۰ نفر

8+1 میان وعده سالم که بچه‌ها به طور حتمی عاشق آنها می‌شوند

۲۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۷
کد خبر: 452083
8+1 میان وعده سالم که بچه‌ها به طور حتمی عاشق آنها می‌شوند

بچه‌هایی که در سنین رشد هستند، معمولا نسبت به بقیه به غذای بیشتری نیاز دارند و ممکن است بین وعده‌های غذایی هم گرسنه شوند.

 بهترین کار این است که همیشه ایده‌هایی برای درست کردن میان وعده‎‌های سالم و متنوع داشته باشید و هر بار که متوجه شدید فرزندتان گرسنه شده ، این میان وعده‌ها را به او دهید. در این مقاله ما هشت میان وعده سالم و مغذی را به شما معرفی می‌کنیم که فرزندتان عاشقشان خواهد شد.

  1. کرفس، کره بادام زمینی و کشمش

استفاده از کرفس به همراه کره بادام زمینی و کشمش یکی از بهترین روش‌ها برای دادن یک میان وعده سالم به بچه‌هایی است که از خوردن سبزیجات فراری هستند.

  • ساقه کرفس را به سه یا چهار قسمت برش بزنید، کره بادام زمینی را داخل آن بمالید و چند عددکشمش را روی کره بگذارید. ترکیب این سه خوراکی در کنار منبع خوبی برای دریافت میزان متعادلی از کربوهیدرات، چربی و پروتئین است.
  •  نکته مهم این است که باید مطمئن شوید کره بادام زمینی طبیعی است، شکر افزوده یا روغن گیاهی ندارد و از بهترین مارک ها انتخاب شده است. ممکن است قیمت این محصولات کمی بالاتر باشد، اما از آنجایی که طبیعی هستند، خریدشان برای سلامتی مفید خواهد بود. برای خرید کره بادام زمینی از این لینک کمک بگیرید.
  1. ماست

یکی از بهترین میان وعده‌ها برای بچه‌ها ماست است که منبع خوبی برای پروتئین و کلسیم به حساب می‌آید؛ به ویژه که بچه‌ها در سنین رشد برای استخوان سازی به کلسیم بیشتری نیاز دارند.

بعضی انواع ماست‌ها حاوی باکتری‌های مفید برای سیستم گوارشی هستند که می‌توانند به انتخاب شما برای میان وعده فرزندتان تبدیل شوند.

بیشتر ماست‌های موجود در بازار که به ذائقه بچه‌ها خوش می‌آیند، ماست‌های میوه‌ای هستند که شکر فراوانی دارند؛ شکری که گاهی از قند به کار رفته در بستنی هم بیشتر است. به همین دلیل بهتر است خودتان ماست پر چرب بدون طعم را انتخاب کنید و با افزودن میوه‌های تازه و کمی عسل به آن طعم بدهید. اینطوری مانع بروز مشکلات ناشی از شکر زیاد مثل چاقی و دیابت نوع 2 خواهید شد.

هشدار: به هیچ وجه به بچه‌های زیر 12 ماه عسل ندهید چون ممکن است دچار نوعی مسمومیت حاد موسوم به بوتولیسم شوند.

از آنجایی که طبع ماست گرم است؛ خوب است آن را با خوراکی‌های گرم همراه کنید تا اصلاح شود.

  1. گلابی و پنیر ریکوتا

15

زمانی که فصل گلابی می‌رسد از آن غافل نشوید. گلابی به عنوان یک میوه شیرین برای بیشتر بچه‎‌ها بسیار دوست داشتنی است.

گلابی را به چندین قطعه برش دهید و یک برش پنیر ریکوتاه را به عنوان یک منبع غنی کلسیم و پروتئین به آن اضافه کنید. اینطوری فرزندتان با گلابی فیبر و سایر ویتامین‌ها را به دست خواهد آورد و با خوردن پنیر طعمی متفاوت و سرشار از کلسیم و پروتئین را تجربه خواهد کرد.

  1. بلغور جو دو سر

طی چند سال اخیر توصیه‌های زیادی مبنی بر استفاده از جو دو سر به عنوان صبحانه برای بزرگسالان شده است؛ جالب است بدانید که این خوراکی را می‌توانید به عنوان میان وعده برای کودکان هم به کار ببرید.

جو سرشار از فیبر حل شدنی است که باعث بالا رفتن تعداد باکتری‌های مفید برای سیستم گوارش می‌شود و مزایای زیادی را برای سلامت عمومی بدن به دنبال خواهد داشت که در این مطلب می‌توانید بیشتر درباره جو دو سر و فواید آن بخوانید.

از  خرید بسته‌های حاوی جو دو سر طعم دار صرف نظر کنید، چون معمولا پر از شکر هستند و منجر به چاقی و مشکلات بعد از آن خواهند شد. در عوض جوی دو سر معمولی را با یک هشتم قاشق غذا خوری دارچین و تکه‌های سیب شیرین و طعم‌دار کنید. اگر جو دو سر را به جای آب، با شیر درست می‌کنید میان وعده فرزندتان سالم‌تر هم خواهد بود چون شیر یک منبع مناسب برای کلسیم و پروتئین است.

  1. یک تکه پنیر

بیشتر ترکیبات پنیر از پروتئین، چربی و کلسیم تهیه شده است. تحقیقات هم نشان می‌دهند خوردن پنیر و سایر لبنیات منجر به داشتن رژیم غذایی عموما بهتری خواهد شد.

لبنیات پر چرب به طرز مشخصی نیاز بچه‌ها به کلسیم، منیزیوم، ویتامین آ و ویتامین دی را برطرف می‌کنند.

پنیر حاوی پروتئین با کیفیت بالاست که برای رشد کودکان لازم است. همچنین باعث ایجاد احساس سیری در کودکان خواهد شد.

تحقیق دیگری هم نشان داده بچه‌هایی که پنیر خورده بودند کمتر به کرم خوردگی دندان دچار شده‌اند. در طب ایرانی توصیه می‌شود پنیر با مقداری گردو مورد استفاده قرار بگیرد تا هم طبع آن تعدیل شود و هم خواص بیشتری داشته باشد.

  1. بوقلمون و آووکادو

16

بوقلمون منبع بسیار خوبی برای دریافت پروتئین است و پروتئین هم مسئولیت ساخت و ترمیم بافت‌های بدن را بر عهده دارد. همچنین غذاهای حاوی پروتئین سیر کننده هستند و به همین دلیل می‌توانند مدت زمان بیشتری بچه‌ها را سیر نگه دارند.

آووکادو هم سرشار از چربی‌های سالم، فیبر، فولات، پتاسیم، آنتی اکسیدان، ویتامین سی و کا است.

برای درست کردن این اسنک کافی است آووکادو را پوست بگیرید و قطعه قطعه کنید. هر تکه را داخل آبلیمو بیندازید تا مانع از تغییر رنگش شوید. سپس تکه‌های بوقلمون را دور تکه‌های آووکادو بپیچید. اسنک شما آماده است.

  1. تخم مرغ آب‌پز

یکی از بهترین میان وعده‌ها برای بچه‌ها تخم مرغ سفت آب پز شده است. تخم مرغ مواد مغذی بسیاری دارد که شامل پروتئین مرغوب، انواع ویتامین، مواد معدنی، ریبوفلاوین، سلنیوم و ب 12 می‌شود. تخم مرغ همچنین حاوی دو کنوع کارتنوئید است که برای سلامت چشم‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند. تخم مرغ حاوی کولین است، نوعی ویتامین ضروری برای عملکرد مغز.

  1. اسموتی میوه

اگر فرزندتان به سختی سبزیجات می‌خورد، کافی است یک اسموتی میوه درست کنید و به آن سبزیجات مفید را هم اضافه کنید. شیرینی و طعم میوه‌ها مانع می‌شود فرزندتان متوجه حضور سبزیجات شود. به خاطر داشته باشید برای درست کردن اسموتی میوه باید از میوه‌های تازه استفاده کنید و به هیچ وجه سراغ آبمیوه صنعتی نروید؛ چون شکر بسیار زیادی دارد.

نکته مهم : ایجاد تنوع را فراموش نکنید

تعداد اسنک یا میان وعده‎‌هایی که می‌توانید برای بچه‌ها درست کنید، بی‌شمار است؛ به خصوص که در فرهنگ ایرانی ما خوراکی‌هایی داریم که شاید در بسیاری از فرهنگ‌های دیگر پیدا نشوند. مثلا تهیه انواع ارده (حلوا ارده، حلوا شکری یا ارده کنجدی) با قیمت مناسب که می‌تواند در غالب میان وعده‌ای حاوی نان تمام غله و ارده کنجد باشد، یا نان و کمی حلوا ارده و کرم کنجد، همگی می‌توانند میان وعده‌هایی باشند که استفاده هرازگاهی از آن‌ها برای بچه‌ها تنوع ایجاد کند؛ البته استفاده از حلوا شکری را توصیه نمی‌کنیم چون حاوی شکر زیادی است.( سعی کنید سراغ برندهای معتبری مثل عقاب بروید که محصولاتش را با قیمت ‌های مناسب و کیفیت خوب ارائه می‌دهد.) نکته مهم این است که وظیفه چک کردن سلامت میان وعده‌هایی که به فرزندتان می‌دهید به عهده شماست و همیشه باید حد تعادل را در دادن میان وعده‌ها نگه دارید.