۰ نفر

اژه ای: مقابله همه‌ جانبه با فساد اقتصادی ضروری و لازم است

۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۲۷
کد خبر: 704271
اژه ای: مقابله همه‌ جانبه با فساد اقتصادی ضروری و لازم است

رییس قوه قضاییه گفت: مقابله همه‌ جانبه با فساد اقتصادی ضروری و لازم است؛ اما این مقابله نباید ذهن ما را از فسادهای اجتماعی و فرهنگی غافل سازد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدا و سیما، دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با علما و فضلای استان‌های تهران، البرز و سمنان با عنوان «رسالت حوزه‌های علمیه در جهاد تبیین، خدمت به مردم و پشتیبانی از نطام»، صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه برگزار شد.

رئیس دستگاه قضا طی سخنانی در این اجلاسیه، با بیان اینکه حدود ۲۰ ماه است مسئولیت خطیر ریاست قوه قضاییه برعهده‌ام گذاشته شده است، گفت: به عنوان فردی که از جمع شما حوزویان هستم، از شما فضلا و علماء کمک فکری و راهنمایی می‌طلبم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به راهبرد‌های اصلی خود طی ۲۰ ماه اخیر در اداره و پیشبرد امور قوه قضاییه، گفت: مشی و شیوه ما در دستگاه قضایی در دوره اخیر آن است که ضمن توجه به منویات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی، مسائل را اولویت‌بندی کنیم و نظارت‌ها را از خودمان شروع کنیم و از بخشی‌نگری پرهیز و جامع‌نگری را در دستور کار داشته باشیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تلاش دشمن در راستای پمپاژ یأس و ناامیدی در جامعه، گفت: ما باید با اتخاذ تدابیر لازم، امید به آینده را در بین آحاد جامعه زنده نگه داریم؛ ما باید میان افرادی که دچار لغزش می‌شوند، اما سوء‌نیتی ندارند با افراد معاند و مستکبر، از حیث نوع برخورد با آنها، تفکیک تمایز قائل شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اهمیت نقش مردم در اداره امور کشور، گفت: ما در زمینه مردمی‌سازی در برخی حوزه‌ها، عقب‌ماندگی‌هایی داریم که باید جبران کنیم. ضروری است همواره توجه کنیم که نظام ما یک نظام مردمی است و بسیاری از مشکلات و خطرات بواسطه حضور مردم رفع و دفع شده‌اند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به اهتمام دستگاه متبوع خود در شناسایی و انسداد بستر‌ها و گلوگاه‌های فسادزا، گفت: از همان ابتدای تصدی ریاست دستگاه قضا، سازمان بازرسی را مکلف کردم که به صورت مجدانه و پیگیرانه، نظارت بر حُسن اجرای قوانین و نحوه استفاده از منابع ارزی و ریالی در کشور را مورد نظارت قرار دهد و گلوگاه‌ها و بستر‌های فسادزا را شناسایی و مسدود کند؛ در شهریورماه سال جاری، مقوله مربوط به شناسایی جامع و کامل بستر‌های فساد محقق شد و ما در جلسات متعددی که با مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس داشتیم موضوع و روش‌های انسداد گلوگاه‌های فساد را برای آن‌ها تشریح و تبیین کردیم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به اقدامات عدلیه در راستای مقابله با مظاهر مختلف فساد، گفت: مقابله همه‌جانبه با فساد اقتصادی ضروری و لازم است، اما این مقابله نباید ذهن ما را از فساد‌های اجتماعی و فرهنگی غافل سازد؛ در این فقره ما نیازمند اقدامات سلبی و ایجابی توأمان هستیم؛ باید بدانیم کجا ضروری است که بدون اغماض با فساد و فاسد برخورد کنیم و در این مسیر با همه وجود و توان وارد شویم و کجا نیاز است تا وسعت نظر به خرج دهیم و مقداری تحمل خود را بالا ببریم و ضمن توجه به مسائل دارای اهمیت، به مسائل اهم و دارای اولویت بیشتر، توجه کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اهمیت بسط گفتگو با اقشار و طبقات مختلف اجتماعی، اظهار داشت: ما نیاز به گفتگوی بیشتری با آحاد مختلف جامعه داریم و قطعاً از عدم وجود ارتباطات موسّع و استماع و بیان نظرات شفاف، متضرر می‌شویم و زمینه سوء‌استفاده شیطان‌صفتان را فراهم می‌آوریم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به فراخوان روز هجدم مهر خود خطاب به تمام جریان‌های سیاسی، گروه‌ها، دسته‌جات و مردم ناظر بر اینکه هر کس هر ابهام، سوال، انتقاد و یا اعتراضی دارد مطرح گرداند، گفت: من طی مدت اخیر با افرادی که بعضاً نگاه و نظرات‌شان ۱۸۰ درجه با من تفاوت داشت، اما دارای سوء‌نیت و عناد نبودند، گفتگو کردم و نقطه نظرات آنان را شنیدم؛ من تاکید کردم و بازهم تاکید می‌کنم که آغوشمان برای دریافت کمک از افراد دارای ایده و نظر در مسائل مختلف باز است و پذیرای نقطه‌نظرات و پیشنهادات و انتقادات منصفانه و سازنده آن‌ها هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: مقوله گفتگو با افراد و گروه‌های دارای ایده و پیشنهاد و انتقاد در قوه قضاییه توسعه پیدا کرده و به یکی از اقدامات دائم مدیران دستگاه قضا تبدیل شده است.