۰ نفر

خرید و فروش در بازار دلار ریسکی شد

۲۱ آبان ۱۳۹۹، ۷:۱۳
کد خبر: 480748
 خرید و فروش در بازار دلار ریسکی شد

نوسانات زیاد در بازار ارز و سکه، معامله‌گران بزرگ را به حاشیه رانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت دلار در روزهای اخیر جابه‌جایی‌های زیادی را تجربه کرده است. در یک روز تا کف ۲۳ هزار تومانی افت کرد و در روزی دیگر تا سقف ۲۸ هزار تومانی پرواز کرد. تمام این اتفاقات هم در کمتر از یک هفته به ثبت رسیده است.

جدا از این، در طول روز هم بازار با تغییرات زیادی روبه‌رو شده است. خطر چنین نوساناتی و ضرر و سودهای سنگین موجب شده است که بخشی از معامله‌گران بزرگ بازار ترجیح دهند در شرایط کنونی اقدام به خرید و فروش نکنند. از نگاه آنها، بازار تا زمانی که به ثبات و محدوده مشخصی نرسد، با ریسک زیادی برای فعالیت کردن مواجه است. معامله‌گران بزرگ در این شرایط بیشتر نظاره‌گر و تماشاچی وقایع بازار شده‌اند.

انتظارات متناقض هم تا حدی آنها را از بازار دور کرده است. برخی معامله‌گران تصور می‌کنند، رشد بیشتر دلار زمینه یک ریزش دیگر را فراهم می‌کند، چرا که به متضرران فرصت می‌دهد، دلارهای بالا خرید خود را خالی کنند. در آن سو، معامله‌گران برای کاهش زیاد قیمت‌ها هم دلیل جدی پیدا نکرده‌اند. وظیفه سیاست‌گذار در زمانی که رفت و برگشت قیمت‌ها زیاد شده است، این است که به مرور وضعیت ثبات را بر بازار حکمفرما کند و قیمت را به یک دامنه کم‌نوسان هدایت کند. سیاست‌گذار باید دقت کند، در صورتی که بار دیگر روند افزایشی در بازار ارز غالب شود، احتمال دارد که معامله‌گران بزرگ و افراد عادی بار دیگر وارد گود معاملاتی شوند.

شروع افزایشی در بازار ارز

روز سه‌شنبه، با اینکه بازار حداقل تا ساعت ۴ بعدازظهر نسبت به روزهای قبل کم‌نوسان‌تر بود، ولی باز هم تغییرات شدیدی رقم خورد. دلار که در حوالی ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان در روز دوشنبه به کار خود پایان داده بود، روز سه‌شنبه را بالای ۲۸هزار تومان آغاز کرد! یعنی فاصله قیمت بسته شده با قیمت بازگشایی بازار به حدود هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسید. بر اساس صحبت‌های فعالان، از ساعت ۴ بعدازظهر روز دوشنبه، نوسان‌گیران در معاملات پشت خطی خریدار شدند و توانستند تا انتهای شب قیمت را تا ۲۷هزار و ۷۰۰ هم بالا ببرند. چنین افزایشی موجب شد در ابتدای روز کمتر معامله‌گری حاضر باشد زیر مرز ۲۸ هزار تومانی اقدام به فروش دلار کند. برخی از بازیگران ارزی عنوان می‌کردند، علت چنین نوسان افزایشی در بازار این بود که نوسان‌گیران پیرامون تغییر وزیر دفاع آمریکا و تهدیدهای دونالد ترامپ جوسازی زیادی انجام دادند. پس از شروع افزایشی بازار، به تدریج فروش‌ها زیاد شد و قیمت حتی تا محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان هم عقب نشست. با این حال، در ادامه بازار باز هم نوسانی شد و درنهایت حدود ساعت ۴ بعدازظهر در محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان آرام گرفت که هزار تومان بیشتر از روز دوشنبه بود. در بازار سکه هم قیمت به دلیل کاهش شدید بهای اونس طلا توان زیادی برای رشد زیاد نداشت و در نهایت هم با ۱۰۰ هزار تومان افزایش روی عدد ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ایستاد. در صورتی که دلار در همین سطح بماند و طلا در بازارهای جهانی به بالای هزار و ۹۰۰ دلار بازگردد، قیمت سکه ممکن است بالای سطح ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را هدف بگیرد. با این حال، سکه‌بازان بیشتر از قیمت اونس همچنان به روند بهای دلار اهمیت می‌دهند. برگشت دلار به زیر ۲۷ هزار تومان می‌تواند به راحتی سکه را هم به کانال ۱۲ میلیون تومانی بازگرداند.

روزهای اخیر متعلق به سوداگران و نوسان‌گیران بوده است. آنها طی یک روز می‌توانستند از تغییرات قیمتی سودهای سنگینی به دست آورند، بدون اینکه به‌طور مشخص بخواهند روی داشتن ریال یا دلار حساب باز کنند. در واقع برای آنها مهم نیست که روند آتی قیمت به چه شکل خواهد بود. آنها می‌خواهند در روزهایی که بازار خبری شده است، بیشترین سود را با جوسازی‌های روانی به دست آورند. برندگان دوم این روزها معامله‌گرانی هستند که در نرخ‌های بالا اقدام به خرید کرده بودند.