلیدهای خصوصیتان دسترسی ندارد.

مثل هر دستگاه فیزیکی دیگری، برای خرید این کیف پول‌ها باید هزینه پرداخت کنید. کیف پول‌های سخت‌افزاری معمولاً برای سرمایه‌گذاریِ سنگین و بلندمدت مناسب هستند.

مانند : cool wallet s , ledger nano s , ledger blue , ledger nano x , cool wallet pro , 

و غیره

که هرکدام تحت شبکه های متفاوتی ممکن است باشد و شما قبل از خریداری کردن کیف پول ها‌ی سخت افزاری کاملا و دقیق باید درمورد آن ها اطلاعات لازم را کسب کنید .

کیف پول کاغذی

 همان کلید خصوصی یا عبارات بازیابی کیف پول است که روی کاغذ چاپ شده است.

به ‌دلیل خطراتی که این روش دارد، ذخیره ارز دیجیتال در کیف پول کاغذی تقریباً منسوخ شده است و کاربرد کمتری نسبت به سایر روش‌های ذخیره‌سازی دارایی‌های دیجیتال دارد.

با این حال، اگر باز هم این روش را برای ذخیره دارایی‌هایتان ترجیح می‌دهید، می‌توانید به وب‌سایت‌های ویژه ایجاد کیف پول کاغذی مثل BitAddress (مخصوص کیف پول کاغذی بیت کوین) مراجعه کنید.

همچنین خودتان می‌توانید کلمات بازیابی (کلید خصوصی) و آدرس کیف پول را روی تکه‌ای کاغذی بنویسید و به این صورت برای خود کیف پول کاغذی بسازید. برای خرج‌ کردن دارایی‌ها هم فقط کافی است در یک نرم‌افزار معتبر کیف پول، کلمات بازیابی یا کلید خصوصی را وارد کنید.

کیف پول‌های کاغذی کلیدهای خصوصی شما را در قالب کد QR به شما می‌دهند.

فراموش نکنید برگه‌های کاغذ ممکن است به ‌راحتی خراب یا گم شوند، یا احتمال دارد بخشی از کُد QR به هر دلیلی از بین برود یا مخدوش شود.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که فرایند ایجاد کیف پول کاغذی، پرینت‌ گرفتن و محافظت ایمن از برگه‌های کاغذ هم گاهی برای تازه‌واردها چندان ساده نیست.

معیار اصلی قبل از انتخاب یک کیف پول: امنیت

قبل از بررسی هر چیز دیگری، ابتدا باید مطمئن شوید کیف پول مدنظرتان امن است؛ هر چه باشد پای پول‌هایی وسط است که با زحمت به دست آورده‌اید در میان است!

امنیت و اعتبار کیف پول بر تمام معیارهای دیگر ارجحیت دارد. به‌عنوان مثال، اگر کیف پولی از ارز دیجیتال شما پشتیبانی می‌کند؛ اما کمتر از ۱,۰۰۰ نصب دارد یا حرف و حدیث پشت آن زیاد است، بهتر است قید آن را بزنید.

حتماً از کیف پول‌هایی استفاده کنید که تیم توسعه فعالی دارند و به‌ طور مرتب بروزرسانی می‌شوند. اپلیکیشن خود را بروزرسانی‌شده نگه دارید و مطمئن شوید که فایروال و آنتی‌ویروس‌های دستگاهتان هم بروزرسانی‌ شده‌اند.

سعی کنید از بیشترین امکانات امنیتی کیف پولتان استفاده کنید. به‌عنوان مثال، اگر کیف پولتان قابلیت فعال‌سازی احراز هویت دوعاملی دارد، از آن استفاده کنید. ترجیحاً از گوگل آتنتیکیتور (Google Authenticator) برای امنیت بیشتر استفاده کنید.

هرگز اطلاعات خصوصیتان به اشتراک نگذارید، حتی با تیم پشتیبانی. اطلاعات حساسی مثل عبارت بازیابی (کلید خصوصی)، گذرواژه کیف پول، یا پین‌کُدتان را هرگز با هیچ‌کس، حتی تیم پشتیبانی، به اشتراک نگذارید و آن را وارد هیچ پلتفرم یا نرم‌افزاری به‌غیر از کیف پولتان نکنید. اگر کیف پول شما امانی است، حتی تیم پشتیبانی نیز نباید کلید خصوصی شما را بداند؛ پس بدانید و آگاه باشید که هر ایمیل یا پیام کوتاهی از سوی تیم پشتیبانی که از شما بخواهد عبارت بازیابی‌تان را نشان دهید، بی‌تردید جعلی است.

ترجیحاً کیف پول را از وب‌سایت اصلی دانلود کنید. بعضی از نرم‌افزارهای کیف پولی که در فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل یا وب‌سایت‌های دیگر مشاهده می‌کنید، در واقع بدافزارهایی هستند که ممکن است برایتان دردسرساز شوند. مطمئن‌ترین روش، دانلود کیف پول از وب‌سایت رسمی آن است. اگر قصد دانلود از منابع دیگر را دارید، حتماً نام ارائه‌دهنده کیف پول را چک کنید و به تعداد دانلود و نظرات کاربرهای دیگر توجه داشته باشید.

امانی‌ یا غیرامانی ‌بودن

آیا کیف پولی که از آن استفاده می‌کنید کلمات بازیابی (به‌طور کلی بک‌آپ) یا کلید خصوصی را در اختیارتان قرار می‌دهد؟ اگر بله، کیف پول شما غیرامانی است و اگر نه، با یک کیف پول امانی طرف هستید.

در حقیقت، تعیین‌کننده‌ترین ویژگی امنیتی کیف پول، امانی (Custodial) یا غیرامانی (Non-custodial) بودن آن است.

همان‌ طور که از اسمش مشخص است، در کیف پول‌های امانی، دارایی شما به «امانت» از طرف شما نگهداری می‌شود و در حقیقت شما به ‌طور مستقیم بر دارایی خود کنترل ندارید.

مثل این است که پول خود را در بانک نگهداری کنید.

در واقع، اکثر کیف پول‌های امانی برای ورود به کیف پول به شما نوعی گذرواژه ارائه می‌کنند که اصلاً معادل با کلید خصوصی شما نیست.

کیف پول‌های امانی معمولاً برای افرادی مناسب هستند که تازه وارد دنیای کریپتو شده‌اند و دربارهٔ عملکرد کیف پول یا چگونگی دریافت و ذخیره کلید خصوصی دانش چندانی ندارند.

کیف پول امانی می‌تواند مزیت داشته باشد؛ چراکه معامله‌گران به دارایی‌های خود دسترسی سریع و آسان دارند و به‌ راحتیِ چند کلیک، در عرض چند ثانیه می‌توانند بدون پرداخت کارمزد شبکه وارد معاملات روزانه شوند.

در مقابل، کیف پول‌های غیرامانی همان خانه‌هایی هستند که کلید به خودتان سپرده می‌شود و صاحب‌خانه دیگر کاری با کلید شما ندارد.

در این وضعیت، امنیت خانه بسیار بیشتر است؛ اما فراموش نکنید که اگر کلیدتان را گم کنید یا به فرد دیگری بدهید، هیچ‌کاری از دست صاحب‌خانه یا شخص دیگری ساخته نیست! مسئولیت نگهداری کلیدهای خصوصی در کیف پول‌های غیرامانی فقط برعهده خودتان است.

راهکارهایی مثل بک‌آپ گرفتن، یادداشت‌کردن کلید خصوصی/ کلمات بازیابی روی چند برگه کاغذ مختلف و نگهداری از آنها در مکان‌های شخصی و ایمن یا حتی حکاکی آنها روی قطعات فلزی برای ماندگاری بیشتر، همگی روش‌هایی پیشنهادشده برای حفاظت از کلیدهای خصوصی هستند.