۰ نفر

انحلال شرکت چیست؟ بعد از انحلال چه باید کرد؟

۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۵۶
کد خبر: 476998
انحلال شرکت چیست؟ بعد از انحلال چه باید کرد؟

به دلایل مختلفی ممکن است انحلال شرکت روی دهد. در این صورت شما باید اطلاعات کاملی در این مورد داشته باشید.آیا با نحوه انحلال شرکت آشنایی دارید؟ مراحل انحلال شرکت های مختلف از جمله شرکت تعاونی را می دانید؟ در مورد مالیات انحلال شرکت چیزی شنیده اید؟ هم چنین بسیاری از مشتریان خوب ما، در مورد هزینه انحلال شرکت از ما می پرسند. در این مطلب اطلاعات کاملی در این مورد در اختیار شما قرار می دهیم.

1

انحلال شرکت در یک نگاه مختصر

ابتدا صورتجلسه انحلال شرکت تنظیم شده و به امضاء می رسد. پس از آن این صورتجلسه باید به عنوان ثبت تغییرات شرکت در سامانه ثبت شرکتها، ثبت شود و در سایت روزنامه رسمی هم آگهی گردد.در مراحل انجام انحلال شخصی باید به عنوان مدیر تصفیه برای انجام امور لازم معرفی شود.

انحلال شرکت چیست؟

بسته به شرایط، برخی شرکت ها فعالیت خود را پایان می دهند. ممکن است زمان فعالیت شرکت تمام شده باشد که این موضوع در اساسنامه مشخص می شود. دلایل دیگری هم وجود دارد که می تواند باعث انحلال شرکت شود. به مراحل منحل شدن فعالیت یک شرکت، انحلال شرکت می گوییم.

براساس ان چه در قوانین تجارت آمده است شرکت ها باید انحلال خود را به اداره ثبت شرکت ها اطلاع دهند تا عموم از آن مطلع شوند. اطلاع عمومی در واقع از طریق درج آگهی در روزنامه رسمی کشور انجام می شود. در مدت مشخصی باید امور ناقص مربوط به شرکت را تکمیل نمایید.

از جمله دلایلی که می تواند باعث انحلال شرکت شود مواردی مانند نرسیدن به اهداف معین شده، ورشکستگی، تمدید نکردن زمان فعالیت شرکت و منقضی شدن فعالیت آن، حکم دادگاه یا فوت یکی از شرکاء (در صورتی که در اساسنامه ذکر شده است) می باشد.

پس از این که شرکت منحل می شود باید قرض ها و بدهی های آن پرداخت شود. پس از ان همه دارایی ها اعم از منقول و غیر منقول میان افراد ذی نفع و سهامداران تقسیم می گردد.

چرا انحلال شرکت انجام می شود؟

همیشه این گونه نیست که شرکت ها مجبور به انحلال شرکت شوند، گاهی پایان ماموریت شرکت باعث می شود که انحلال روی دهد. در کل به دو صورت اختیاری و اجباری انحلال شرکت انجام می شود.

دلایل اجباری انحلال شرکت چیست؟

دلایل زیادی برای این مورد وجود دارد از جمله:

  • اتمام ماموریت شرکت

همه شرکت های تجاری و غیر تجاری برای رسیدن به  اهداف معینی تشکیل می شوند. وقتی هدف شرکت به پایان می رسد تصمیم گیرندگان می توانند تصمیم به انحلال شرکت بگیرند. مثلا شرکتی رادر نظر بگیرید که با هدف استخراج سنگی خاص تشکیل می شود، پس از انجام عملیات مورد نظر این شرکت در واقع کاری برای انجام ندارد و منحل می شود.

  • اتمام تاریخ فعالیت شرکت:

هنگام تشکیل شرکت مدت زمان مد نظر برای فعالیت شرکت قید می شود. تاریخ تعیین شده مشخص می کند که شرکت تا چه زمانی می تواند فعالیت داشته باشد. این زمان تاریخ انقضای شرکت است و شرکت در آن زمان باید به فعالیت خود خاتمه دهد.

  • ورشکستگی یا بدهی های زیاد:

اگر شرایط به گونه ای باشد که افراد مسئول نتوانند سرمایه شرکت را تامین کنند یا به هر صورتی فشارهای مالی شرکت زیاد شود، مدیران در درجه اول سعی می کنند بودجه مورد نظر را تامین کرده و از این شرایط خارج شوند. در صورتی که تلاش ها نتیجه نداشته باشد آن ها اعلام ورشکستگی می کنند تا جلوی خسارت های بیشتر را بگیرند.

  • کم شدن تعداد شرکا

در صورتی که شرکا به دلایل مختلفی از شرکت کناره گیری کنند و تنها یک نفر در راس باقی بماند، شرکت به صورت اتوماتیک منحل می شود.

دلایل اختیاری انحلال شرکت چیست؟

در صورتی که شرکا بخواهند می توانند به صورت اختیاری تصمیم به انحلال شرکت بگیرند. ناتوانی در مدیریت شرکت و کمبود بودجه می تواند از دلایلی باشد که شرکت به صورت اختیاری تصمیم به عدم فعالیت بگیرد.

برای این منظور، صورتجلسه انحلال شرکت تنظیم شده و مدیر تصفیه انتخاب می گردد. مدارک لازم به اداره ثبت شرکت ها ارسال می شود و آگهی مربوطه در روزنامه رسمی ثبت می شود تا همگان از انحلال شرکت مطلع شوند.

چگونه انحلال شرکت را به صورت اینترنتی ثبت کنم؟

  • ابتدا باید مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شود تا درخواست انحلال شرکت ارائه شود. همه شرکاء و اعضاء باید حضور داشته باشند تا صورتجلسه انحلال و نیز تعیین مدیر تصفیه را امضا نمایند. مخالفت حتی یک نفر از اعضا می تواند موجب کنسل شدن انحلال شرکت شود. در صورتی که یکی از شرکا در جلسه حضور ندارد و وکالت به دیگری داده است، در این صورت در غیاب او می توان شرکت را منحل کرد. اگر عضو غایب وکالت به عضو دیگری نداده باشد، نمی توان انحلال را انجام داد.
  • پس از این که صورتجلسه انحلال امضا شد، مدارک لازم باید همراه با صورتجلسه مربوطه از طریق اداره پست به اداره ثبت شرکت ها ارسال شود.

پس از این که مدارک را ارائه دادید، 10 تا 15 روز کاری طول می کشد تا روند کار طی شود. تا هنگامی که انحلال شرکت در روزنامه کثیرالانتشار آگهی نشود، نمی توان شرکت را منحل شده دانست.

پس از این که شرکت منحل می شود مدیر دیگر مسئولیت و اختیاری ندارد اما باید شخصی به عنوان مدیر تصفیه انتخاب شود. مدیر تصفیه مسئول انجام اموری مانند رسیدگی به بدهکاری و بستانکاری ها، مالیات های مختلف و دیگر امور مربوط به شرکت برای ده سال می باشد.

2

بعد از انحلال شرکت چه باید کرد؟

پس از این که شرکت منحل می شود اموال شرکت در حالت معلق قرار می گیرد تا تکلیف بدهی ها مشخص شود. در مرحله بعد بر اساس میزان سرمایه و سهم شرکا، اموال شرکت میان آن ها تقسیم می شود.

وقتی که انحلال انجام می شود سمت ها لغو شده و تنها مدیر تصفیه رسیدگی به امور را بر عهده دارد. مدیران و نیز سهامداران نمی توانند فعالیت مشخصی در این زمینه داشته باشند البته می توانند به مدیر تصفیه کمک کنند.

پس از این که انحلال شرکت اعلام می شود پروژه ها و فعالیت هایی که از قبل در حال انجام بوده اند باید انجام شوند تا به پایان برسند. شرکت ها نسبت به وظایف خود مسئولیت دارند و حتی در شرایط انحلال هم باید آن ها را انجام دهند تا به پایان برسد.

پس از این که انحلال ثبت شود شرکت نمی تواند پروژه جدیدی را شروع کند. در زمان انحلال شرکت طلبکاران می توانند برای احقاق حق خود اقدام کنند. مدیر تصفیه موارد این چنینی را پیگیری خواهد کرد.

چه مدارکی برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود لازم است؟

برای این کار شما به مدارک زیر احتایج دارید

  • دعوت نامه ای که از شرکا برای دعوت در مجمع فوق العاده، با آن دعوت شده است باید ارائه شود.
  • شما باید صورتجلسه مربوط به انحلال شرکت را ارائه دهید. این صورتجلسه باید به امضای مدیر تصفیه و دیگر اعضا رسیده باشد.
  • در صورتی که مدیر تصفیه جزء شرکا نیست باید کپی مدارک شناسایی او را تحویل دهید.
  • اصل آخرین روزنامه رسمی را باید تحویل دهید.

در شرکت مسئولیت محدود شرکایی که مالک بیش از نیمی از شرکت محسوب می شوند می توانند تصمیم به انحلال شرکت بگیرند بدون این که نیازی به موافقت دیگر شرکا باشد.

چه مدارکی برای انحلال شرکت سهامی خاص لازم است؟

  • شما باید آگهی ای که در روزنامه کثیرالنتشار منتشر شده و از طریق آن، از شرکا برای شرکت در مجمع دعوت به عمل امده است را ارائه دهید.
  • اخرین نسخه روزنامه رسمی که آگهی های مربوط به شرکت را در آن منتشر می کنید باید ارائه دهید.
  • در صورتی که مدیر تصفیه جزء شرکا نیست باید کپی مدارک شناسایی او را ارائه دهید.
  • صورتجلسه مبنی بر انحلال شرکت را باید ارائه دهید. این صورتجلسه باید به امضای تمامی اعضا و نیز مدیر تصفیه برسد.

چه مدارکی برای انحلال شرکت تضامنی لازم است؟

  • شناسنامه تمامی شرکا را باید ارائه دهید.
  • صورتجلسه انحلال باید تنظیم شده و ارائه گردد. این صورتجلسه باید به امضای مدیر تصفیه و تمامی شرکا برسد.
  • اسناد مربوط به ثبت شرکت باید ارائه گردد.

از زمانی که برای انحلال شرکت تضامنی تصمیم گرفته و اقدام می کنید تا وقتی که همه بدهی های شرکت پرداخت شود، شرکا نمی توانند از اموال شرکت استفاده نمایند. فرد ضامن هم مانند دیگر شرکا برای پرداخت بدهی ها مسئول می باشد. در صورتی که بدهی ها مربوط به زمانی قبل از زمان ورود ضامن باشد یا حتی اسم شرکت تغییر پیدا کرده باشد، باز هم ضامن در برابر بدهی ها مسئول می باشد.

هزینه درخواست انحلال چقدر است؟

برای شرکت های مختلف از جمله شرکت سهامی خاص و شرکت مسئولیت محدود، این عدد می تواند متفاوت باشد.

همچنین بخوانید: مراحل انحلال شرکت و هزینه های آن

ثبت انحلال شرکت چقدر زمان دارد؟

وقتی که شما صورتجلسه انحلال شرکت سهامی خاص را تنظیم می کنید تنها 5 روز فرصت دارید تا این موضوع را ازطریق سامانه اداره ثبت شرکت ها اعلام کنید. برای شرکت مسئولیت محدود، مدت زمانی برای این مورد ذکر نشده است.