۰ نفر

پاسخ همتی به سخنان واعظی؛

بازار ارز یک بازار حساس است/ نرخ ارز باید توسط سازوکار بازار تعیین شود

۸ اسفند ۱۳۹۹، ۲۰:۲۱
کد خبر: 509188
بازار ارز یک بازار حساس است/ نرخ ارز باید توسط سازوکار بازار تعیین شود

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد نرخ ارز باید توسط سازوکار بازار و مستقل از سیاست های مالی و بودجه ای تعیین شود و انتظار دارد که با تصحیح انتظارات و تخیله اثر شوک های سیاسی، نرخ ارز در مسیر اصلاح توسط ساز و کار بازار قرار گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در اینستاگرام خود نوشت: از نیمه سال ۹۷، بانک مرکزی سیاست ارزی خود را، بر مبنای صیانت از ذخایر خود و همزمان تامین منابع لازم برای واردات کالاهای اساسی و دارو قرارداد.

وی ادامه داد: در دوسال گذشته، این سیاست نشان داد که با موفقیت کشور را از میانه بزرگترین جنگ اقتصادی تاریخ به سلامت عبور داد. در این میان ، فشار زیادی، از ناحیه تحریم های ظالمانه و غیر انسانی بر مردم عزیزمان وارد شد، اما اینکه، بدون سیاستهای بانک مرکزی در این دوره، چه سرنوشتی در انتظار متغیرهای اصلی اقتصاد مانند نرخ ارز و تورم بود قابل تصور نیست.

همتی با اشاره به اینکه بانک مرکزی همچنان اعتقاد راسخ دارد، نرخ ارز باید توسط سازوکار بازار  و مستقل از سیاستهای مالی و بودجه ای تعیین شود و انتظار داردکه باتصحیح انتظارات و تخیله اثر شوک های سیاسی، نرخ ارز درمسیر اصلاح توسط ساز و کار بازار قرار گیرد.

وی تاکید کرد: بارها گفته ام، تقویت ارزش پول ملی ، مهمترین دغدغه بانک مرکزی است و تا به حال نیز تمام تلاش خود را علیرغم برخی مرارتها، بکار بردم تا نیازهای بودجه ای دولت نتواند در این مسیر خدشه زیادی وارد کند.

رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: بازار ارز ، یک بازار حساس و تخصصی است . در اولین جلسه حضور در هیات دولت قبل از انتصاب ودر اولین جملات خود از آقای رییس جمهور و اعضای محترم دولت درخواست کردم که ، اگر به انتصاب اینجانب رأی میدهند، با این شرط همراه باشد که در خصوص مسائل ارزی،اعلام سیاست ها را به بانک مرکزی واگذار کنند و قطعاً این بهترین کمک مسئولین محترم به بانک مرکزی و نیز ثبات در بازار های پول وارز است.

photo_2021-02-26_20-16-06