۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌ دهد؛

طلا یا بیت‌کوین؟ / توصیه یکی از کارشناسان برای تنوع در سبد سرمایه‌گذاری

۱۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۵۴
کد خبر: 551134
طلا یا بیت‌کوین؟ / توصیه یکی از کارشناسان برای تنوع در سبد سرمایه‌گذاری

یکی از میلیاردرها و سرمایه‌گذاران ری دالیو، به تازگی اظهار کرد که بیشتر به طلا به عنوان سرمایه‌گذاری برای بلند مدت اعتقاد دارد، اما بر این باور است که برای تنوع بخشیدن به سبد سهام، بیت‌کوین نیز گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

اقتصاد آنلاین مهسا نجاتی؛ ری دالیو، مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری اذعان داشت که هنوز نسبت به بیت‌کوین دیدگاه صعودی دارد اما تمایل وی بیشتر به طلا است.

این سرمایه‌گذار میلیاردر در تاریخ 4آگوست در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی اظهار کرد که مقدار بسیار کمی بیت‌کوین در اختیار دارد، اما گفت اگر مجبور باشد بین این رمزارز و طلا یکی را انتخاب کند، آن مورد دوم خواهد بود.

اما وی افزود که بیت‌کوین را طلای دیجیتالی می‌داند و در پی تنوع بخشیدن به سرمایه‌گذاری خود است. او گفت: "دارایی‌های خاصی وجود دارد که می‌خواهید برای تنوع سبد سهام خود داشته باشید، و بیت‌کوین چیزی شبیه به طلای دیجیتال است."

دالیو در طولانی مدت نسبت به طلا دیدگاهی صعودی داشته و صندوق سرمایه‌گذاری تامینی Bridgewater وی در سه ماهه دوم سال گذشته، بیش از 400میلیون دلار به طلا اختصاص داده است. در سال 2019، وی نوشت از آنجا که طلا هم ریسک را کاهش و هم بازده را افزایش می‌دهد، می‌تواند به تعادل سبد سهام کمک کند.

ذخیره این دارایی‌های ارزشمند، از آنجا که آنها را به عنوان یک حفاظت طبیعی در برابر تورم می‌داند، برای دالیو جذاب است. بانک‌های مرکزی در حال حاضر بیش از 35هزار تن طلا در اختیار دارند که معادل یک پنجم از کل طلای استخراج‌ شده است.

پیش از این دالیو مانند تذکر در خصوص مالکیت طلا در دهه 1930، در مورد مقررات احتمالی دارایی‌های رمزارزها و حتی ممنوعیت احتمالی در ایالات متحده هشدار داده بود. به نظر وی، "یک احتمال منطقی" وجود دارد که بیت‌کوین در نهایت توسط دولت فدرال غیرقانونی اعلام شود.

دالیو در خصوص بیت‌کوین محتاط است اما همچنان آن را به دلیل متنوع بودن سبد سهام خود می‌خواهد و می‌افزاید: "به طور کلی، واقعا نمی‌دانم که آیا بیت‌کوین صعودی خواهد شد یا نزولی. اما می‌توانم هر دو وجه آن را مورد بحث قرار دهم."

در ماه می، وی طی مصاحبه‌ای در کنفرانس رمزارز Consensus، اظهار داشت که ترجیح می‌دهد به جای اوراق قرضه، بیت‌کوین بخرد.

در زمان نوشتن این گزارش، طلا با قیمت هزار و 810دلار در هر اونس معامله می‌شود که نشان می‌دهد 4.4درصد از ارزش آن از ابتدای سال کاهش یافته است. برعکس، بیت‌کوین در بازه زمانی مشابه 36درصد افزایش یافته و اکنون به قیمت حدود 39هزار دلار معامله می‌شود.

یکی دیگر از میلیاردرها، مارک اندرسن نیز به بیت‌کوین فکر می‌کند. وی در مصاحبه جدیدی با بلومبرگ گفت: "بیت‌کوین یکی از شگفت‌انگیزترین چیزهایی است که من تا به حال دیده‌ام و این رمزارز یک پیشرفت تکنولوژیکی اساسی بوده است."

با این حال، این گزارش نشان می‌دهد که وی علاقه بیشتری به سیستم غیرمتمرکزی دارد که بر اساس آن ساخته شده است. وی اذعان داشت: "بسیاری از باهوش‌ترین افراد در علم کامپیوتر در حال ورود به این زمینه هستند." و افزود که این سیستم "نوع جدیدی از سیستم مالی" را نشان می‌دهد که در آن افراد "قادر به ایجاد روابط مورد اعتماد در محیطی غیر قابل اعتماد هستند".