۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت فلزات گرانبها با کاهش شاخص دلار آمریکا/ صعود طلا با مشکلات زنجیره تامین

۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۳۶
کد خبر: 574142
افزایش قیمت فلزات گرانبها با کاهش شاخص دلار آمریکا/ صعود طلا با مشکلات زنجیره تامین

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده با افزایش نگرانی‌ها از روند ادامه‌دار تورم همزمان با کاهش شاخص دلار آمریکا، روند افزایشی در پیش گرفت.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ بررسی نمودارهای روزانه بیانگر آن است که فلزات گرانبها همچنان مسیر صعودی را دنبال خواهد کرد. بر این اساس روز گذشته طلای آتی دسامبر با ۸.۹۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۹۲ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۶ دلار افزایش به قیمت ۲۴.۳۰ دلار در هر اونس معامله شد.

به نظر می‌رسد با ادامه روند افزایشی تورم در جهان، تقاضای طلا و نقره در مسیر صعودی قرار گرفته و مسیر صعودی قیمت‌ها گذرا نخواهد بود. قیمت طلا از اواخر سپتامبر روند صعودی در پیش گرفته و قیمت نقره در طول هفته معاملاتی گذشته به بالاترین سطح شش هفته‌ای خود رسید. بررسی روند تاریخی نشان می‌دهد که دارایی‌های سخت از جمله فلزات گرانبها در شرایط افزایش قیمت مصرف کننده و تولیدکننده به عنوان نشانه‌های تورمی، مورد تقاضای بیشتر و در نهایت افزایش قیمت قرار می‌گیرد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی داشتند. در ایالات متحده آمریکا هم دو شاخص از سه شاخص اصلی روند نزولی داشتند اگرچه هر سه شاخص پایان هفته معاملاتی مثبتی به ثبت رساندند. گزارش‌های مثبت درآمد شرکت‌ها که در هفته گذشته منتشر شد، ریسک پذیری معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را افزایش داده است. در حال حاضر به نظر می‌رسد، چشم انداز تورم و کند شدن سرعت رشد اقتصاد جهانی در بازارها کمرنگ‌تر شده است. داو جونز وایرز روز گذشته در یادداشتی نوشت: تنگناهای زنجیره تامین رشد اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داده و افزایش تورم را به دنبال خواهد داشت. در این یادداشت آمده است: تنگ‌تر شدن محدودیت‌های زنجیره تامین در سراسر جهان و افزایش بی سابقه قیمت برخی از مواد اولیه اقتصاد جهانی را تحت فشار گذاشته و نشان می‌دهد که کندی سرعت رشد اقتصاد جهانی که در تابستان شاهد آن بودیم، در ماه‌های آینده و تا پایان سال نیز ادامه خواهد یافت.

در بازارهای کلیدی خارجی شاخص دلار آمریکا روز گذشته روند نزولی در پیش گرفت. قیمت نفت خام پس از دستیابی به بالاترین سطح هفت ساله، روز گذشته در محدوده ۸۲.۸۰ دلار در هر بشکه معامله شد. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده به محدوده ۱.۶۸۵ درصدی رسید.

طلا 1

نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است چرا که قیمت‌ها در نمودارهای میله‌ای روزانه روند افزایشی در پیش گرفته است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه اکتبر یعنی ۱۸۰۱.۹۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۱۷۲۱.۱۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۹۶.۲۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا در کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۸۳.۶۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۷۵ دلار در هر اونس عنوان شده است.

طلا2

نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره

روند صعودی معاملات آتی نقره دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. قیمت‌ها در روند صعودی سه هفته‌ای قرار دارند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۲۲.۵۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۴.۵۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۲۴.۹۴۵ دلار در هر اونس مشاهده در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۴.۱۸۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۴ دلار در هر اونس قرار گرفته است.