۰ نفر

زنگنه مطرح کرد: در پساتحریم؛

صادرات نفت ایران 2 برابر شد

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۲۶
کد خبر: 126688
صادرات نفت ایران 2 برابر شد

وزیر نفت دو برابر شدن صادرات نفت پس از لغو تحریم‌ها را دستاورد برجام دانست و گفت: ادامه افزایش تولید و صادرات تا به دست آوردن سهم از دست رفته بازار از سیاست‌های مهم پساتحریم است که هیچ چیز مانع آن نخواهد شد.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌شاد؛ بیژن زنگنه در بیست و یکمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با اشاره به اینکه برجام بهترین زمینه را برای توسعه صنعتی به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: این در شرایطی است که ما در دوران تحریم درون‌زایی خود را افزایش دادیم و حالا با برداشته شدن تحریم‌ها باید برون‌گرایی خود را محقق کرده و از تولیداتمان برای این‌که ایران را به سکویی برای صادرات کالا و خدمات به منطقه تبدیل کند، استفاده کنیم. وزیر نفت با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام افزایش صادرات بوده است، اظهار کرد: در دوران تحریم صادرات نفت خام ما تنها یک میلیون بشکه بود که با در نظر داشتن میعانات به حدود یک میلیون و 350 هزار بشکه می‌ رسید اما در این ماه صادرات نفت خام ما به دو میلیون بشکه می‌رسد که با احتساب میعانات در مجموع دو میلیون و 400 هزار بشکه صادرات خواهیم داشت که این به معنای دو برابر شدن صادرات نفت خام و میعانات است. وزیر نفت با بیان اینکه برای توسعه صنعت نفت باید از منابع داخلی و خارجی استفاده کنیم، ادامه داد: دیپلماسی صنعت نفت و برنامه ششم را در چارچوب قرار‌دادهای جدید نفتی نیز در نظر گرفتیم و فعال شدن این قرار‌دادها می‌تواند صدها هزار زمینه‌ شغلی را در کشور ایجاد کند. زنگنه با بیان اینکه بر اساس قرار‌دادهای جدید نفتی خارجی‌ها مجری نبوده و تنها مدیریت پروژه‌ را برعهده دارند و تقریبا حدود 60 درصد ارزش افزوده قرار‌دادها توسط ایرانی‌ ها به وجود خواهد آمد، گفت: در این قرار‌دادها میادین مشترک و افزایش ضریب بازیافت است.

وزیر نفت پروژه های غرب کارون، پارس جنوبی و افزایش برداشت از میادین توسعه یافته را از محورهای صحبت در قالب قرار‌دادهای جدید عنوان و تصریح کرد:قرار است امسال ارزش تولیدات پتروشیمی ما با رسیدن سطح تولید به هشت میلیون تن به بیش از چهار میلیارد دلار برسد. وزیر نفت با اشاره به لزوم تولید فرآورده‌های نفتی افزود: در سال جاری با افتتاح اولین واحد پالایشگاه خلیج فارس از واردات بنزین بی‌نیاز می شویم و سال آینده صادر‌کننده بنزین خواهیم بود.

زنگنه با اشاره به اینکه از سال 1391 تا سال گذشته ظرفیت تولید گاز از پارس جنوبی از 250 میلیون مترمکعب به 360 میلیون مترمکعب رسیده، گفت: اکنون 20 میلیون لیتر در روز صادرات نفت گاز (گازوییل) داریم.

زنگنه همچنین در نشست مشترک با دست اندرکاران ساخت ١٠ قلم گروه کالایی صنعت نفت خاطرنشان کرد: ساخت ١٠ گروه کالایی دانش بنیان ترین فعالیت پژوهشی در تاریخ صنعت نفت است. به گفته او ساخت این تجهیزات با همکاری دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور انجام می شود و بر اساس قراردادهای منعقد شده با دانشگاه ها این مراکز علمی تا زمان تجاری سازی در کنار پروژه ها خواهند بود. وی به انعقاد قراردادهای ازدیاد برداشت و مطالعات مخازن نفتی با دانشگاههای مختلف کشور اشاره و تاکید کرد: با این کار استادان و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا، در زمینه مخازن نفت تربیت و آموزش داده می شوند که این کار می تواند در ازدیاد برداشت و حفظ تولید از این مخازن در طولانی مدت موثر باشد. وی یکی از اولویتها و چالشهای صنعت نفت، ازدیاد برداشت از مخازن قدیمی دانست و ابزاز امیدواری کرد:با همکاری دانشگاه های کشور بتوانیم فناوری های موردنیاز را برای این منظور به دست آوریم. زنگنه تولید پروپیلن را یکی از استراتژیک ترین محصولات موردنیاز برای توسعه صنایع پایین دستی در بخش پتروشیمی دانست و گفت :تولید این محصول برای ما حیاتی است. وزیر نفت تولید ١٠ قلم گروه کالایی همچون مته های حفاری، شیرهای کنترلی، الکتروموتورها و ماشینهای دوار و اندازه گیری را از مهمترین فعالیتهای پژوهش محور صنعت نفت اعلام و خاطرنشان کرد:اگر ایران بتواند در زمینه این کالاها به دانش فنی و ساخت تجاری برسد، صاحب حرف در منطقه خواهد بود.

*جزییات همکاری صنعت نفت با دانشگاه ها

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین ، در ادامه این نشست، احمد نیلی رییس دانشگاه تهران با اشاره به گسترش همکاری این دانشگاه با صنعت تصریح کرد: اخیرا پروژه مشاوره و فناوری بهبود برداشت نفت از چاههای منطقه آزادگان به این دانشگاه واگذار شده که تا به امروز پروپوزال فازهای ١ و ٢ این پروژه به تصویب معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت رسیده است. نیلی به همکاری شرکت های خارجی همچون فرنسلب فرانسه و کورکس انگلیس با دانشگاه تهران در زمینه افزایش تولید نفت از چاه های منطقه آزادگان اشاره و اظهار کرد: اکنون تقریبا١٠ درصد از عملیات اجرایی و مطالعاتی فازهای ١ و ٢ این پروژه انجام شده همچنین این دانشگاه در زمینه بهبود نفت سنگین و مطالعه در زمینه فناوری های حوزه ال.ان.جی با صنعت نفت همکاری می کند. فتوحی، رییس دانشگاه صنعتی شریف نیز در این نشست با اشاره به انعقاد ١٣ قرارداد مختلف با مجموعه صنعت نفت از سوی این دانشگاه گفت: هم اکنون ٣٥ قرارداد و تفاهمنامه نیز با این صنعت در مرحله امضا داریم. هاشمی، رئیس دانشگاه صنعت نفت نیز ضمن تشریح فعالیت های این دانشگاه ، گفت: در حال حاضر استادان و دانشجویان این دانشگاه در حال مطالعه میدان نفتی گچساران هستند. به گفته او این میدان هم اکنون ٥٠٠ چاه در حال تولید دارد و قرار است براساس پوروپوزال افزایش تولید از این میدان در سه فاز اجرایی شود که قرارداد این سه فاز بزودی با وزارت نفت منعقد می شود. علی عمادی، رییس پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز نیز با بیان این که میدان های موجود به دلیل شرایط خاص مخزنی همچون کربناته و شکاف دار بودن برای ازدیاد برداشت هر یک به فناوری خاصی نیاز دارند تاکید کرد: واگذاری کار ازدیاد برداشت نفت این میدانها به دانشگاه های کشور می تواند این مشکل را حل کند. به گفته او هم اکنون مطالعه میدانهای بی بی حکیمه و لایه نفتی میدان گازی پارس جنوبی به پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز واگذار شده است.