۰ نفر

معامله‌گران سکه فروشنده شدند

۵ آذر ۱۳۹۹، ۶:۵۵
کد خبر: 484564
معامله‌گران سکه فروشنده شدند

چهارمین روز هفته، زمانی برای نزول قیمت دلار و سکه بود؛ هر دو دارایی به سوی نقاط حمایتی جدیدی حرکت کردند و فشار فروش به اندازه‌ای در بازار زیاد بود که کمتر کسی حتی به‌دنبال خریدهای کوتاه‌مدت بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز، اسکناس آمریکایی تا ساعت ۳ بعدازظهر ۶۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و با از دست دادن خط ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی تا بهای ۲۵ هزار و ۱۵۰ تومان پایین رفت. به گفته فعالان، این افت و از دست دادن نقطه حمایتی مهم ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان، امیدهای نوسان‌گیران برای حرکت افزایشی شدید دلار را تا حد زیادی از بین برد. نوسان‌گیران به احتمال زیاد در انتهای هفته سعی خواهند کرد از سنگر ۲۴هزار و ۸۰۰ تومان حفاظت کنند.

عامل ریزش دلار

به گفته اکثر فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب شد دلاربازان در روز سه‌شنبه با قدرت در موقعیت فروش قرار بگیرند، پذیرش ضمنی ترامپ مبنی‌بر شکست در انتخابات آمریکا بود.

نوسان‌گیران در روزهای قبل عموما سعی می‌کردند با جوسازی پیرامون خبرهای ترامپ و وکلای او پیرامون تقلب در انتخابات آمریکا، تا حدی خریداران را در بازار نگه دارند، ولی پذیرش ضمنی شکست توسط ترامپ، آب سردی بود که خبرهای داغ مربوط به انتخابات که توسط نوسان‌گیران برجسته می‌شد را بی اثر کرد.

در چنین شرایطی نوسان‌گیران باید به‌دنبال خبر دیگری باشند که با استفاده از آن بتوانند در برابر افت قیمت‌ها مقاومت کنند. آنها احتمالا در روزهای بعد، بیشتر بر روی این موضوع تمرکز خواهند کرد که شرایط برای بازگشت آمریکا به برجام فراهم نیست و دو کشور در سال جاری مذاکره‌ای نخواهند کرد. درهمین شرایط کنونی، عده‌ای از افزایشی‌های بازار سعی می‌کنند احتمال درگیری حتی محدود نظامی را برجسته کنند. با این حال، به‌نظر می‌رسد بازار تنها در صورتی به اخبار توجه خواهد کرد که اطمینان زیادی از وقوع آن خبر داشته باشد. شایعات و گمانه‌زنی‌ها دیگر به اندازه ماه‌های قبل، نمی‌توانند قیمت دلار را از خود متاثر کنند.

در این میان، بازارساز می‌تواند با بالا بردن درجه ثبات در بازار به‌دنبال این باشد که در میان مدت، قیمت‌ها را در مسیر نزولی نگه دارد. صرافی‌های بانکی حدود ساعت ۳ بعدازظهر دیروز، دلار را با قیمت ۲۵ هزار و ۵۰ تومان به فروش می‌رساندند که تنها ۱۰۰ تومان با نرخ بازار فاصله داشت. چنین قیمت‌گذاری‌ای نشان می‌دهد که بازارساز به‌دنبال افت کم دامنه و کم هیجان قیمت دلار است، چرا که به احتمال زیاد تصور می‌کند، این الگوی افت می‌تواند ثبات بیشتری داشته باشد. پس از مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا، دلار به یکباره افت زیادی را تجربه و چند کانال افت کرد؛ با این حال پس از آن با سرعت زیادی افزایشی شد.

به‌نظر می‌رسد، تجربه چنین نوسان رفت و برگشتی موجب شده است که بازارساز با آرامش و بدون عجله خاصی، دلار را در زمین کاهشی قرار دهد. در روزهای اخیر، هر زمان قیمت دلار افت کرده است، برگشت به سوی نرخ‌های بالاتر هم آرام بوده است و البته این افزایش‌ها تداوم هم نیافته است.

با اینکه روند قیمت دلار در روزهای اخیر کاهشی بوده است، نباید از خاطر برد که همچنان سرعت رشد نقدینگی طبق آخرین آمارها بالا بوده است و در صورت ادامه این وضعیت، قیمت دلار هم به‌رغم اخبار خوب افت بیشتری را تجربه نخواهد کرد. راه‌حل اول کنترل نوسان دلار، مدیریت نقدینگی است.

افت شدید قیمت دلار در روز سه‌شنبه موجب شد که بازیگران بازار سکه هم با قدرت بیشتری در موقعیت فروش قرار بگیرند. روز گذشته فلز گرانبهای داخلی ۳۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با نزول به زیر سطح ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به بهای ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

جدا از افت دلار، فلز گرانبهای داخلی تحت فشار سقوط اونس طلا در بازارهای جهانی هم قرار داشت. در صورتی که اونس طلا به زیر مرز هزار و ۸۰۰ دلاری هم برود و دلار در روز چهارشنبه افزایش خاصی را تجربه نکند، می‌توان انتظار داشت که سکه حتی تا نزدیکی مرز ۱۱ میلیون تومانی هم افت کند. آنچه مسلم است بازیگران بازار سکه روز سه‌شنبه مقاومت زیادی کردند که قیمت دچار سقوط سنگینی نشود.

 باید دید ریسک خرید سکه بازان در روز چهارشنبه جواب خواهد داد یا سکه به سطحی برخواهد گشت که در تمام طول پاییز تجربه نشده است.