۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

آشنایی با پلتفرم پولکادات نتورک

۲۷ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۲۰
کد خبر: 600568
آشنایی با پلتفرم پولکادات نتورک

پولکادات یک پلتفرم برای وب ۳ است.پولکادات یک پروتکل شبکه‌ای است که اجازه می‌دهد داده‌های دلخواه (نه فقط توکن‌ها) از طریق بلاک‌چین منتقل شوند، هر نوع داده در هر نوع بلاک‌چینی. یک پروتکل شبکه مقیاس‌پذیر، قابل همکاری و ایمن برای وب ۳.

اقتصاد آنلاین – حسین عسکری؛ پولکادات یک پلتفرم چند زنجیره‌ای واقعی است که در آن مواردی مانند ثبت زنجیره‌های متقابل و محاسبات زنجیره‌ای امکان‌پذیر است.

Polkadot می‌تواند داده‌ها را بین بلاک‌چین‌های عمومی، باز و بدون مجوز و همچنین بلاک‌چین‌های خصوصی و مجاز منتقل کند.

این امکان ساخت برنامه‌هایی را فراهم می‌کند که داده‌های مجاز را از یک بلاک‌چین خصوصی دریافت می‌کند و از آن در یک بلاک‌چین عمومی استفاده می‌کند. برای مثال، زنجیره سوابق تحصیلی خصوصی و مجاز یک مدرسه می‌تواند مدرکی را برای یک قرارداد هوشمند تأیید مدرک در یک زنجیره عمومی ارسال کند

واژه‌نامه شبکه

پولکادات شبکه‌ای از بلاک‌چین‌های ناهمگن به نام پاراچین Parachains) و پاراترد Parathreads)) را متحد می‌کند. این زنجیرها به زنجیره رله (Relay Chain)پولکادات متصل می‌شوند و توسط آن ایمن می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند از طریق پل‌ها (Bridges)به شبکه‌های خارجی متصل شوند.

زنجیره رله (Relay Chain)

قلب Polkadot، مسئول امنیت شبکه و اجماع و قابلیت همکاری متقابل زنجیره‌ای شبکه است.

پاراچین Parachains)

بلاک‌چین‌های مستقلی که می‌توانند توکن‌های خود را داشته باشند و عملکرد خود را برای موارد استفاده خاص بهینه کنند.

پاراترد Parathreads)

مشابه پاراچین اما مقرون به‌صرفه‌تر. برای بلاک‌چین‌هایی که نیازی به اتصال مداوم به شبکه ندارند.

پل‌ها (Bridges)

به پاراچین ها و پاراتردها اجازه می‌دهد تا با شبکه‌های خارجی مانند اتریوم و بیت‌کوین ارتباط برقرار کنند.

Governance Roles

یا نقش‌های حاکمیتی در شبکه پولکادات:

Council Members اعضای شورا:

به نمایندگی از سهام‌داران منفعل در دو نقش اصلی حاکمیتی انتخاب شده است، وظایف مهمشان عبارت است از: پیشنهاد رفراندوم و وتو کردن همه پرسی خطرناک یا بدخواه.

Technical Committeeیا کمیته فنی:

کمیته فنی متشکل از تیم‌هایی که به طور فعال شبکه پولکادات را می‌سازند. می‌توانند همه پرسی اضطراری را همراه با شورا برای رأی گیری و اجرای سریع پیشنهاد کند.

شبکه پولکادات ساخته شده با بهترین تکنولوژی ممکن

2

زنجیره رله (Relay Chain) پولکادات با Substrate ساخته شده است، چارچوبی برای ساخت بلاک‌چین که حاصل چکیده آموخته‌های Parity Technologies در ساخت اتریوم، بیت‌کوین و بلاک‌چین‌های سازمانی است.

ماشین حالت Polkadot در WebAssembly (Wasm)، یک محیط مجازی فوق‌العاده کارآمد، کامپایل شده است. Wasm توسط شرکت‌های بزرگی از جمله گوگل، اپل، مایکروسافت و موزیلا توسعه داده شده است که اکوسیستم بزرگی از پشتیبانی استاندارد ایجاد کرده‌اند.

شبکه Polkadot از libp2p، یک چارچوب شبکه متقابل پلتفرم انعطاف‌پذیر برای برنامه‌های همتا به همتا استفاده می‌کند. libp2p که استانداردی برای برنامه‌های غیرمتمرکز آینده است، کشف و ارتباط همتایان را در اکوسیستم پولکادوت انجام می‌دهد.

محیط اجرای پولکادات به زبان‌های Rust، C++ و Golang کدگذاری می‌شود و پولکادات را برای طیف وسیعی از توسعه‌دهندگان قابل دسترس می‌کند.

قابلیت‌های اختصاصی پاراچین

3

پردازش تراکنش‌ها به صورت موازی

پاراچین ها بلاک‌چین‌های تخصصی هستند که به پولکادات متصل می‌شوند. آنها ویژگی‌های تخصصی برای موارد استفاده و توانایی کنترل حاکمیت خود را خواهند داشت.

فعل و انفعالات روی پاراچین ها به صورت موازی پردازش می‌شوند و سیستم‌های بسیار مقیاس‌پذیر را می‌سازند.

در پاراچین تراکنش‌ها را می‌توان در سراسر زنجیره‌ها پخش کرد، و این امکان را می‌دهد که تعداد بیشتری از تراکنش‌ها در یک بازه زمانی پردازش شوند.

تکنولوژی پیشگام

Polkadot در حال حل کردن بسیاری از مشکلاتی است که تاکنون مانع استفاده از فناوری بلاک‌چین شده است.

هدف کوتاه‌مدتی شبکه پولکادات:

Polkadot قوی‌ترین پلت فرم را برای امنیت، مقیاس‌پذیری و نوآوری را ارائه می‌خواهد ارائه کند. پولکادات با راه‌اندازی بلوک زنجیره رله خود در می 2020، اکنون در مسیر راه‌اندازی چندین پاراچین است.

چشم‌انداز شبکه پولکادات:

4

پولکادات ساخت یک وب را تصور می‌کند که در آن هویت و داده‌های ما متعلق به خود ما باشد.

پولکادات می‌خواهد ایجاد و اتصال برنامه‌ها، خدمات و مؤسسات غیرمتمرکز را آسان‌تر از همیشه کند و به دنبال رهایی جامعه از اتکا به شبکه‌ای متمرکز است و در آن نهادهای بزرگ نمی‌توانند اعتماد ما را نقض کنند.

 تیم و بنیانگذارن شبکه پولکادات

Polkadot پروژه شاخص بنیاد وب 3 است، یک بنیاد سوئیسی که برای تسهیل یک وب غیرمتمرکز کاملاً کاربردی و کاربرپسند تأسیس شده است.

بنیاد وب 3 با بهترین نهادها برای ایجاد Polkadot و توسعه خدمات و برنامه‌های کاربردی که بر روی آن اجرا می‌شوند، همکاری می‌کند.

محققان Inria Paris و ETH Zurich و توسعه دهندگان از Parity Technologies و شرکای سرمایه از صندوق‌های رمزنگاری مانند Polychain Capital، همگی با همکار می‌کنند تا یک تحقق عالی از وب 3 را ایجاد کنند که هسته آن Polkadot است.

افراد کلیدی پولکادات

5

1-دکتر گاوین وود Dr. Gavin Wood

موسس

گاوین به عنوان یکی از بنیان‌گذاران اتریوم شروع به ایجاد فناوری بلاک‌چین کرد. او مؤلفه‌های اساسی صنعت بلاک‌چین، از جمله Solidity، Proof-of-Authority و Whisper را ابداع کرد. در Parity، Gavin در حال حاضر رهبری نوآوری در Substrate و Polkadot را بر عهده دارد. او اصطلاح وب 3 را در سال 2014 ابداع کرد و به عنوان رئیس بنیاد وب 3 فعالیت می‌کند.

2-رابرت هابرمایر Robert Habermeier

موسس

رابرت هابرمایر یکی از بنیان‌گذاران Polkadot است. او سابقه تحقیق و توسعه در بلاک‌چین، سیستم‌های توزیع شده و رمزنگاری دارد. او که یکی از اعضای قدیمی جامعه Rust است، او بر روی استفاده از ویژگی‌های زبان برای ایجاد راه‌حل‌های بسیار موازی و کاربردی تمرکز کرده است.

3- پیتر چابان

موسس

پیتر مدیر فناوری بنیاد وب 3 است که در آنجا روی حمایت از توسعه نسل بعدی فناوری‌های توزیع شده کار می‌کند. او مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی در دانشگاه آکسفورد، با خواندن علوم مهندسی گرفت، و در آنجا بر یادگیری Bayesian Machine متمرکز شد. او در صنایع دفاعی، مالی و تجزیه و تحلیل داده، کار بر روی mesh networks، پایگاه‌های دانش توزیع شده، مدل‌های قیمت‌گذاری کمی، یادگیری ماشین و توسعه کسب و کار، کار کرده است.

معرفی توکن Dot

6

توکن بومی شبکه پولکادات، Dot نام دارد و سه هدف متمایز دارد:

1-حاکمیت بر شبکه Governance

دارندگان توکن Polkadot کنترل کاملی بر پروتکل دارند. تمام امتیازات که در سایر پلتفرم‌ها منحصر به ماینرها است، به شرکت‌کنندگان زنجیره رله (دارندگان DOT) داده می‌شود، از جمله مدیریت رویدادهای استثنایی مانند ارتقاء پروتکل و اصلاحات.

 2- سهام‌داری Staking

تئوری بازی، دارندگان توکن را تشویق می‌کند تا به شیوه‌های صادقانه رفتار کنند. بازیگران خوب با این مکانیسم پاداش می‌گیرند در حالی که بازیگران بد سهام خود را در شبکه از دست می‌دهند. این امر امنیت شبکه را تضمین می‌کند.

 3- پیوند Bonding

پاراچین های جدید با پیوند توکن‌ها اضافه می‌شوند. پاراچین های قدیمی یا غیرمفید با حذف توکن‌های پیوند خورده حذف می‌شوند. این یک شکل اثبات سهام است.

وضعیت فعلی توکن پولکادات در بازار رمزارز

تعداد توکن‌های عرضه شده Dot در بازار 1 میلیارد و صد و سه میلیون است.

از حداکثر مقدار توکنی که قرار است در طول عمر این رمزارز عرضه شود هیچ اطلاعاتی وجود ندارد.

رمزارز Dot  در حال حاضر در کوین مارکت کپ 27.4 دلار قیمت‌گذاری شده، مارکت کپ این رمزارز 27 میلیارد دلار است و در 24 ساعت گذشته 1 میلیارد و 290 میلیون دلار حجم خورده، رتبه این رمزارز در کوین مارکت کپ 10 است و جزو محبوب‌ترین‌های مارکت کریپتو قرار دارد.

Dot را از کدام صرافی‌ها می‌توان خرید:

Binance بایننس

KuCoin کوکوین

Gate.io گیت

Coinbase Exchange کوین بیس

Huobi Global هابی

Kraken کراکن

Dot را در کدام کیف پول‌ها می‌شود نگه‌داری کرد:

Ledger کیف پول سخت‌افزاری لجر

Trezor کیف پول سخت‌افزاری ترزور

 Math Wallet کیف پول مس ولت

Trust Wallet کیف پول تراست ولت

MetaMask کیف پول متامسک

Safepal کیف پول سیف پل

به گفته بسیاری از بزرگان و کارشناسان، رمزارزهای حوزه وب 3 در سال 2022 بیشترین رشد را در بین سایر رمزارزها تجربه خواهند کرد، دلیل آن استقبال جامعه از تمرکززدایی اینترنت می‌تواند باشد. نظر شما چیست؟

این مطلب توصیه مالی و سرمایه‌گذاری نیست و مسئولیت هرگونه سرمایه‌گذاری برعهده خودتان است.