۰ نفر

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران مطرح کرد؛

کاهش ۵۵۰هزار تومانی سکه در هفته گذشته

۱۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۱۰
کد خبر: 511211
کاهش ۵۵۰هزار تومانی سکه در هفته گذشته

طبق تحلیل نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، وضعیت بازار سکه و طلا داخلی طی هفته‌ای که گذشت، ناشی از کاهش بطور متوسط ۲دلاری قیمت هر اونس جهانی، نوسانات محدود ارز در داخل و کاهش تقاضا، روندی نزولی داشته است؛ بگونه‌ای که کاهش ۵۵۰هزار تومانی تا ۱۰۰هزار تومانی در تمامی قطعات سکه دیده می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه این روزها قیمت اونس جهانی به سبب بهبود اوضاع اقتصادی جهانی در حال کاهش است؛ اظهار کرد: شرایط اقتصادی دنیا باتوجه به واکسیناسیونی که در دنیا در حال انجام است، بیانگر نشانه‌های مثبت اقتصادی است و شاخص‌های اقتصادی دنیا نیز مثبت می‌شوند. بنابراین تقاضا برای خرید طلا در بازارهای جهانی نیز به شدت کاهش یافته است و سبب شده طی چند ماه گذشته حدود ۲۵۰ دلار هر اونس طلا کاهش قیمت داشته باشد. این هفته نیز سیر نزولی قیمت طلای جهانی دیده شد و بطور متوسط هر اونس طلا ۲۵ دلار کاهش قیمت پیدا کرده است.

نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: . در بازارهای داخلی هم باتوجه به تثبیت نسبی نرخ ارز یا در حقیقت نوسانات محدود نرخ ارز هم (مسائل هسته‌ای و مباحث FATF که مطرح است) به عنوان عاملی داخلی در کنار افت قیمت اونس جهانی طلا، تاثیرگذار در کاهش قیمت‌ طلا و سکه در بازارهای داخلی بوده است. علاوه‌براین دو عامل، از سوی دیگر کاهش تقاضا (باتوجه به کاهش قدرت خرید مردم، کاهش میل خرید سکه و طلا به عنوان هدیه نیز دیده می‌شود) در این هفته بازهم دیده شد.

وی ضمن اشاره اینکه در مجموع روند بازار روندی نزولی بوده است و در قیمت انواع سکه و طلا کاهش قیمت ایجاد شده است، گفت: قیمت هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۵۵۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته، از ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار در پایان هفته رسیده و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز با ۴۰۰ هزار تومان کاهش از ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در محدوده ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار گرفته است.  

این مقام صنفی افزود: همچنین در حال حاضر نسبت به ابتدای هفته، نیم سکه با کاهش ۲۵۰ هزار تومانی شش میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه با کاهش ۱۵۰ هزار تومانی سه میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی نیز با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارند. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز با کاهش حدودا ۱۲۹ هزار تومانی  و به چهار میلیون و ۵۳۰ هزار تومان رسید و به همین ترتیب هر گرم طلای ۱۸ عیار بطور متوسط ۸۵۰۰ تومان کاهش قیمت نسبت به اوایل هفته، یک میلیون و چهار هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارند.

کشتی‌آرای تصریح ضمن تاکید مجدد برکاهش تقاضا و رکود در بازار سکه و طلا، تصریح کرد: در حال حاضر حباب هر قطعه سکه نیز  حدودا ۳۵۰ هزار تومان است که همین کاهش میزان حباب سکه خود نشان‌دهنده کاهش تقاضاست و به دنبال کاهش تقاضا، حباب نیز کوچکتر شده است. برخلاف سال‌های پیش‌تر در ماه‌های پایانی سال، امسال استقبال چندانی حتی برای قطعات کوچکتر سکه نیز نشد؛ چراکه علاوه‌براینکه قدرت خرید مردم پایین آمده، ویروس کرونا هم مجالس و جشن‌ها و بازدیدها را کاهش داد. دیده شد که امسال کارت‌های هدیه بانکی بیشتر جایگزین سکه و طلا به‌عنوان هدیه شد.