۰ نفر

سومین هفته متوالی کاهش طلای جهانی؛

منتظر ریزش بیشتر قیمت طلا باشیم؟

۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۹
کد خبر: 485611
منتظر ریزش بیشتر قیمت طلا باشیم؟

قیمت طلا در معاملات بازار جهانی هفته گذشته برای سومین هفته متوالی کاهش داشت اما آیا این به معنای پایان روند صعودی این فلز ارزشمند است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، برخی از تحلیلگران در حال معکوس کردن پیش بینی خود از قیمت ۲۰۰۰ دلار اونس طلا تا پایان سال هستند.

حجم اندک معاملات در آستانه تعطیلات شکرگزاری آمریکا در سقوط اونس طلا به پایین مرز ۱۸۰۰ دلار در معاملات روز جمعه نقش داشت.

اگر چه برخی از تحلیلگران مطمئن هستند که فضای کلان همچنان از صعود قیمت طلا به سطوح بالاتر حمایت می کند اما برخی دیگر انتظارات برای صعود طلا به رکورد جدید را مورد بازبینی قرار داده و از پایان امسال به سال آینده تغییر داده اند.

کوین گریدی، رئیس شرکت فونیکس فیوچرز به کیتکونیوز گفت: من این گفته که طلا به دلیل پاندمی ویروس کرونا صعود کرده است را قبول ندارم. تصور می کنم طلا به دلیل واکنش به پاندمی صعود کرده است. بسته محرک مالی، کاهش ارزش دلار آمریکا، نرخهای بهره اندک دلایل صعود قیمت طلا به رکورد جدید هستند. تصور نمی کنم هیچ کدام از این دلایل ناپدید شده باشند. با این حال وی دیگر انتظار ندارد اونس طلا تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۲۰۰۰ دلار صعود کند و برآورد کرده که این فلز ارزشمند سال ۲۰۲۰ را در پایین مرز ۱۹۰۰ دلار به پایان می رساند.

تحلیلگران دو هفته پیش نوسان بالای بازار در آستانه تعطیلات روزشکرگزاری را پیش بینی کرده بودند و همین اتفاق در بازار طلا افتاد. بهای اونس طلا در قراردادهای تحویل فوریه در معاملات روز جمعه بازار نیویورک ۲۳ دلار و ۱۰ سنت معادل ۱.۳ درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۷۷۸ دلار و ۱۰ سنت بسته شد. قرارداد دسامبر در ۱۷۸۱ دلار و ۹۰ سنت بسته شد.

محدودیتهای کرونایی، بسته محرک مالی و بانک مرکزی عوامل مورد توجه بازار

به گفته تحلیلگران، در چند هفته آینده تا تعطیلات کریسمس توجه بازار به شدت محدودیتهای وضع شده برای مهار بیماری کووید ۱۹، احتمال تصویب بسته محرک مالی در سال آینده و اقدامات بانک مرکزی آمریکا برای حمایت از اقتصاد کشور تغییر پیدا می کند.

به گفته جیمز نایتلی، اقتصاددان بین المللی ارشد موسسه ING، فضای بازار تحت تاثیر اخبار مربوط به زمان عرضه واکسن کووید ۱۹ و نگرانیها نسبت به تشدید تدابیر قرنطینه کووید ۱۹ در کوتاه مدت پس از اجتماعات روز شکرگزاری قرار دارد. شمار موارد ابتلا پیش از پایان هفته گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرد اما سفرهای تعطیلات و گردهمایی های اجتماعی ممکن است لزوم تشدید تدابیر قرنطینه را ضروری کند تا از فشار بر سیستم بهداشت و درمان جلوگیری شود. وی در ادامه خاطرنشان کرد محدودیتهای جدید ممکن است به روند احیای اقتصادی که هنوز به ثبات نرسیده است، آسیب بزند. در حال حاضر بازار اشتغال از محدودیتهای رفت و آمد و محدودیتهایی که در بخشهای بیشتر آمریکا اعمال شده، آسیب دیده است.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، در هفته جاری آمار اقتصادی نظیر آمار اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا در نوامبر و گزارشهای اقتصادی دیگر شامل شاخص قیمت PCE، فروش مسکن، شاخص مدیران خرید بخش تولید، اشتغال غیرکشاورزی ADP، سفارشهای کارخانه، شاخص مدیران خرید بخش غیرتولیدی و شمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری در آمریکا منتشر می شود.