۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی روند آینده اتریوم / اثر کاهش ۶۰ درصدی هزینه تراکنش ها

۶ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۰۵
کد خبر: 593752
بررسی روند آینده اتریوم / اثر کاهش ۶۰ درصدی هزینه تراکنش ها

هر فعال بازار رمزارز از هزینه‌های بالای شبکه اتریوم هنگام انتقال دارایی‌های خود اطلاع دارد. مشکلی که به عنوان چالش جدی پیش روی اتریوم همیشه مطرح بود، اما اکنون این هزینه¬ها نسبت به ماه پیش نصف شده و چشم‌انداز تحلیلگران از آینده اتریوم را مثبت‌تر کرده است.

اقتصاد آنلاین- شیرکو سهرابی؛ ترافیک بالای شبکه بلاکچین اتریوم به عنوان دومین رمزارز بزرگ بازار و اولین رمزارز قرارداد هوشمند در حوزه دیفای، در تمام دو سال گذشته بازدهی بهتری نسبت به بیت‌کوین داشته است. محبوبیت روزافزون اتریوم سبب افزایش ترافیک این رمزارز در بلندمدت شد و همین مساله باعث افزایش هزینه تراکنش‌ها شده بود. تا یک ماه گذشته هزینه هر تراکنش ۶۲ دلار بود، اما اکنون به دلیل توسعه لایه دوم اتریوم این هزینه‌ها بالای ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده و درحال تنظیم این گزارش به ۲۲ دلار رسیده است.

در ادامه این گزارش اثرات این اتفاق با دید علمی و دقیق‌تری بررسی می‌شود.

شاید در اولین نگاه این خبر بسیار مثبت به نظر برسد و معمولا نتیجه انتظارات مثبت، نوسانات مثبت باشد اما این وضعیت برای کوتاه‌مدت خواهد بود. منظور این است در اینکه کاهش هزینه‌ تراکنش‌های اتریوم سبب بهبود روند آتی این رمزارز می‌شود، اما نباید فراموش شود که یکی از دلایل ایجاد تمام رمزارزهای بعد از بیت‌کوین حل مشکل مقیاس‌پذیری بود. یعنی در روزهای اول از آنجا که بیت‌کوین مقیاس‌پذیری محدودی داشت، اتریوم به وجود آمد تا این مشکل را حل کند. با گذر زمان مشخص شد سرعت تراکنش اتریوم هر چند نسبت به بیت‌کوین بهتر شده بود و از ۵ تراکنش بر ثانیه بیت‌کوین به ۱۵ تراکنش برثانیه اتریوم رسیده بود، اما با گذر زمان دیگر جوابگوی فضای فعلی رمزارزها نبود. کاهش سرعت یعنی کاهش مقیاس‌پذیری و در نتیجه ترافیک شبکه و افزایش هزینه‌ها به ازای هر تراکنش. لذا به دلیل حل این مشکل، کاردانو، سولانا و غیره به وجود آمدند تا بتوانند مشکل اتریوم را حل کنند. برای مثال سولانا با ۴۵ هزار تراکنش بر ثانیه عملا تبدیل به رقیب سرسخت اتریوم شد.

هدف از ذکر نکات بالا اشاره به این نکته است که کاهش هزینه‌های تراکنش اتریوم جزو الزامات این پروژه است. یعنی اتریوم قصد دارد ماموریتی که برای آن خلق شده بود را با یک تاخیر زمانی برآورده کند. پس نمی‌توان لزوما انتظار رشد عجیب و غریب از اتریوم را داشت. ولی می¬توان با قاطعیت بیشتری به این نکته پی برد که افت شدید اتریوم در صورت افت شدید بازار اتفاق نمی¬افتد. 

از طرفی در این بازه زمانی که توسعه‌دهندگان اتریوم تلاش کردند هزینه‌های شبکه را کاهش دهند، توانستند پلتفرم‌های بسیار قوی به بازار ارائه دهند که دارای چشم‌انداز و بنیاد به نسبت بهتری از اتریوم هستند. برای مثال کاردانو و سولانا نه تنها مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم را ندارند بلکه دارای مزیت‌های بسیار بهتری نسبت به اتریوم هستند. 

نتیجه گیری:

بنابراین به طور خلاصه می‌توان گفت کاهش هزینه تراکنش‌های اتریوم جزو وظایف اصلی توسعه‌دهندگان این رمزارز بود و باید زودتر اتفاق می‌افتاد. همچنین دیگر اتریوم به طور انحصاری حوزه قرارداد هوشمند را در اختیار ندارد و با رقبای قوی در حال فعالیت است. اما این تغییر بنیادی در اتریوم می‌تواند به سرمایه‌گذاران متضرر این امید را بدهد که اتریوم افت قیمتی قابل توجهی را تجربه نخواهد کرد.