۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

قیمت هر کیلوگرم زعفران ایرانی در بازار جهانی چند؟

۲۶ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۱۷
کد خبر: 278856
قیمت هر کیلوگرم زعفران ایرانی در بازار جهانی چند؟

عضو شورای ملی زعفران گفت: زعفران ایرانی با عرضه فله ای درکیسه های 0.5 تا 1 کیلوگرمی 800 تا 1200 یورو و در بسته بندی های کیفی نیم گرمی تا 2000 یورو در بازار جهانی فروخته می شود.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ علی حسینی در گفت و گو با اقتصادآنلاین درباره دلایل تفاوت زیاد قیمت عرضه به شکل فله ای و بسته بندی‌های کوچک، اظهار کرد: هزینه عرضه زعفران در بسته بندی‌های کوچک و کیفی که مطابق با استانداردهای جهانی باشد بالاتر از فله ای و در کیسه است، ضمن اینکه عرضه به شکل بسته بندی‌های کوچک نیاز به هزینه زیادی برای پخش مویرگی در فروشگاه‌های کشورهای هدف صادراتی دارد.

وی ادامه داد: فروش در کیسه و به شکل فله ای برای مصارف صنعتی، در بسته بندی‌های کوچک برای مصارف خانگی است.

حسینی با تاکید بر اینکه ما نیز باید به فکر توسعه صنایع فرآوری باشیم، افزود: سال‌هاست تنها برای توسعه کشت زعفران برنامه ریزی می کنیم بدون اینکه به صنایع تبدیلی برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر توجه کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه میزان بهره وری  در مقایسه با سطح توسعه یافته بسیار پایین است و تولید در هر هکتار به 3 تن محدود می شود در حالی که باید به حداقل 10 تن برسد.

به گفته حسینی ضعف در آموزش کشاورزان یکی از مهترین دلایل بهره وری پایین در تولید زعفران کشور است.

 وی همچنین از ورود دولت به خرید زعفران با قیمت بالا از کشاورزان انتقاد کرد و افزود: دولت به جای افزایش قیمت که موجب حذف ما در بازار رقابت می شود هزینه تولید را برای کشاورزان کاهش دهد.

عضو شورای ملی زعفران  با اشاره به رکورد شکنی کم سابقه صادرات زعفران در سال  گذشته، اظهار کرد: در سال گذشته موفق به صادرات حدود 236 تن زعفران به ارزش بیش از 326 میلیون دلار شدیم که رکورد جدیدی در 10 سال گذشته به شمار می رود.

حسینی قیمت زعفران ایران در بازار جهانی را متعادل دانست و خواستار حفظ آن با جلوگیری از افزایش غیر منطقی قیمت توسط دولت شد.